וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיליוטינה

עינת חורשי

24.4.2007 / 23:55

רבים ממחשבי העבר מעלים זיכרונות ונוסטלגיה. אבל PCjr של IBM גורם בעיקר לתהיה: מה הם חשבו לעצמם?

אם יש משהו ש-IBM היו מעדיפים לשכוח, זה את המחשב שכונה "ג'וניור": PCjr. ג'וניור היה הניסיון של יב"מ להשתלט טוטאלית על שוק המחשבים, באמצעות חדירה לנתח השוק הביתי, על מחשביו הזולים. בסוף 1983 ה-PC של יב"מ היה כבר פחות או יותר הסטנדרט בשוק, והחיקויים שצצו לו לא שכחו להתהדר בכך שהם "תואם PC”. השוק הביתי נשלט על ידי קומודור 64, אפל 2 ואטארי 800 - וירים את היד מי שהשמות האלה לא מעלים בעיניו דמעות נוסטלגיה חמימות.

למרות הרצון ליצור גרסת לייט ש"כל אחד יכול להרשות לעצמו", יב"מ שחררו לשוק - בתחילת 1984 - שתי גרסאות של ג'וניור: גרסה בסיסית במחיר 700 דולר, וליתר בטחון גם גרסה משודרגת, שעלתה 1,270 דולר. לרוע המזל, שלא כמו מתחריו, ג'וניור לא היה תואם PC, למרות שהבטיח לעשות כן. ג'וניור הושק בקול תרועה רמה, כולל דיווח במהדורת החדשות וההבטחה לשנות את פני שוק המחשבים הביתי. אתם יכולים לנחש לבד שהבטחות לחוד, ומציאות לחוד.

הבעיה הכי גדולה של PCjr היתה המקלדת שלו: היתה זו מקלדת פצפונת, חסכנית במקשים (למשל, מקשי ספרות היו רק מעל האותיות, וגם מקשי פונקציות שונות שהן לא "אנטר" או "קונטרול" נחסכו) - אך בעלת רווחים גדולים בין המקשים. היא גם היתה נטולת כבלים, כך שהקלדת האותיות נקלטה במעבד באמצעות קרניים אינפרה-אדומות (הגם שניתן היה לחבר כבל למקלדת כדי לחסוך בבטריה). לא מספיק שההקלדה הסבה תסכול מתמשך למי שמצאו את עצמם מקלידים באוויר, החיבור האינפרה-אדום גם איפשר למתחכמים למיניהם להפריע לאחרים לעבוד, באמצעות שיבוש האותות ו"שידור" אותות אינפרה-אדומים אחרים שנקלטו במחשב. יב"מ נכנעה והחליפה את המקלדת, אך השאירה את החיבור האינפרה-אדום.

באין תחרות בפיצ'רים, התקווה היחידה של יב"מ היתה לנצח את השוק בזכות המחיר. אבל גם פה היתה בעיה: PC ג'וניור לא היה זול באופן משמעותי ממתחריו, כך שלצרכנים לא היתה סיבה להעדיף אותו על פני המחשבים האחרים, שהציעו יותר, בערך באותו מחיר. ובעצם, בשורה התחתונה ג'וניור היה יקר יותר, שכן היה צורך לקנות לו מוצרים נלווים (שפותחו על ידי חברות חיצוניות ושווקו במחיר יקר), תוכנות שונות שנכללו בחבילת הבסיס של המחשבים המתחרים אבל לא בזו של ג'וניור ועזרים אחרים - בעיקר תוספת זיכרון. הצרכנים לא עזרו לבאזז התקשורתי, והעדיפו להשוות את ביצועיו של ג'וניור ל-PC המוכר, במקום למחשבים האחרים שהתחרו על השוק הביתי. אמנם מול המתחרים האחרים לג'וניור היו ביצועים מהירים יותר (תכונה שבאותו זמן עדיין לא הוערכה מספיק), אבל ההשוואה ל-PC האב לא תרמה לג'וניור הקט למצב את עצמו כשחקן רציני בשוק, והזיכרון היחסית דל שלו יצר לו תדמית נחותה, ולא איפשר לו להריץ תוכנות של מחשב ה-PC. גם לא משחקי מחשב - תכונה שהפכה את הקומודור 64 ואת מחשב האטארי לפופולריים במיוחד.

יב"מ הכירה בכך שלא ייצא שום דבר מג'וניור, והפסיקה לפתח לו תוספים או גרסאות משופרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully