וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדליק לאללה

ארז בן ארי

24.5.2007 / 12:04

אז מה עדיף? לכבות את המחשב כל לילה או להשאיר אותו דולק ללא הפסקה? ארז בן ארי מבאר ומפרש

אחת הסוגיות שמטרידות משתמשים רבים היא נושא הדלקה וכיבוי המחשב. יש כאלה הטוענים שמחשב צריך להיות דולק כל הזמן, מכיוון שהכיבוי וההדלקה גורמים לו נזק, ואחרים ממליצים דווקא להדליק ולכבות מדי יום כדי לחסוך בחשמל. מי צודק? מי שיש לו כסף, כמובן.

למה בכלל?

להשארת המחשב דולק באופן קבוע יש כמה יתרונות. קודם כל, למי יש כוח לחכות עשר דקות עד שהמחשב יעלה כשכל מה שרצינו זה לבדוק באינטרנט טלפון של איזו מסעדה או לשלוח מייל למישהו. שנית, תוכנות שיתוף קבצים עובדות לאט, ובדרך כלל צריך להשאיר את המחשב דולק שעות על גבי שעות כדי להוריד משהו. חוץ מזה, בעולם התקשורת המודרני כולנו רוצים לקבל עדכון מיידי על מייל שמגיע, שלא לדבר על מסרים מיידיים. הרי אף אחד לא מדליק את הסלולרי שלו רק כשהוא רוצה לדבר, נכון?

מצד שני, מחשב שפועל כל הזמן צורך חשמל כל הזמן, ולרובנו אין כסף מיותר. אז מה כדאי? לא בטוח – יש שיקולים נוספים...

חשמל באמת יקר?

רבים מאיתנו רגילים לשלם מאות שקלים בחודש לחברת החשמל, אבל האמת היא שחשמל הוא לא באמת דבר יקר. אם אתם מאלה שצורחים על הילדים לכבות את האור כשהם יוצאים מהחדר (או שההורים שלכם צורחים עליכם), יכול להיות שזה קצת מוגזם. צרכני החשמל הגדולים ביותר הם מכשירי חימום וקירור (תנורים, מזגנים, בוילר, מקרר וכדומה) אך נורות ומכשירי חשמל קטנים כמו מחשב ביתי צורכים מעט מאוד חשמל. אם אנו מפעילים נורה חשמלית שיש לה הספק של 100 וואט, למשל, אז הפעלתה במשך כל היום רצוף תעלה פחות משקל אחד. מחשב צורך יותר חשמל מזה, אבל זה גם לא סוף העולם. ניתן לבצע חישוב מדויק של העלות, אבל זה דורש מיכשור מדידה שאין לרובנו בבית. מי שאסף מידע בנושא היא חברת החשמל שלנו. על פי הנתונים של חברת החשמל, מחשב ממוצע הוא בעל הספק של 110 וואט, כך שהעלות תהיה כ-5 אגורות לשעת הפעלה אחת, או כ-37 ש"ח לחודש שלם. חשוב לזכור כי יש מחשבים שצורכים יותר, אך יש להניח שרוב המחשבים בישראל יהיו בתחום של 30-50 ש"ח לחודש הפעלה רצופה. לזה יש להוסיף את עלות ההפעלה של המסך. מידע על מסכי מחשב חסר במחשבון של חברת החשמל, אך הסדר גודל הוא כ-35 וואט למסכי LCD מודרניים, ובערך פי 2 מזה למסכי שפופרת ישנים יותר. שורה תחתונה: מסך דק יעלה בסדר גודל של 10-15 ש"ח לחודש, ומסך שפופורת כ-20-30 ש"ח. כבר אפשר לראות שהסכומים בהם מדובר אינם נוראיים, אך מה שמקל אפילו יותר מזה הוא העובדה שכל מחשב מודרני מאפשר "ניהול אנרגיה מתקדם". הכוונה לכך שניתן להגדיר למחשב לכבות את המסך לאחר זמן של חוסר פעילות, וגם להכנס לתרדמה. במצב תרדמה, צריכת החשמל יורדת לכ-5 אחוז מהרמה הנורמלית. אם נניח שבמחשב ממוצע פועל כ-4 שעות ביום, ונח בשאר הזמן, אז העלות החודשית למחשב+מסך תהיה בין 10 ל – 20 ש"ח בחודש. גרושים. אבל חשמל וכסף זה לא הכל בחיים...

דרג ב'

השיקול השני מעבר לעלות הוא נושא האמינות/בלאי. רבים חוששים שהשארת המחשב דולק כל הזמן תגרום לו לבלאי מואץ ותקלות ומנגד, אחרים טוענים כי דווקא תהליך הכיבוי וההדלקה עצמם יכולים לגרום לתקלות. יש בזה משהו, אם כי פחות ממה שרבים חושבים. בעבר, דיסקים קשיחים היו רגישים יותר והעומס הכרוך בהדלקה וכיבוי גרם לפעמים לתקלה סופנית בדיסק, אך כיום המצב שונה ודיסקים מוגנים יותר טוב ותקלות בעת כיבוי או הדלקה נדירות למדי. גם הבלאי שנגרם לדיסקים בגלל עבודה מסביב לשעון אינו גדול, במיוחד אם המחשב נכנס למצב שינה. חלקים אחרים כמו המאווררים הנם רגישים יותר, גם לבלאי עקב עומס והצטברות אבק, וגם לבלאי עקב כיבוי והדלקה.

שיקולים נוספים

מומחי אבטחה טוענים כי דרך לא רעה להתגונן בפני תקיפות של האקרים היא פשוט לא להיות שם. במילים אחרות, אם המחשב כבוי, אף אחד לא יכול לפרוץ אליו, וזה שיקול מעניין שכדאי לקחת בחשבון. סיכון נוסף שקיים בזמן שהמחשב דולק הוא הפסקות חשמל או קפיצות-מתח, שיכולים לגרום לאובדן המידע הפעיל ונזק לקבצים פתוחים כמו תוכנות של דואר-אלקטרוני או שיתוף-קבצים ובמקרים חמורים יותר גם לנזק פיזי לחומרה.

אז מה לעשות?

לכאורה, רוב השיקולים הם בעד לכבות את המחשב כשלא צריך אותו, אבל אני חושב ששיקולי הנוחות הם חשובים משמעותית יותר מהאחרים, ולכן הנטייה היא בכל זאת להשאיר דולק כל הזמן. אבל זוהי גישה שאופיינית לאדם שעובד בתחום המחשוב וצריך לגשת למחשב עשרים פעם ביום (אני אישית לא מסוגל לגשת לשירותים בלי לבדוק מייל פעם לפני, ופעם אחרי) ולכן התשובה הכנה, המציאותית והיומיומית יותר צריכה להיות "אמצע הדרך". אני ממליץ להחזיק את המחשב פועל במשך "שעות הפעילות", שהן שעות אחה"צ והערב, אצל רוב האנשים, ואז לכבות אותו, ובשאר הזמן להגדיר למחשב לכבות את המסך ולהירדם לאחר כחצי שעה של חוסר-פעילות. כיבוי המחשב בשעות הערב המאוחרות אמור לתת לו 17-18 שעות מנוחה, או אולי קצת פחות בבתים בהם הילדים מגיעים מוקדם מבית הספר. בחופש הגדול, לעומת זאת, אתם לבד, חברה...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully