וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסטרו, מוסיקה!

ארז בן ארי

26.4.2007 / 2:52

קומודור 64 הוא לא רק סמן דרך נוסטלגי. הוא גם היה כלי ליצירת מוזיקה שחלקה איתנו גם היום

רבים מאנשי המחשבים הבכירים של ימינו התחילו את דרכם בימי הקומודור. רבים מאותם חבר'ה שהיו טינאייג'רים חנונים בשנות השבעים המאוחרות מרוויחים היום משכורות עתק בחברות כמו [[אלביט]], [[אינטל]] ו-[[IBM]]. שלושים שנה חלפו מימי הקומודור, אבל האהבה לטכנולוגיה שהניעה את הגיקים לבלות ימים ולילות מול המסך המרצד הפכה לנוסטלגיה, והנוסטלגיה משמשת כיום כדלק לקהילות פעילות מאוד בהתרפקות על הזכרונות. קבוצות מסוימות עוסקות בפיתוח תוכנות אמולציה למחשבים של פעם, וקבוצות אחרות מתמקדות באיסוף המשחקים מהעבר, אך הפעם שמנו עין על קבוצה אחרת לגמרי. למרות שהמחשבים של אז הכילו מערכות צליל פרימיטיביות מאוד, דווקא החוסר במשאבים דחף את המתכנתים של אז ליצור יצירות מופת מוסיקליות שדחפו את הטכנולוגיה של אז עד לקצה, ומעבר לו. כיום, קבוצות של טכנופריקים עוסקות ללא ליאות בשחזור ושיפור המוסיקה מהעבר. אתרי אינטרנט המוקדשים לנושא מציעים לכל דורש להתענג על גרסאות מודרניות ליצירות המופת של פעם, בסטריאו פרוע של המאה ה-21.

סוד הסיד

למרות שכמעט כל המחשבים יכלו ליצור צליל ברמה זו או אחרת, המוביל היה הקומודור, בזכות שבב מיוחד בשם SID. הסיד, קיצור של Sound Interface Device היה למעשה שבב בשם 6581 של חברת MOS Technology. השבב היה בעל יכולת מופלאה, באותם ימים. השבב היה מסוגל להפיק 3 צלילים בו זמנית, כל אחד בטווח של 8 אוקטבות, ברמת דיוק גבוהה במיוחד. 3 צלילים לא נשמע הרבה, אך בעזרת שלושה צלילים אלו יכל הסיד להפיק מוסיקה ברמה גבוהה ביותר, ואפילו להשמיע צלילים דגומים. גם שנים רבות לאחר היעלמותו של הקומודור המשיכו יצרנים אחרים לתכנן ולייצר מוצרי אודיו מתקדמים המבוססים על הסיד, מה שממחיש את יכולותיו של השבב.

התוכן הוא שקובע

כאמור, דווקא מגבלותיו של הסיד הן אלה שהוציאו את היצירתיות מיוצרי המשחקים של אז, והרבה מהמוסיקות שנוצרו באותם ימים נחשבות עד היום ליצירות מופת, ולא רק בזכות הנוסטלגיה. יוצרים כגון רוב האבארד, בן דגליש, מרטין גאלווי, טים פולין, ג'רון טל, מרק קוקסי וכריס הואלסבק הצליחו לחולל נפלאות בעזרת החומרה הפשוטה וליצור יצירות שאלפי אנשים מזמזמים מתוך שינה עד היום. כיום, לא מעט יוצרים עוסקים בשחזור המוסיקה מהעבר בעזרת כלים מודרניים. להקת Press Play On Tape, למשל, עוסקת באופן קבוע ביצירה-מחדש ונגינה של מיטב השירים ממשחקי הקומודור הפופולאריים, ואפילו מופיעה בפני קהל ברחבי אירופה. שמה של הקבוצה, אגב, נלקח מתוך ההודעה שהציג מחשב הקומודור על המסך לאחר שקיבל פקודה לטעון תוכנה.

חינם?

הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לכל אחד להלחין מוסיקה ברמה גבוהה מאוד גם במחשב ביתי פשוט, וכך ניתן למצוא הרבה מאוד גרסאות החדשות של המוסיקה מהעבר. מוסיקה של משחקים פופולאריים במיוחד כגון Wizardry או Outrun ניתן למצוא בעזרות גרסאות שונות, החל מסתם גרסה משופרת ועד גרסאות רוק כבד וגרסאות אקפלה. לא מעט אתרים מוקדשים בלעדית לנושא, ומציעים להורדה מאות ואלפי שירים כאלה. מכיוון שהיצירות נובעות מאהבה לתחום ולא מסיבות מסחריות, רובם המוחלט של היצירות זמין להורדה ללא תשלום וללא הגבלה. האתר RKO, למשל, מציע קרוב ל-2000 שירים שונים להורדה בפורמט mp3. אתר אחר בשם HVSC מציע את המוסיקה המקורית, כפי שהיא וללא שינוי, והמאגר מכיל נכון לרגע זה כ-30,000 יצירות. אתר שלישי בשם [[Remix64]] מציע מגוון כתבות, מאמרים וביקורות בתחום, כגון מאמר מעמיק העוסק בקשיים של שחזור המוסיקה של המשחק הפופולארי Wizball. מאמרים נוספים אפשר למצוא בבלוג C64Music, המציע נקודת מבט יותר טכנית ופחות מוסיקלית על הדברים.

מי מכיר ומי יודע?

על פי טבלאות המדרוג שבאתרי הנוסטלגיה, המוסיקה הפופולארית ביותר בכל הזמנים לקוחה מהמשחק [[Rastan]] שגרסאות שלו פותחו עד לא מזמן. קצת אחריו בטבלה נמצאת המוסיקה של המשחק [[Great Giana Sisters]], הזכור בעיקר בגלל המחלוקת המשפטית שעורר עקב דמיונו (שלא לומר היותו חיקוי מוחלט) למשחק סופר מריו המצליח. המחלוקת גרמה להורדתו מהמדפים, אך המשחק היה מוצלח ביותר והפך במהירות לקאלט, לא מעט בזכות המוסיקה המעולה שלו. באתר RKO ניתן למצוא כעת לא פחות מ – 29 גרסאות מחודשות של המוסיקה. להיט נוסף הגורף את טבלאות המדרוג באופן קבוע הוא המוסיקה מהמשחק International Karate, שהיה הצלחה היסטרית בפני עצמו. המוסיקה, שנוצרה במקור על ידי רוב האבארד, זמינה להורדה בלא פחות מ-16 גרסאות, שהאחרונה והמוצלחת בהן היא גרסת אקפלה מעניינת מאוד (אקפלה, למי שלא מכיר, היא ביצוע על ידי מקהלה של קולות אנושיים ללא כלי נגינה). אלוף הגרסאות הוא ככל הנראה המשחק The Last Ninja. המשחק, שהציע ממשק תלת ממדי ייחודי לאותה תקופה זכה להצלחה אדירה שהולידה שני המשכים. חלקיו השונים של המשחק הכילו ערוצי מוסיקה רבים, וכך גם בהמשכים שלו, מה שמסביר, אולי, מדוע יש לא פחות מ – 136 גרסאות שונות של שחזורים מוסיקליים מתוכו להורדה. מכלל יוצרי המוסיקה, המפורסם מכולם הוא כנראה רוב האבארד, שהיה אחראי בזמנו למוסיקה של כמאה משחקים שונים, שרובם הגדול התפרסמו מאוד. כיום מציע האתר RKO להורדה מעל 300 שירים המבוססים על יצירותיו של האבארד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully