וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד אין החלטה בסוגיית ה-MVNO

ערן גבאי

30.4.2007 / 15:30

השר אטיאס: "ייתכן שיהיה מסוכן להכניס מתחרים חדשים לסלולר בסמיכות לתוכנית ניידות המספרים"

שר התקשורת, אריאל אטיאס, אמר היום בכנס המי"ל לתקשורת כי הוא מקווה שתוכנית ניידות המספרים, שאמורה לאפשר לכל מנוי סלולר לעבור בין מפעילים מבלי לאבד את מספר הטלפון האישי שלו, תצא אל הפועל ברבעון האחרון של 2007. "חברות הסלולר לא מחכות עוד בהיערכות לקראת יישום התוכנית אלא פועלות בעניין", אמר אטיאס. עוד הבטיח שר התקשורת כי במסגרת תוכנית ניידות המספרים יתאפשר למנוי הסלולר בישראל לעבור בין המפעילים בתוך 3 שעות, ובכך יוסר חסם מרכזי שמעכב כיום את התחרות בסלולר.

עם זאת, בסוגיית המפעילים הווירטואליים שאמורים להתחרות בחברות הסלולר (על ידי רכישת היקף דקות גדול מהמפעיל והפעלת השירות על גבי תשתית המפעיל הסלולרי), אמר אטיאס כי "טרם התקבלה החלטה במשרד למרות שיש מי שטוען שהכל כבר מכור מראש. נחליט רק מה שטוב לשוק, ואחרי בדיקה מעמיקה של הנושא. יכול להיות שיהיה מסוכן לאמץ את התוכנית להכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר בסמיכות ליישום תוכנית ניידות המספרים", הפתיע אטיאס, ורמז כי לא מן הנמנע שהוא יבקש לעכב את הכנסתם של מתחרים חדשים לשוק הסלולר, אם יוחלט לפעול בכיוון זה.

אטיאס הביע אכזבה מכך שהמדינה לא חשבה, קודם למכירת בזק, לנסות ולמכור את מונופול התקשורת בחלקים, ובכך למנוע מצב סבוך רגולטורית. בעניין ה-VOD (וידיאו על פי דרישה) לחברת הלוויין הביע אטיאס בטחון רב כי במהלך הקיץ הקרוב תעבור הצעת החוק את הקריאה השלישית ויתאפשר גם למנויי yes ליהנות משירות ה-VOD.

בעניין ההחלטות בתחום הצרכני שהוא קיבל במסגרת שנת הפעילות הראשונה שלו, אמר אטיאס כי "אני לא חושב שחברות התקשורת הן חברות רווחה וברור לי כי הן צריכות להרוויח כסף, אבל החברות לא צריכות לנצל את העובדה שהציבור נוהר אחרי צריכת השירותים, ועל כן על החברות לחייב את הצרכן רק בגין שירותים שהוא צרך בפועל. שירות שהצרכן לא צרך - הוא לא ישלם עליו".

הסמנכ"ל הבכיר במשרד התקשורת, ד"ר אסף כהן, אמר היום כי להפרדה המבנית בבזק יש תפקיד גם היום, ולראייה, מתחרותיה לא רוצות גם היום לבטלה. ד"ר כהן שם דגש על היתרון של הראשוניות בשוק התקשורת כשציין כיצד השכילה בזק לקבע את מעמדה ונתח שוק של כשני שלישים מתחום האינטרנט רק מכך שהקדימה את מתחרתה חברת הכבלים.

כהן שלח עקיצה למתחרות של בזק, ואמר כי "קיוויתי לראות את ספקי ה-VOB (טלפוניה על גבי האינטרנט) שיתחילו כבר לפעול בשוק מעבר לביצוע הניסויים השיווקיים - אך משום מה זה עדיין לא קרה". כהן אינו מודאג מכך שבזק עשויה שלא להשקיע עוד בתשתית הרשת העתידית שלה באם משרד התקשורת יכפה עליה את פתיחת הרשת למתחרות, כיוון שלדעתו המתחרים החדשים שיפעלו על גבי תשתית בזק יבצעו בעצמם השקעות בציוד וברוחבי הפס המסופקים על ידם, וייאלצו את בזק, או את החברה הבת שלה שתפעל בתחום, ליישר קו.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דווידה לחמן מסר, הדגישה עד כמה חשוב שהרגולטור בישראל יתאים את עצמו לרוח הזמן. "שוק מתפתח רק אם יש בו תקווה, מקום או עתיד. אם השחקנים הגדולים הם היחידים בשוק, והשחקנים החדשים קמים רק מתוך מחשבה שמישהו יקנה אותם ואין להם יכולת לתת שירות על תשתיות קיימות - אזי יש חשש גדול שלא יהיו כאן שחקנים חדשים כלל".

עוד אמרה לחמן מסר כי "נדרשים בשוק שחקנים חדשים בכל תחום - בתשתית ובתוכן. תפקיד הרגולטור הוא לאתר כשלי שוק ואז החובה עליו היא לפעול ללא היסוס או תנאי ולמנוע את כשל השוק. הרגולטור לא נועד כדי למנוע משחקנים חדשים לפעול, על הרגולטור לתת לתחרות אוויר לנשימה. הרגולטור צריך לאמץ ראייה ארוכת טווח עצמאית ולא את זו של השחקנים הגדולים. מי אמר שלא צריך יותר מ-3 שחקנים בשוק?".

לחמן מסר הביטה בשר אטיאס והדגישה באוזניו כי אין מנוס מהקמת רשות תקשורת עצמאית. "צריך שיהיה גורם מסדיר אחד בשוק התקשורת, ורגולציה מרוסנת. באיזה זכות מונע הרגולטור כניסה של מתחרים חדשים? עליו להסביר זאת. אם לא רוצים שבג"ץ ינהל את שוק התקשורת - על הרגולטור לעשות זאת. כיום הרגולציה בישראל בפיגור ענק אחרי העולם. אנחנו זוחלים בקצב של צב. אין טעם להחזיק עוד בעמדות כוח, אלא ללכת בראש מורם לקראת רשות תקשורת עצמאית. הרשות צריכה להיות כפופה למדינה רק בשני דברים: תדרים ונכסי מדינה".

מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, גילה כי בעת שביצע את הרוד שואו לקראת ההנפקה של סלקום, הוא נשאל לא אחת מדוע הרווחיות במונחי EBITDA של חברות הסלולר בישראל נמוכה בהשוואה לזו באירופה והשיב כי "מחירי דקת שיחה בישראל מנורמל הם נמוכים בכ-40% מבאירופה, ואי אפשר בישראל (שיעור רווח EBITDA של כ-30%) להגיע לרמת הרווחיות באירופה (35% שיעור רווח EBITDA) או בעולם (38% שיעור רווח EBITDA)".

מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, הדגיש בכנס את המהפכה בקצבי השידור שיתאפשרו כבר השנה בתחום הסלולר בשל כניסת החברות לדור 3.5, וציין כי כבר השנה יוכל משתמש הסלולר בישראל לקבל קצבי עבודה של 7.2 מגה ביט בשנייה בעורץ היורד, ושל כ-1.5 מגה ביט בשנייה בערוץ העולה. אבנר ציין גם כי ההבדלים שבין SMS (הודעת טקסט), MMS (הודעת מולטימדיה) ואי מייל הולכים ונעלמים.

מנכ"ל פלאפון, גיל שרון, אמר כי "התוכן הסלולרי חוזר להיות המלך בשוק". שרון ציין כי הרגלי הצריכה של מנויי הסלולר בפלאפון בטלוויזיה הסלולרית דומים לאלה מול מסך הטלוויזיה, כשתחום הבידור מהווה כ-23% מסך הצפיות; תחום הספורט מהווה כ-22% ותחום המוסיקה מהווה כ-16%. שרון חשף כי ב-2006 נרשמו בפלאפון כ-10 מיליון צפיות בטלוויזיה הסלולרית, והוא צופה להכפיל את מספר הצפיות השנה פי 2.5. עוד אמר שרון כי לפלאפון כיום כבר יותר מ-350 אלף מנויי דור 3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully