וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

WiMax: כנראה ב-2008

ערן גבאי

17.6.2007 / 12:55

מסתמן: מכרזי ה-WiMax יתנו עדיפות נמוכה לחברות הסלולר - אך לא יוכנסו מתחרים שיפעלו על גבי רשתות הסלולר

משרד התקשורת צפוי לקבל החלטה, ככל הנראה כבר השבוע, על קיום 2-3 מכרזים שונים לחלוקת תדרי ה-WiMax, תדרים לתקשורת אלחוטית רחבת פס שתתחרה בעתיד ברשתות הסלולר, ולחייב את הזוכים להתחיל בפריסת הרשתות כבר בתחילת 2008 - כך נודע ל-TheMarker. במקביל, גוברות הערכות במשרד התקשורת להימנע, בשלב זה, מהכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר בדמות חברות הסלולר הווירטואליות (MVNO). גם כניסת תוכנית ניידות המספרים, שתאפשר, החל ב-1 בדצמבר השנה לכל מנוי סלולר לעבור בתוך 3 שעות בלבד בין מפעילים, מקטינה מאוד את הסיכוי ששר התקשורת, אריאל אטיאס, יורה גם על הכנסת מתחרים חדשים לענף הסלולר.

"ייתכן שפריסת רשתות ה-WiMax בישראל תבוא על חשבון הכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר", אומר בכיר במשרד התקשורת, "המטרה שלנו במשרד היא להוריד את מחירי השירות עבור הצרכן, ואת זאת ניתן לעשות הן באמצעות ה-WiMax והן באמצעות הרחבת התחרות. יותר מכך, אם אנחנו רוצים לפתח את תשתית התקשורת של המדינה, הרי שה-WiMax נבנה על תשתית נוספת שתימצא בידי המפעילים החדשים, בעוד מתחרי הסלולר החדשים באמצעות מודל ה-MVNO עושים שימוש בתשתית הרשת הקיימת של חברות הסלולר, ומחייבות מודל לפיו חברת הסלולר מרוויחה מהעברת מתחרים חדשים על גבי התשתיות שלה, ועל כן מקטינה את היכולת להוזיל את מחירי הסלולר לצרכן הסופי".

באשר למכרזים הצפויים בתדרי ה-WiMax, הרי שמסתמן שיבוצעו מכרזים הן בדרך של מכרז שבו יתחייב הספק החדש לפרוס את הרשת במהירות המקסימלית, והן בדרך של בחירת הספק שיידע להציע את מחיר השירות הנמוך ביותר לצרכן ובהתחייבות ארוכת שנים.

השאלה העיקרית שניצבת בפני השר אטיאס היא האם לאפשר לחברות הסלולר לרכוש תדרי WiMax. מסתמן כי יותר לחברות הסלולר לרכוש תדרים בתחום ה-2.5 ג'יגה הרץ, אך תחת עדיפות נמוכה מזו שתינתן לשחקנים חדשים שיביעו רצון לרכוש את התדרים. לא מן הנמנע כי לעניין זה תוכר חברת הסלולר מירס כחברה חדשה, ולא כאחת מחברות הסלולר, ותזכה להעדפה מתקנת מסוימת. מירס כבר נערכת מזה חודשים רבים לכניסתה לתחום ה-WiMax, ואף שכרה לטובת העניין את אבי פתיר, ששימש בעבר כמשנה למנכ"ל בזק, כדי שיוביל את המהלך. מירס מעוניינת להקים רשת WiMax נייד בפריסה ארצית, ובינתיים פועלת מתוקף אישור שניתן לה לבצע ניסוי טכנולוגי ב-WiMax נייח ונייד.

הכוונה במשרד התקשורת היא שבאמצעות הענקת הרישיונות להקמת רשתות ה-WiMax תתרחב התחרות בשוק התשתיות הנייחות והניידות בישראל. תחום תדרי ה-WiMax מתחלק ל-4 רצועות תדרים: 2.3 ג'יגה הרץ, 2.5 ג'יגה הרץ, 3.5 ו-3.7 ג'יגה הרץ, ו-5.8 ג'יגה הרץ. ההערכה היא שבסך הכל יועמד רוחב ספקטרום של 250 מגה הרץ לטובת טכנולוגיית ה-WiMax, נוסף על רוחב פס של כ-200 מגה הרץ שכבר נפתח.

עוד נודע כי במסגרת מכרזי ה-WiMax יציע משרד התקשורת פעם נוספת גם תדרי סלולר בדור 2 ודור 3 שניתן עדיין לקבל, וכן תדרים ב-26 ג'יגה הרץ לקצבים גבוהים ולהעברת רוחבי פס גדולים, בעיקר עבור שירותי גיבוי למפעילי תקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully