וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

13.6.2007 / 15:43

בוריס בולטיאנסקי שואל האם גוגל מפות יורדים קרוב מדי? וגם המלצה על פודקאסט חדש ומעניין

השבוע הטור נתקע ללא מחשב להיכתב עליו. למזלי הרב, סינכרנתי את הרסס שלי גם דרך [[BlogLines]] וכך יכולתי לגשת לרשימת המכותבים שלי דרך מחשבים אחרים שהיו זמינים עבורי. אם זאת לא דוגמא לעצמאות בעולם הדיגיטלי, אז אני באמת לא יודע מה כן.

ימינה בשדרות "פגיעה בפרטיות"

לאחרונה הושק שירות חדש של חברת גוגל העולמית - שירות [[Google Street Maps]]. שירות זה הוא למעשה הרחבה לשירות הקיים, [[Google Maps]], רק שעכשיו לא רק שאנחנו מקבלים מבט עילי של הרחובות שאנחנו מחפשים אלא שנוספה לנו האפשרות לנוע ברחובות עצמם בתמונה תלת מימדית אמיתית (כמעט כמו שירות [[Google Earth]], רק שהפעם מדובר בתמונות אמיתיות ולא יצירי תלת-מימד דיגיטליים). השירות פעיל כרגע רק בארצות הברית כאשר מאגר המידע של הרחובות מתעדכן באופן תדיר בעזרת מכוניות שנוסעות ברחבי המדינה עם מצלמות על הגג ומצלמות את הרחובות בהם עברו. כמו בכל רעיון מהסוג הזה, בבסיסו עומדת תועלת רבה - למשל כאשר מתכננים לנסוע למסעדה, אפשר לבדוק מראש אם יש בסביבה מקומות חניה והאם דרכי הגישה נוחות. עם זאת המיזם טומן בחובו בעיות רבות אשר נראה כי לא חשבו עליהן עד הסוף כאשר החלו להוציאו אל הפועל.

מצד שני, במידה ומפעילים חשיבה קונספירטיבית, ייתכן מאוד שכל הבעיות הללו הועלו ובסופו של דבר הוחלט שדווקא הבעייתיות הזאת והסערה שהיא עלולה לגרום הם שיביאו לפופולאריות גדולה לשירות.

העיקרית מבין אותן הבעיות היא כמובן בעיית הפרטיות - לא כל אחד היה רוצה שהבית שלו יצולם ויעשה בו שימוש לתועלתה של חברה מסחרית, ועוד מבלי לקבל על זה איזשהי תמורה. מה גם שבניינים ורחובות הם לא הדברים היחידים שצולמו. בין היתר צולמו ברחוב אנשים פרטיים, כאלה שכלל לא היו מודעים לכך שמישהו מצלם אותם - אנשים שאף אחד לא שאל לרצונם וגם לא הייתה כל אפשרות לבדוק האם אם חפצו בכך שתמונותיהם ישולבו בתוך המערכת של גוגל. מעבר לכל זה, נראה שבמצלמות של גוגל נתפסו תמונות רבות שעלולות להיות בסיס לתביעות עתידיות כנגד גוגל - תמונות שמציגות אנשים במצבים לא נעימים ולא נאותים. נתן ויינברג מהאתר [[Blog News Channel]] סוקר בוידאו בלוג שלו מספר תמונות כאלה. בין התמונות ניתן למצוא בחורה הנכנסת למכוניתה והמצלמה תפסה את תחתוני החוטיני שלה מבצבצים מחוץ לג'ינס, אדם שנראה יוצא מחנות ספרים המיועדים למבוגרים וכן אישה שעשתה סיפור גדול מכך שגוגל צילמו את החתול שלה מתבונן בהם מבעד לחלון. אומנם מרבית התמונות הבעייתיות הוסרו במהרה לאחר שהתקבלה תלונה עליהם, יעילותה של מערכת החיפוש החזקה של גוגל מאפשר למצוא אותן בלחיצות כפתור ספורות מכיוון שמרביתן הופצו ברשת.

בעיה נוספת שקיימת עם השירות החדש הזה היא ניגוד אינטרסים. גוגל שולטת בנתח הגדול ביותר של הפרסום באינטרנט. מדובר בהרבה מאוד כסף, וכידוע כסף עושה כסף - וגוגל לא תתנגד להרחיב את מקורות ההכנסה שלה מפרסום ותמשיך לחפש פלטפורמות חדשות להטמעת שירותי הפרסום שלה. ברחובות המצולמים ניתן לראות שלטי חוצות שמפרסמים שירותים וסחורות שלא קשורים לגוגל או שיכולים להיות שייכים למתחרות שלה. קווין בארטון מפרסם בבלוג שלו רשומה שבה הוא טוען כי גוגל צינזרה פרסומות של אחת המתחרות שלה - חברת מיקרוסופט. נשאלת השאלה האם רק המתחרות יצונזרו או שכל שטח פרסום בתמונה עלול להיות מופקע לטובת שירותי הפרסום של גוגל עצמה. מדובר בסוגיה משפטית כבדה ואני צופה שעוד נזכה לראות את ההדים שלה מכים גלים ברשת. למעשה גם אם כל הפרסומות כולן יצונזרו וגוגל לא תעשה שימוש במקומות הריקים הללו לצורך הטמעת הפרסומות שלה, עדיין מדובר בעניין בעייתי - השירות של גוגל מעוות בפועל את המציאות שהוא רוצה להציג וקבוצה קטנה של מקבלי החלטות תשלוט את המידע שאנחנו נקבל ונהיה תלוים בו.

למרות שלחברת גוגל העולמית קיימות נציגויות גם בישראל, ועל אף הפשטות הטכנולוגית שבביצוע, בכלל לא סביר שנזכה לראות את השירות המדובר מופעל בישראל, לפחות בזמן הקרוב. ועד אז, נצרטך להסתפק במיזם של [[Zoomap]], שעברו וצילמו תמונות בודדות של בתים ברחבי ישראל. אומנם בין זה לבין להלביש את התמונות הללו על המפה קיימת תהום עמוקה, הבסיס למיזם מיפוי כחול-לבן כבר קיים. אין זה מן הנמנע כי בסופו של דבר נראה שיתוף פעולה בין גוגל לבין זומאפ, או אולי אפילו מיזוג של זומאפ בתוך גוגל.

בקצרה על פודקאסטינג

נראה שעיקר הבלוגינג בארץ מתמקד בכתיבה, פה ושם יש בלוגרים רציניים שעושים בוידאו, אבל רוב-רובו של מיזם [[BlogTV]] של [[תפוז אנשים]] מרכז סביבו כמות גדולה של בלוגרים שלכל אחד מהם יש לא יותר מ-10 צופים (ואני לא מדבר כרגע על התכנים למבוגרים בלבד, גם ככה ייתכן ועוד מעט לא נזכה לראות אותם תודות לחה"כ אמנון כהן והצעת החוק 892). עד עכשיו מבחינת הבלוגים המוקלטים נראה היה שהבלוגוספירה הישראלית דלה במיוחד. כאשר בין כל הפודקאסטים הפרטיים התבלט בעיקר גיקים.נט של [[אדר שלו]], [[אורן הוברמן]], [[אילנה תמיר]], [[רוני שני]] ו[[רן יניב הרטשטיין]]. כפי שהם מצהירים באתר, הבלוג דן על כל מה שמעניין אותם באינטרנט, במחשבים ובטכנולוגיה וכל אחד שמעוניין יכול לבקש להתצטרף לפודקאסט אורח.

לפני כמה ימים נפתח פודקאסט חדש, פרי מוחם של [[עומר טנא]], [[אפי פוקס]] ו[[גיל גייר]]. כפי שניתן ללמוד מן הבלוג שלהם שנקרא פ.עו"דקאסט, הפודקאסט יעסוק במגוון סוגיות כאשר הדגש יעמוד על משפט וטכנולוגיה. התוכנית הראשונה כבר עלתה לאוויר והיא מוקדשת בעיקרה לפרטיות דיגיטלית. בלוגים שמוגים מאחל הצלחה למיזם וימשיך לדווח על ההתפתחויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully