וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שייך המידע שלכם?

דידי חנוך

26.4.2007 / 18:24

ג'ון באטל מציע "מגילת זכויות המידע". מה מותר לנו ולחברות לעשות עם המידע שיש להן עלינו?

רבות מהפעולות שאנחנו עושים כיום ברשת מותירות מידע עלינו בידיהן של חברות. גוגל ואמזון יודעות עלינו הרבה. הרבה מאד. במיוחד מאז ש-AOL חשפה את נתוני החיפוש של רבים ממשתמשיה, הפכה סוגיית הנתונים שנמצאים בידי חברות לנושא שנוי מאד במחלוקת.

אבל למי שייך המידע הזה, ומה מותר לעשות בו? תפיסה משפטית ותיקה טוענת שחזקה היא תשעים אחוז מהחוק. לפי הכלל הזה, המידע שייך לחברות. הן אספו אותו – בידיעתנו או שלא בידיעתנו. אבל זה מידע אודותינו. התוכן שבידיהן בהחלט נמצא בתחום המידע הפרטי אודותינו, וחלקו ממש ממש פרטי.

כיום מתחילה להתחזק האמונה שלא רק שהמידע הזה שלנו, אלא צריכות גם להיות השלכות מעשיות להגדרה הזאת. ג'ון באטל, עורך Wired לשעבר ומחבר הספר Search, מציע בבלוגו מגילת זכויות שימוש בנתונים. כרגע הוא מונה שם את הסעיפים הבאים:

* שקיפות מידע. תהיה לנו היכולת לזהות ולבחון את הנתונים שיש לחברות בנוגע אלינו. סוגיה שבה באטל מתלבט היא האם נוכל לזהות ולבחון את הנתונים שנוצרים בנוגע לנו בהתבסס על מידע נוסף שיש לחברה. (לדוגמה: על פי ההתנהגות שלך, אנו באמזון יודעים מה אתה עשוי לרצות...).

* ניידות מידע. נוכל להכין עותקים של הנתונים שנמצאים בידי החברות ולהציע אותו לאחרים או פשוט לשמור אותו לעצמנו.

* עריכת מידע. נוכל לבקש מחיקה, עריכה והבהרות בנוגע למידע שלנו למטרות של דיוק ופרטיות.

* אנונימיות מידע. נוכל לבקש שלא ייעשה שימוש במידע שלנו, מתוך ידיעה שפירוש הדבר הוא ששירותים מסוימים לא יהיו זמינים עבורנו.

* שימוש במידע. יש לנו זכות לדעת איך משתמשים במידע שלנו.

* ערך מידע. יש לנו את הזכות למכור את המידע שלנו למי שנרצה.

* הרשאות מידע. הזכות לקבוע הרשאות בנוגע למי יוכל להשתמש במידע שלנו/להרוויח ממנו/לקבל גישה אליו.

על פניו, זאת נראית רשימה שאפתנית מאד. כרגע לא נראה שמישהו הולך לתת לנו את הזכויות האלה. אבל טבעם של דברים כאלה הוא שמה שנראה פעם בלתי סביר יכול להפוך למובן מאליו מהר מאד. חברות הענק האינטרנטיות נתונות בלחץ משמעותי מצד צרכנים ורגולטורים בנוגע לשימוש במידע שבידיהן.

כולנו יודעים שחברות מונעות על ידי האינטרסים המסחריים שלהן. כרגע, האינטרס שלהן הוא להשתמש במידע כרצונן. זהו הזמן להכות בברזל בעודו חם. התפיסות בנושא הבעלות על המידע עדיין נזילות. עמדה ברורה ומבוטאת היטב, בנוגע לבעלות האדם על המידע שלו, יכולה כיום להשפיע באופן משמעותי. מלחמה של צרכנים נגד שימוש לרעה בנתונים שלהם יכולה להטות את הכף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully