וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה: נוקיה N95

דידי חנוך

21.6.2007 / 13:02

N95 הוא לא רק הסלולרי הטוב ביותר בארץ, הוא כנראה גם הסלולרי הטוב ביותר בעולם כרגע

שוב צריך לומר את זה מראש: אני לא עובד בשביל יורוקום או נוקיה או אף אחת מהספקיות הסלולריות. אני חש צורך לומר את זה מראש, כי אין לי ספק שבתום הסקירה הזאת יהיו תגובות בסגנון זה.

כי נוקיה N95 הוא, לטעמי, ההגשמה הראשונה האמיתית של חזון התלכדות המכשירים הניידים. הוא לא רק עושה הרבה מאד דברים, הוא עושה את כולם ברמה טובה עד מעולה. המכשיר הזה הוא קפיצת הדרך. ופרט למספר קטן של בעיות, הוא באמת ובתמים עומד בכל הציפיות שהיו ממנו כשנוקיה הכריזה עליו בשנה שעברה. הסקירה שאתם קוראים די ארוכה, אבל לא מתקרבת לסיקור כל היכולות והתכונות של המכשיר הזה.

גלישה

N95 מצויד באותו דפדפן מינימאפ שמוכר לבעלי N73 ו-E61. זה עדיין הדפדפן הסלולרי הטוב בעולם, והפער לא ממש הצטמצם. מבין הדפדפנים הסלולריים של היצרניות, רק הדפדפן של מכשירי סוני אריקסון המתקדמים יותר מתקרב אליו, אבל לא מגיע לרמתו. מבין דפדפני צד שלישי, הדפדפן המתקדם יותר של אופרה קרוב אליו, אבל עדיין מפסיד בנקודות.

ב-N95 שני שיפורים משמעותיים בחוויית הגלישה לעומת קודמיו. הראשון הוא שיש במכשיר רק דפדפן אחד. במכשירים קודמים של נוקיה היו שני מכשירים. האחד לאינטרנט, שמתחבר דרך נקודת הגישה הכללית (היקרה יותר לשימוש, וזו שאינה כלולה בדרך כלל בחבילות גלישה בסיסיות) ושני ל-WAP המתחבר באמצעות נקודות הגישה הזולות יותר של הפורטלים הסלולריים. ב-N95 אין גירסה נכה של הדפדפן. יש דפדפן אחד, והוא מתחבר באמצעות כל נקודת גישה שתרצו. זה אומר שמבחינת בעלי המכשיר הזה, נקודת הגישה היקרה אינה רלוונטית עוד בכל הנוגע לגלישה.

השיפור השני אינו טמון בדפדפן כי אם בקישוריות. N95 מצויד בקישוריות WiFi שמאפשרת לגלוש בחינם במקומות רבים. אינטרנט חינם בשירותים, חברים וחברות, זה אחלה.

מצלמת סטילס ווידאו

5 מגפיקסל. חמישה מיליון פיקסלים. זה כמה פיקסלים שיש בתמונה שמצולמת במכשיר הזה. ביחד עם עדשות קארל זייס של המכשיר, זה אומר שמדובר ללא ספק במצלמה המעולה ביותר שאי פעם ראינו בטלפון סלולרי בישראל.

האם היא מושלמת? לא. היא איטית מאד. היא לא מצוידת בזום אופטי. היא לא טובה מאד בתנאי תאורה גרועים. לעומת מצלמה דיגיטלית טובה, גם המצלמה הסלולרית הטובה ביותר לוקה בחסר. אבל היא מצלמה טובה מאד שנמצאת כבר בכיס שלכם, ללא צורך במצלמה נוספת שעולה לא מעט כסף ותופסת מקום ומשקל. ל-N95 יתרון משמעותי אחד על מצלמות דיגיטליות רגילות, והוא הקישור הקל מאד להעלאת תמונות לרשת. בין אם באמצעות הממשק הכלול ובין אם באמצעות תוכנות צד שלישי, קל מאד להעלות תמונות לשירותים כמו Flickr מבלי לפגוע ברזולוציה שלהן. מומלץ, כמובן, לעשות זאת באמצעות קישוריות WiFi ולא באמצעות סלולרית.

מצלמת הוידאו של המכשיר מהווה קפיצת מדרגה גדולה עוד יותר לעומת כל מצלמת וידאו שראיתם בטלפון סלולרי. אם בסקירת N73 התלוננתי על הפער העצום בין מצלמת הוידאו של הטלפון ההוא למצלמה של N93 שלא שווק בארץ, הרי שהפעם אין סיבה להתלונן. מצלמת הוידאו של N95 טובה יותר מזו של N93, מצלמת ב-VGA מלא ו-30 פריימים לשנייה. תוצאותיה נראות טוב לא רק במכשיר גם אם גם על מסך הטלויזיה.

מערכת ההפעלה

כתבתי זאת בעבר ואני איתן בדעתי. סימביאן S60 גירסה 3 היא מערכת ההפעלה הסלולרית הטובה ביותר בעולם כיום. היא יציבה יותר, חכמה יותר ומותאמת יותר לסלולר מ-Windows Mobile.

היא איטית יותר ויציבה פחות מ-S40 המותקנת במחשבים פשוטים יותר של נוקיה. והיא איטית יותר ממערכות ההפעלה הבסיסיות בהרבה המותקנות ברוב הסלולרים בשוק. אבל היא מה שהופכת מכשירים כמו N95 למה שנוקיה מתעקשת לכנות "מחשב מולטימדיה". N95, ואת זה חשוב לומר, הוא לא טלפון סלולרי. הוא מתקן נייד רב יכולות שמסוגל גם לבצע שיחות סלולריות. הוא עושה אותן היטב. אבל זאת רק אחת מהפונקציות שלו.

מערכת ההפעלה הפתוחה מאפשרת להתקין אינספור יישומי צד שלישי למכשיר, שכוללים שיחות VOIP, משחקים, יישומים משרדיים, נגני מולטימדיה חלופיים ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ממשק ומבנה

N95 הוא סליידר מסוג חדש. הסלייד שלו נפתח לצד אחד וחושף מקשי חיוג, כמו בכל סליידר. אבל ניתן גם לפתוח אותו לצד השני. אז קורים שני דברים: הראשון הוא שהאוריינטציה של המסך משתנה ב-90 מעלות והופכת אותו למסך רחב. השני הוא שנחשפים מקשי מולטימדיה לשליטה בנגן מוזיקה או וידאו. המקשים האלה נוחים ומגיבים היטב. שינוי האוריינטציה די מהיר, אם כי עדיין טעון שיפור.

ממשק המולטימדיה פותח גם את התפריט החלופי של המכשיר, אותו ניתן גם לפתוח בהקשה על כפתור המולטימדיה. התפריט החלופי הוא גרפי וסקסי מאד ומאפשר גישה מהירה ליישומים החביבים עליכם. מכיוון ש-N95 הוא מכשיר סימביאני, ניתן לשלוט באופן מלא על מה תוכן התפריט, ולגרום לו לפתוח יישומים, מסמכים או תחנות רדיו.

היבט חשוב נוסף של N95 הוא הבחירה המבורכת של נוקיה בחיבורים סטנדרטיים. קישוריות הנתונים של המכשיר עם המחשב מתבצעת באמצעות חיבור מיניUSB סטנדרטי ולא באמצעות החיבור המוכר של נוקיה. וחשוב מכך, גם חיבור האוזניות מתבצע באמצעות חיבור סטנדרטי. ניתן לחבר את האוזניות החביבות עליכם ישירות למכשיר או למתאם המשמש גם כדיבורית וגם כשלט ליישומי המולטימדיה והרדיו של המכשיר.

GPS

N95 מצויד במקלט GPS, ונוקיה טרחה מאד כדי לשלב את ההיבטים הגיאוגרפיים במכשיר. תוכנת הניווט נטולה כעת מפות ישראליות מפורטות אך מצוידת במגוון מאפיינים מעניינים וחדשניים. הבולט מבין אלה הוא האפשרות להוריד מפות בחינם מהמחשב. בעבר, ניווט לווייני בסלולרי בחו"ל אמנם היה אפשרי ואף נוח, אבל כלל עלויות ניכרות הכרוכות בהורדת המפות בזמן הניווט בתעריפי הגלישה של הארץ בה טיילתם. עם המכשיר הזה, ניתן להתקין תוכנה חינמית במחשב ולהוריד ישירות למכשיר מפות שלמות על פי מיקום גיאוגרפי. כמו כן, תוכנת המפות של נוקיה מאפשרת שליחת מיקום למכשירים אחרים וקבלת מיקום מאחרים.

בישראל יוכלו לקוחות פרטנר וסלקום להשתמש בשירותי הניווט של החברות בעלות נוספת. ניתן לקוות שנוקיה תעדכן את המפות שלה כך שיכללו מפה מלאה יותר של ישראל בהקדם.

מאפיין חביב נוסף של ה-GPS הוא האפשרות, באמצעות תוכנות צד שלישי, להוסיף נתוני מיקום לתמונות שלכם.

מולטימדיה

N95 הוא נגן מולטימדיה לא רע בכלל. מקשי המולטימדיה והשלט הכלול באוזניות מספקים שתי אפשרויות נוחות בהחלט לשליטה בנגן, ואיכות השמע טובה מאד עם אוזניות סבירות.

מאכזב מעט שהרדיו במכשיר לא מצויד בטכנולוגיית RDS, המאפשרת זיהוי אוטומטי של תחנות, אבל המכשיר מפצה על כך ביכולת הורדת תדרים ישירה מהרשת. כמו במכשירים קודמים של נוקיה, גם כאן הרדיו נוח מאד לשימוש ומצאתי את עצמי משתמש בו רבות.

סוללה

עקב אכילס המפורסם של N95 הוא הסוללה. בתנאי שימוש מסוימים, המכשיר לא שורד חצי יום. אבל יש כמה צעדים שניתן לנקוט כדי למנוע את הבעיה. כשיוצאים מאזור WiFi בו גלשתם, כדאי מאד לסגור את הדפדפן, אחרת הוא ימשיך לחפש רשת ויחסל את הסוללה. גם ב-GPS יש להשתמש רק בעת הצורך, שכן הוא צרכן אנרגיה משמעותי. בפריפריה, מומלץ לבטל את ה-Dual Mode בקישוריות הסלולרית, ולאפשר למכשיר להתחבר רק לרשת ה-GSM, שכן חיפוש רשת דור שלישי צורך גם הוא אנרגיה.

במהלך השבועות בהם הסתובבתי עם ה-N95 כסלולרי העיקרי שלי, עם כרטיס הסים האישי שלי, היו רק יומיים בהם נתקלתי בבעיית סוללה, ובשניהם הסיבה לכך היתה אי נקיטת אמצעי המניעה המצוינים לעיל. בשימוש אינטנסיבי, מומלץ לקחת איתכם מטען או להשיג סוללה נוספת, אבל זה נכון לכל סמארטפון בשוק, ובהשוואה למכשירים כמו מוטו Q, זמן הסוללה של ה-N95 סביר בהחלט.

סיכום

בתחילת השנה הייתי בתערוכת 3GSM בברצלונה, שם יצא לי לראות את מכשירי הדגל הנוכחיים והעתידיים של כל חברות הסלולר הגדולות בעולם. היו שם מכשירים שעשויים להתמודד עם N95 ואולי אף לנצח אותו. מכשירים כמו Z8 של מוטורולה וכמה ממכשירי העילית של סמסונג מראים שהחברות האלה מוכנות להתמודדות, וכמה מהמכשירים שסוני אריקסון חשפה לאחרונה מהווים יריבים ראויים. אבל המכשירים ההם עוד לא יצאו לחנויות. עד שזה יקרה, אין מבחינתי ספק. נוקיה N95 הוא הסלולרי הטוב ביותר בעולם, וודאי שבשוק הישראלי.

120 ש"ח, מחירו הרשמי באורנג' לכשיושק, הוא אמנם מחיר יקר מאד לטלפון לצרכנים פרטיים. אבל למדברים מעל 60 ש"ח בחודש, המחיר מצטמצם לחצי והופך סביר בהחלט - אפילו זול לעומת הציפיות. במסיבת העיתונאים שבה הכריזה יורוקום על השקת N95 נאמר שהם מצפים למכור כ-20,000 יחידות של N95. לאחר שהסתובבתי איתו מספר שבועות וראיתי את תגובותיהם של אנשים שראו אותו, ולאור מחירו, אני חושב שהם היו פסימיים.

מספרים וכאלה

קישוריות סלולרית: HSDPA / GSM 850/900/1800/1900
קישוריות למחשב: Bluetooth, אינפרה אדום, USB
גלישה: WiFi 802.11b/g, HSDPA, EDGE
מערכת הפעלה: סימביאן 9.2. S60 3.1
צג: 240x320 פיקסלים. 2.6 אינץ'
כרטיס זיכרון: מיקרוSD (עד 2 גיגה)
זיכרון פנימי: 160 מגה
מצלמה: 5 מגפיקסל
וידאו: VGA 30 fps
מחיר באורנג': 4320 ש"ח. מחיר במבצע שדרוג: 36x60 (סה"כ 2160 ש"ח)
מחיר בסלקום: לא נמסר

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully