וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תטרידו

ארז בן ארי

29.5.2007 / 22:33

יותר מדי אנשים מעבירים יותר מדי מיילים טפשיים. אנו מציגים מדריך: כך תימנעו מלהיות מטרד

כולם שונאים דואר זבל. זה מציק, מנדנד ולמרות התוכנות והפילטרים המתקדמים ביותר, עושה רושם שפשוט אי אפשר להיפטר מזה. אבל מה שגרוע אפילו יותר הוא הדואר זבל החברי. אותם מכתבים שמגיעים לא מחברות מסחריות אלא מחברים או בני משפחה שמעבירים ל-כווווווולם כל דבר אידיוטי שהם מקבלים, ואין להם שום נקיפות מצפון לפני שהם שולחים לך בפעם העשירית החודש איזה סיפור מפגר שאם תשלח אותו לעשרה חברים, מובטח לך אושר ועושר. אם איזה יצרן של מוצרי טיפוח מפציץ אותך בפרסומות, אפשר להתקשר ולצרוח, או סתם לחסום את הכתובת, אבל עם חברים קצת יותר קשה להיות אנטיפט, אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות.

מי עושה את זה?

משום מה, הרבה אנשים מאבדים את הההגיון הבריא שלהם כאשר מדובר בדואר אלקטרוני. אולי עצם זה שהמידע כתוב בדפוס גורם גם לסיפור האווילי ביותר להיראות אמין, ואולי מדובר במשתמשים חדשים, יחסית, שעוד לא עיכלו את העובדה שגם באינטרנט יש אידיוטים שממציאים שטויות בשביל הכיף. כך או כך, כולנו מקבלים הודעות שונות ומשונות. חלק הם שקרים מוחלטים, כמו הסיפורים על כך שאם תשלח את ההודעה לעשרה מחבריך, תקבל צ'ק בדואר מאיזו חברה ידועה, וחלק הם מידע אמיתי שלא נעצר בזמן, כמו הודעות המבקשות ממך לסייע לחולה סרטן כלשהו, שנפטר כבר לפני חודשים רבים אך המייל המקורי שנשלח עוד כשהיה בחיים עדיין מסתובב. מלבד שימוש בהיגיון בריא, יש כמה כלים המאפשרים לך לרחרח לפני המשלוח.

מודיעין שלום

בגלל תפוצתה הרחבה של הבעיה, הוקמו כמה מרכזי מידע בתחום. הראשי הוא אתר www.snopes.com ומקבילתו הישראלית היא [["לא רלוונטי" של חנן כהן]]. מנהלי האתרים הללו עוקבים בדריכות אחר הנעשה ברשת, ודואגים לבדוק כל הודעה "אינפורמטיבית" ולקטלג אותה באתר, לרוב עם הסבר מלא לרקע ולסיבות. חנן כהן, למשל, מסווג כל הודעה כ – "אפשר להעביר", "לא להעביר" ו – "לכאן ולכאן". כל מה שצריך לעשות הוא להכנס לאתר ולהקליד במנוע החיפוש ביטוי מההודעה. במידה והיא כבר מסתובבת מעל כמה ימים, רוב הסיכויים שתוכל למצוא הסבר והמלצה. אם לא מופיע מידע באתר, מומלץ לחפש באתר Snopes. האתר כתוב באנגלית, אמנם, אך המעשיות בעברית שמקבלים מבוססות כמעט תמיד על משהו מקורי באנגלית שמישהו תרגם. אם אינך מוצא מידע בשום מקום, תוכל להיעזר בהיגיון בריא כדי לאבחן אם ההודעה סבירה או שטותית. האם המידע מופיע בגופנים גדולים וצבעוניים עם הרבה סימני קריאה? רוב הסיכויים שהוא מופרך. האם ההודעה נושאת תאריך משלוח מקורי? אם לא, יכול מאוד להיות שהיא עתיקה וכבר לא רלוונטית, במיוחד אם היא מדברת על אדם ספציפי כמו גור-כלבים למסירה או אדם הזקוק לתרומה כספית להצלת חייו. האם ההודעה מנוסחת באופן אישי או חתומה על ידי אדם ספציפי? אם לא, אנו ממליצים לא לקחת אחריות על מידע שאף אחד אחר לא לקח עליו אחריות.

מסדר זיהוי

אם אתם מאלה ששולחים ומעבירים כל "הודעה חשובה!!!!1" שאתם מקבלים, אז מדריך זה הוא בדיוק בשבילכם. אם אתם אלו שנמצאים בצד המקבל, אולי תשלחו לחבריכם את הכתבה בתור רמז דק. אפשר גם לשלוח להם הודעה מעודנת בנוסח "ידידי היקר, אנא השתדל לעיין באתר "לא רלוונטי" לפני שאתה מעביר הודעה. כך תוכל לוודא שאתה מוסר לחברים הקרובים אלייך ביותר מידע מהימן ומדויק". אם בכל זאת החלטתם להעביר הודעה מסוימת, עשו זאת בצורה מסודרת – מחקו סימני העברה קודמים, כמו שורות ריקות המתחילות בסימני , וכתובות של אנשים שקיבלו אותה לפניכם, כדי שהנמען יוכל להגיע ישר לתוכן ולא לגלול למטה עשרה מסכים כדי להגיע לנקודה. זה גם מצמצם את הנפח וחוסך זמן-הורדה למקבל. אם אתם מחברים הודעה אינפורמטיבית על סמך מידע אישי, עשו זאת בצורה אחראית – צרפו בסוף הידיעה את פרטי הקשר שלכם, כדי להוסיף לה אמינות וגם לאפשר יצירת קשר אתכם לבירור אמיתות ההודעה, ואל תשכחו להוסיף את תאריך המשלוח המקורי כדי שההודעה לא תסתובב ברשת לנצח נצחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully