וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך להחלפת כונן

ארז בן ארי

20.6.2007 / 2:30

רוצים לשדרג את כונן התקליטורים שלכם ולא יודעים איך? ארז בן ארי מביא לכם את המדריך השלם

כמו כל טכנולוגיה, גם כונני תקליטורים משתכללים כל הזמן. בין אם אתם רוצים לשדרג כונן רגיל לצורב, או אולי לכונן DVD, אין צורך לרוץ למעבדה או לנסות למצוא טכנאי באזורכם. החלפת כונן תקליטורים היא משימה פשוטה שכל אחד בעל יכולת טכנית בסיסית יכול לבצע. רוצים לדעת איך? בבקשה.

עשר אצבעות

לפני שמתחילים, חשוב לזכור כי למרות שמדובר במשימה בסיסית עבור כל טכנאי, עבור משתמש בלתי מיומן היא כרוכה בסיכונים. חלקי המחשב הפנימיים הם לעיתים קרובות חדים ולכן יש לנהוג בזהירות כדי לא להיפצע, ואנו ממליצים לעבוד עם כפפות-עבודה מעור. חשוב גם לזכור לנתק את המחשב מהחשמל כדי לא להתחשמל. זכרו גם שבעבודה טכנית, תמיד קיים סיכון שייגרם נזק למחשב, ולכן אם המחשב המדובר הוא מחשב קריטי, כמו מחשב שמשמש לעסקים, אנו ממליצים לתת לאנשי מקצוע לקחת את האחריות.

מה הולך עם מה

אם אתה שואל את עצמך איזה כונן ניתן להחליף לאיזה כונן, אין בעיה. כל כונני התקליטורים בנויים באותה צורה ולכן ניתן לשדרג כל כונן לכל סוג אחר. כונני תקליטורים אינם דורשים מאמץ מהמחשב, ולכן גם אם המחשב ישן, אפשר לשים בו כל כונן. הסייג היחיד שכדאי לדעת הוא שצורבי DVD הם מהירים ביותר ולכן על מחשבים ישנים מסוג פנטיום 3, הם עלולים שלא להיות מסוגלים לצרוב תקליטורים במהירות המקסימלית. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שלכוננים קיימים שני סוגי חיבור. כוננים ותיקים הם בעלי חיבור IDE, וכוננים חדישים הם בעלי חיבור SATA. בנושא זה, יש חשיבות גדולה לבחירה מכיוון שלא לכל מחשב יש את שני החיבורים. במחשבים ישנים (3 שנים ומעלה) יש בדרך כלל חיבור IDE בלבד. במחשבים מודרניים מהשנתיים-שלוש האחרונות יש בדרך כלל את שני סוגי החיבורים, ובמחשבים חדישים מאוד מהחצי שנה האחרונה יש רק SATA. לפני קניית הכונן עצמו, כדאי לברר מה המצב. בהנחה שאתם משדרגים כונן קיים, הכי טוב פשוט לבדוק באיזה חיבור משתמש הכונן הנוכחי, ולקנות כונן מאותו סוג. איך יודעים? פותחים את המחשב, ומסתכלים באחוריו של הכונן (יא סוטים!). אם הכבל היוצא מעכוזו של הכונן הוא שטוח, רחב ואפור, אז זהו חיבור IDE. אם הכבל הוא דק וצבעוני (לרוב אדום או כחול), אז זהו חיבור SATA.

הפירוק

בשוק קיימים סוגים רבים של מארזים, כאשר בדרך כלל הכונן מחובר לכלוב מתכת בעזרת ארבעה ברגים. כדי לפרק את הכונן יש לפתוח את המארז משני הצדדים, ולהוציא את ארבעת הברגים. בעת פירוק הברגים חשוב להחזיק את הכונן כדי שלא יצנח לתוך המארז. לאחר פירוק הבורג האחרון יש לדחוף את הכונן קדימה, כך שיבלוט מחוץ למחשב, ואז יהיה מספיק מקום מאחוריו כדי להשחיל את היד ולפרק את הכבלים. הכונן כולל שלושה כבלים – חיבור חשמל, חיבור מידע (IDE או SATA) וחיבור אודיו (כבל אפור דק מאוד). שימו לב שכבל האודיו נעול למקומו וכדי לשחרר אותו צריך ללחוץ על תופסן פלסטיק בחלקו התחתון של התקע המחובר לכונן. אם מדובר בכונן בחיבור IDE, אז כבל החשמל שלו (חיבור לבן) יהיה קשה לפירוק וראינו לא מעט טכנאים בתחבושות שהפעילו יותר מדי כוח ונפצעו. במידה והוא לא יוצא במשיכה, אפשר לנער אותו בעדינות ימינה-ושמאלה עד שהוא משתחרר. לאחר פירוק הכבלים שלוף את הכונן החוצה מקדמת המחשב. אם מדובר בכבל IDE, יש לשלוף אותו בעדינות בקו ישר-אחורה ולא הצידה, כדי לא לעקם את הפינים שבכונן. במארזים מסוימים הכונן מחובר לא ישירות לכלוב המתכת אלא מורכב למסילות פלסטיק או מתכת, וזה עלול לסבך את העניינים. במצב כזה צריך לפרק את הפאנל הקדמי של המארז, לשלוף את הכונן קדימה על המסילות, לפרק את הכבלים ואז לפרק את המסילות מהכונן עצמו ולהעביר אותן לכונן החדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מי הבוס?

כוננים מסוג IDE כוללים מתג שאותו חייבים לקבוע כדי שהכונן יעבוד כמו שצריך. מתג זה קובע אם הכונן הוא Slave או Master, וזה משפיע על איך הכונן "חי" עם כוננים אחרים המותקנים במחשב. במידה ואתם משדרגים כונן קיים לחדש, המצב פשוט – מסתכלים במתגים בכונן הקיים ו-"מעתיקים" את ההגדרה לחדש. משום מה, יצרני כוננים משתמשים בסוג של מתג המכונה "מגשר" (באנגלית "ג'אמפר") במקום במתג רגיל ונוח. ג'אמפר הוא למעשה קבוצה של פינים המסודרים בטורים, כאשר על חלקם מלבישים כיסוי היוצר חיבור חשמלי ביניהם. במקרה של כונני תקליטורים, המגשר הוא שישה פינים בשני טורים של שלושה. הסתכלו בכונן הישן וראו על אילו פינים מורכב המגשר, והעתיקו את המצב לכונן החדש. יכול להיות שתצטרכו פינצטה או פלייר קטן כדי לבצע את המשימה. אם הכונן שלכם הוא מסוג SATA, אתם פטורים מהעונש הזה ואין שום דבר להגדיר.

פאזל

עכשיו, פשוט מכניסים את הכונן החדש דרך החור בקדמת המחשב ומחברים בחזרה את הכבלים. זוהי משימה קשה הרבה יותר מכיוון שהכבלים צריכים להתאים בדיוק למקום וקצת קשה לראות מה קורה בתוך המארז. מומלץ להיעזר בפנס ולעבוד לאט ובזהירות – קודם את כבל האודיו הפנימי, אחרי זה את כבל ה-IDE או SATA, ובסוף את כבל החשמל. אם מדובר במארז עם מסילות, חברו את המסילות לכונן כפי שהיו מחוברות לכונן הקודם, הכניסו אותו למארז וחברו את הכבלים.

אל תמהרו לסגור

לפני שסוגרים את המארז, אנו ממליצים לחבר את המחשב לחשמל ולבדוק אם הכל עובד בסדר, ואם הכונן זמין תחת מערכת ההפעלה שלכם וקורא תקליטורים בהצלחה. במידה וכן, סגרו את המארז וברכו את עצמכם. במידה ולא, בדקו שוב שחיברתם את הכבלים כמו שצריך ועד הסוף, ושהגדרתם את הג'אמפר כמו שצריך. עדיין לא עובד? כנראה שתצטרכו עזרה של טכנאי בפתרון הבעיה, איך בינתיים תוכלו לעבוד על המחשב כרגיל ברוב המקרים. אם המחשב בכלל לא עובד, נסו לנתק את הכונן לחלוטין מכל הכבלים ולראות אם ככה המחשב נדלק.

תוספת

אם הסיטואציה היא שאתם רוצים להוסיף כונן למחשב ולא להחליף אחד קיים, גם זה ניתן לביצוע, אך זה עלול להיות מסובך יותר ולכן אנחנו ממליצים לפנות לטכנאי או מעבדה במקרה כזה. הבעיה היא שצריך לוודא שבמחשב יש מספיק חיבורים פנויים, וגם הגדרת הג'אמפרים היא מסובכת יותר ודורשת הבנה של הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully