וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרוק לי ואסרוק לך

ארז בן ארי

30.4.2007 / 10:52

רבים מאיתנו משתמשים בסורק ביתי. אבל אפשר להפיק סריקות איכותיות יותר ממה שרובנו מייצרים

סורק שולחני, שלפני כמה שנים היה מוצר יוקרה שזכה לשולחן משלו במשרדי פרסום שחצניים הפך בשנים האחרונות לתוסף כמעט מובן מאליו למחשב ביתי, במיוחד עקב שילובו במכשירי All-In-One הזולים. הבעיה היא שלמרות כל ההתקדמות הטכנית, פעולת הסריקה היא משימה ששיכת לתחום הגרפיקה, ורבים אינם יודעים איך לעשות אותה כמו שצריך. במיוחד בשבילכם, המדריך המקוצר לסריקה ממוחשבת.

קצת צבע בחיים

לפני שנתחיל לדבר על סריקות מיוחדות, כדאי להקדיש כמה דקות לסריקה הבסיסית. אחד הדברים שמבלבלים את כולם הוא נושא הרזולוציה. סורק ממוצע מסוגל להגיע להפרדות-ענק של 4800 DPI ואפילו יותר, מה שמפתה לא מעט אנשים לגרור את הסליידר עד הקצה....הרי זה הכי טוב, לא? מצטערים, חבר'ה, התשובה היא שלילית – סריקה בהפרדה הגבוהה ביותר היא לא רק לא נכונה אלא אפילו מסוכנת. סריקה של תמונה רגילה בהפרדה המקסימלית של הסורק תיצור קובץ בנפח של מאות מגה-בייט, ולכן במקרה הטוב ייקח למחשב שלכם חצי שעה לבצע את הסריקה, ובמקרה הרע הוא פשוט יקרוס בניסיון להתמודד עם שטף מידע כל כך גדול. גם אם הצלחתם איכשהו לסבול את התקתוקים המעצבנים של הדיסק הקשיח עד שהמחשב נרגע, איפה בדיוק תאחסנו קבצים בנפחים כאלה? התשובה הנכונה היא 300. כן, רק 300 DPI היא הרזולוציה האופטימלית לסריקה של תמונה. אם מדובר בתמונה קטנה במיוחד, כמו תמונת פספורט או בול, אז אפשר לעלות ל – 1200 DPI, אבל צריך להקפיד לסרוק רק את השטח הנדרש ולא את כל שטח משטח הסריקה כדי לא לחנוק את המחשב המסכן שוב. כשסורקים תמונות חשוב גם לבחור במצב "צבע מלא" או "24 סיביות" (בכל סורק הממשק קצת שונה). אם הסורק מציע יותרמ-24 סיביות, לא כדאי להתפתות מכיוון שזה גם ככה מעבר ליכולת ההבחנה של העין הממוצעת וחבל על הנפח הגדול והזמן.

להציג מסמכים

אם אתם סורקים ניירות ומסמכים לצורך שליחה בפקס או ארכיבאות, יש סורקים שמציעים מצב אוטומטי לטקסט, אך אנו לא ממליצים לבחור בו באופן עיוור. המצב האידיאלי לסריקה של מסמכים היא הפרדה של 150-200 DPI, במצב "צבע מלא" או "24 סיביות" כמו שבחרנו קודם. מצבי הסריקה האוטומטיים לפקס או טקסט נוטים להגדיר את הסורק על "שחור לבן", וזה מצב שמאבד את רוב הפרטים שבנייר ואף מוסיף לכלוכים כגון פס שחור במקום שבו יש בנייר קפל. אם צריך בהמשך לשלוח את המסמך בפקס, אז הפקס המקבל כבר "ידאג" להפוך הכל לשחור לבן גם ככה. מה שעלול להיות בעיה בסריקת מסמכים היא הניגודיות (קונטרסט), כך שהטקסט עלול לצאת בהיר מדי או בצבע כחלחל. אם זה המצב, אפשר לשחק עם ההגדרות של הניגודיות בתוכנת הסריקה ולחזק אותה כדי לקבל טקסט ברור. זה עלול לחייב קצת ניסוי וטעייה כדי לא לקבל מסמך עם יותר מדי לכלוך.

התקשורת אשמה

סריקת עיתון או תמונה מספר היא המשימה הבעייתית ביותר. בהדפסה, נעשה שימוש בטכניקה בשם Halftone שגורם לתמונה הסרוקה להכיל מעין תבנית נקודות מכוערת. תבנית הנקודות נקראת moiré, ובדרך כלל קל למדי להיפטר ממנה. רוב תוכנות הסריקה המודרניות מכילות אופציה בשם DeScreen שאותה אפשר לסמן כפעילה, וזה מונע את התבנית ביעילות. במידה ואין את האופציה, ולא בא לכם לזרוק את הסורק לפח, כל תוכנה גרפית המכבדת את עצמה מכילה אופצייה לתיקון תבנית Moire. בתוכנת [[Paint Shop Pro]] הפופולארית, למשל, יש פונקציה בשם Moire Pattern Removal בתפריט Adjust. בתוכנות אחרות הפונקציה עשויה להיקרא Descreen או Clean Up Image. קיימת גם תוכנה עצמאית בשם Descreen שמבצעת לבדה את הניקוי. קיימות גם טכניקות נוספות לניקוי. אחת מהן היא שימוש בפילטר בשם Soften או פילטר בשם Median שמבצעים פעולת ניקוי מסוגלת בדרך כלל להתגבר על ה-"רעש", אם כי במחיר של אובדן-פרטים מסוים בתמונה. טכניקה נוספת היא סריקת התמונה בהפרדה גבוהה יותר כגון 600 או אפילו 1200 DPI, ואז "הקטנה" של התמונה לגודל נורמלי יותר באמצעות פונקציית Resize או Resample. תרגיל נוסף שלפעמים מציל את המצב הוא סריקת התמונה בזווית– פשוט מניחים את התמונה על הסורק כאשר היא בזווית של 30 מעלות לדופן הסורק, במקום להיות מקבילה אליה. לאחר סריקה כזו יש ליישר את התמונה במחשב בעזרת פונקציית Rotate, אך זוהי פעולה קלה שקיימת בכל תוכנה גרפית ללא יוצא מהכלל. גרפיקאים מקצועיים משתמשים בטכניקות מורכבות יותר ומסוגלים ככה לנקות תמונה ברמה מאוד גבוהה. בקישורים תוכלו למצוא טיפים נוספים לסריקה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully