וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמת פרנקנשטיין

ארז בן ארי

13.5.2007 / 3:14

צרכנים ישראליים מעדיפים בדרך כלל לרכוש מחשב שהורכב כמו פאזל ולא מחשב פירמה. ארז בן ארי חושב שהם טועים

כשאנחנו חושבים על מחשב, רובנו מעלה במוחו את הקופסה המכוערת בצבע בז'. הסיבה לתדמית זו היא כי רוב המחשבים שנמכרים בישראל הם מחשבים שאותם או מכנים "מחשבי פרנקנשטיין", על שם הסיפור המפורסם, שבו יצר דר. פרנקנשטיין מפלצת מחלקי אדם שלנקחו מגופות שונות. מחשבי הפרנקנשטיין הממוצעים הם גם כן ערב-רב של חלקים ממקורות שונים, שאותם מרכיבים בחנויות ומעבדות מחשבים. בחו"ל, המצב שונה. שם, רוב המחשבים הנמכרים הם מחשבי פירמה, המיוצרים בשלמותם על ידי חברות-ענק כגון Dell, Lenovo (לשעבר IBM), HP ואחרות. מחשבי פירמה מיוצרים בסדרות הכוללות מאות אלפי מחשבים זהים, שלכולם אותם חלקים והם נמכרים בתצורה זהה בכל העולם. אם ישראלי קונה מחשב מדגם GX620 של חברת דל, ואמריקאי קונה את אותו הדגם, הוא יקבל מחשב זהה לחלוטין.

זה לא יקר?

כן, בהחלט. מחשבי פירמה הם יקרים יותר במידה מורגשת ממחשבים דומים המורכבים על ידי מעבדה מקומית. ההבדלים במחיר נעים בין 20 ל – 50 אחוז, וזו הסיבה העיקרית שבישראל רוב המחשבים הם מורכבים ולא מפירמות ידועות. היבואנים משיגים את החלקים מיצרנים שונים במזרח במחירים נמוכים ביותר, ומשווקים אותם למעבדות שכונתיות שמרכיבות אותם בעזרתם של "אינטגרטורים", שהם לרוב חבר'ה צעירים שעובדים בשכר נמוך בסגנון דומה לפועלים בפס ייצור של מפעל.

למי זה מפריע?

ההבדל המהותי בין המחשבים המורכבים לבין מחשבי הפירמה היא האיכות. מחשב פרנקנשטיין בנוי מאוסף אקראי למדי של חלקים, שנבחרו לפי תכונות שבחר הלקוח. כל חלק מיוצר על ידי מפעל אחר ואיכותם לא אחידה. גם מחשבי פירמה מורכבים מחלקים שמיוצרים על ידי יצרנים שונים (למעשה, לעיתים קרובות אותם יצרנים בדיוק כמו מחשבי פרנקנשטיין!), אך ההבדל הוא שפירמה גדולה מפעילה פס ייצור שבו מורכבים הרבה מחשבים זהים. החלקים במודל כזה לא נבחרים באופן אקראי אלא לאחר מחקר שוק מדוקדק, והמודל המורכב עובר בדיקות איכות מעמיקות לפני שהוא מאושר לייצור כדי למנוע בעיות תאימות. גם בקרת האיכות היא טובה יותר - האינטגרטורים במעבדות מקומיות פועלים תחת לחץ כבד, ולכן מסתפקים בבקרת איכות מינימלית. לעיתים קרובות בקרת האיכות היחידה שנעשית היא תהליך התקנת מערכת ההפעלה ותו לא, ולעיתים קרובות גם על זה מוותרים אלא מסתפקים בהדלקת המחשב וכיבויו. מפעלי ייצור של פירמות, לעומת זאת, משתמשים בחומרה מיוחדת כדי לבצע בקרת איכות רצינית יותר, ולכן נדיר שמחשב מגיע אל הלקוח כשהוא לא תקין.

איכות שמיכות

אם זה עולה כל כך הרבה, אז מי בכלל צריך את כל האיכות הזו? אם המחשב עובד, סבבה, לא? התשובה על כך לא כל כך פשוטה. זה נכון שמחשב ביתי ממוצע לא חייב להיות שיא האמינות, אך מחשב שמשמש לעבודה רצינית דווקא כן. ולכן עסקים רבים קונים אך ורק מחשבי-פירמה. זה לא שמחשבים כאלה אינם מתקלקלים לעולם, אך קצב הקלקולים נמוך משמעותית למרות שמעבידים אותם שעות נוספות. גם כאשר קורות תקלות, בדרך כלל התיקון הוא פשוט, יחסית, מכיוון שהחברות מספקות רמה גבוהה של אחריות. בדרך כלל מגיע טכנאי של החברה אל משרדי הלקוח ומבצע את התיקון במקום ובמהירות. בנוסף, הספקים משווקים את המחשבים עם אחריות לשלוש שנים כסטנדרט, וזה כבר שווה לא מעט כסף מכיוון שרוב התקלות קורות רק בשנה השלישית, כאשר המחשב כבר ישן. בשביל לקוח ביתי, השאלה אם לשלם מאות ואפילו אלפי שקלים יותר היא דיי ברורה (לא!), ועם ישראל הצביע ברגליו כבר לפני שנים. כיום, למרות שמתקיים בארץ שיווק פעיל של שלושת היצרנים הגדולים Dell, HP ו – Lenovo, היצרנים כמעט אינם משווקים ללקוחות ביתיים. החריג בתחום הוא מחשבים ניידים, ובתחום זה הציבור מעדיף פירמות מוכרות. יכול להיות שהסיבה לכך היא שגם לקוח פרטי שקונה מחשב נייד הוא בדרך כלל "עסקי" מבחינה מסוימת, ויכול להיות שהניידות והרגישות של המחשב גורם לאנשים להעדיף משהו יותר איכותי.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

סיכוי לשינוי?

חוץ מהאיכות והאמינות של המוצר, יש למחשבי פירמה יתרונות נוספים. מחשב כזה מגיע ישר מהמפעל עם תקליטור התקנה מקורי וחוקי של מערכת ההפעלה, ללא סיכון לבעיות בעתיד. יתרון נוסף הוא בתמיכה של מנהלי-התקן. הפירמות מציעות באתריהן מנהלי-התקן לכל חלקי המחשב ולכל מערכות ההפעלה, והם גם מקפידים לעדכן את האתר במנהלי התקן חדשים כל הזמן. גם אם יוצאת לשוק מערכת הפעלה חדשה, אפשר להיות בטוחים שתוך זמן קצר (לפעמים אפילו לפני יציאת המערכת לשוק) יהיו מנהלי התקן זמינים עבורה. במחשבי פרנקנשטיין, לעומת זאת, אין מקום מרכזי וקורה לא מעט שאדם שהתקין מערכת הפעלה חדשה יבלה ימים באיתור מנהלי התקן עבורה לחלקים השונים של המחשב.

אז מה לבחור?

השתכנעת? ובכן חיש קל יתברר לך שלקנות מחשב פירמה לשימוש ביתי זה לא כל כך פשוט. חברת דל ולנובו לא משווקות ישירות לצרכן את המחשבים שלהן ובחנות מחשבים ממוצעת לא תוכל לקנות כאלה גם אם תרצה. החריגה היא חברת HP שהחליטה לפני כמה שבועות להתחיל למכור מחשבים גם לשוק הביתי ישירות – כנראה כצעד נואש לשיפור המוניטין הצולע שלה בארץ. אם אתם בכל זאת מעדיפים דל או לנובו, תוכל למצוא אותם באינטרנט, באתרי השוואת מחירים כגון Zap, אבל למחשבי הפירמה יש מגבלה נוספת – הם מגיעים במבחר מצומצם של דגמים שתכונותיהם קבועות מראש. אמנם ניתן להרחיב את המחשבים בעתיד על ידי החלפת כרטיס מסך, דיסק או זיכרון, אך אין ללקוח את הגמישות שיש לו במחשבי פרנקנשטיין.

בסופו של דבר, אף אחד לא חי באשליה שבעקבות כתבה זו המונים ירוצו לקנות מחשבי פירמה, מכיוון שבסופו של דבר, הצרכן הישראלי הממוצע מסתכל רק על המחיר ויהיה מוכן לנסוע לעיר אחרת רק בשביל לחסוך עוד 100 שקל במחיר המחשב, אבל אולי הצעד של HP יעיר סוף סוף גם את השוק הזה ונתחיל להעריך איכות ולא רק מחיר.

גילוי נאות: הכותב לא רק מטיף אלא גם בעל מחשב פירמה שאותו רכש במחיר מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully