וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

27.6.2007 / 16:18

"בלוגים שמוגים" יורד אל המחתרת של הקהילתיות האינטרנטית – תרבות עצמאית, פיתוחים אלטרנטיביים וגישה ביקורתית

החלטתי למקד את הטור הנוכחי באספקטים שבדרך כלל מקבלים פחות אור זרקורים במסגרת הטור. השבוע הוא יוקדש לקצת תרבות, עם קורטוב אתיקה. בלוגים גם יהיו פה, אבל במינון הרבה יותר נמוך מהרגיל.

אוקטובר הגיע מוקדם מהרגיל השנה

בשנים האחרונות נראה שהדרך הבטוחה היחידה לפרוץ בתור יוצר מוזיקלי היא להשתתף באודישנים של [[כוכב נולד]]. מפיקי התוכנית, וכן מרבית חברות התקליטים, מפחדות לתת במה ולהמר על אומן שסימן את הטריטוריה שלו הרחק מגבולות המיינסטרים. מה גם, שתחנות הרדיו העובדות לפי שיטת הפלייליסט המפלה והמיושנת כלל לא תורמות ליצירת חלון הזדמנויות רחב יותר לפרינג'.

האלטרנטיבה הקיימת היא פניה לחברות תקליטים קטנות ועצמאיות. אך על פי רוב, אלה חסרות את התשתית וההכרה שיש לעוסקות החזקות בענף. בסופו של יום, פונים אמנים רבים אל המדיה שפתוחה לכולם ומוכנה לשפוט לפי האיכות ולאו דווקא לפי שיקולים כלכליים של מנכ"ל החברה – רשת האינטרנט.

אבי בן-זקן – אמן בעל שם בימתי [[אוויל הכפר]], מעיד על עצמו כי הושפע מהרכבים כגון נירוונה, פוג'יז ורד הוט צ'ילי פפרס. בן-זקן מנגן על גיטרה כבר 10 שנים, מתוכן קרוב ל-7 עוסק בכתיבה והפקה של שיריו. מראש ידע כי אין לו סיכוי עם חברות התקליטים הממוסדות. לכן, הקים לפני כשנתיים, עם שחרורו מהצבא, את האתר של [[פרוייקט אוקטובר]] והחל לבנות סביבו קהילת מעריצים. בשנתיים הללו הספיק להוציא אלבום בשם "טכנולוגיה אחרת" וכן אוסף סינגלים בשם "הגולם" – כולם, אגב, שוחררו להורדה חופשית באינטרנט.

אתמול בבוקר, לאחר מספר השמעות רדיו שקיבל מגלגל"צ ([[עסק שחור]]) וכן ראיון ב-102fm, יצא לאוויר העולם אלבום הבכורה שלו, בעל השם "דיסקלקוליה". האלבום כולל בעיקר שילובים בין רוק לראפ – תחום מוזיקלי שלא נוסה הרבה בישראל (דבר שיכול להסביר את החשש של חברות התקליטים הממוסדות).

האלבום כאמור יצא להורדה חופשית לאינטרנט, כאשר בעתיד הכוונה היא להציגו למכירה באתר המוזיקה "[[סונגס]]" של חברת NMC וכן הדפסה עצמית במהדורה מוגבלת.

אוקטובר הוא לא היחיד – עשרות אמנים ישראלים (על מרביתם לא שמעתם) עושים שימוש באינטרנט. אופי התרבות הדיגיטלית החדשה הוא מתן גישה מהירה וחינמית לאמנים, כאשר המטרה היא לקדם את היצירות שלהם וליצור סביבם קהל אוהד ותומך. בנוסף, הזמינות של החומרים להורדה חופשית באינטרנט מקלה מאוד על רכישת קהל חדש ויצירת הכרה באופן ויראלי, זאת מכיוון שאין כל קושי בשליחת קישור באמצעות תוכנת מסרים מיידיים או פרסום רשומה בבלוג.

מאוכזבי וורדפרס

בשבועיים האחרונים אני עובד על נטישה סופית של אתר ישרא-בלוג ומעבר לניהול בלוג אישי בו אני אשלוט בכל האספקטים. הבחירה במערכת הייתה די פשוטה. ה-[[וורדפרס בעברית]], שתורגמה ע"י רן יניב הרטשטיין, היא הבחירה הטבעית עבור מרבית הבלוגרים שמחפשים לפתוח בלוג עצמאי. חיפשתי ברחבי האינטרנט תוספים שאמורים להקל עלי את העבודה מול הקוראים, כשגיליתי להפתעתי כי אחד התוספים שהומלצו ע"י [[אח"י דקר]] כבר לא מוסיף להתעדכן, ולפיכך לא אוכל לעשות בו שימוש.

התוסף WP-DB-Backup (תוסף לגיבוי מאגר המידע של הבלוג) הופץ במשך תקופה ארוכה במסגרת ההפצה ברירת-המחדל של וורדפרס האנגלית. בשלב מסויים, התוסף המדובר הוסר מההפצה. [[Matt Mullenweg]] - המייסד של וורדפרס, טען כי הדבר נעשה בגלל בעיות אבטחה שנתגלו בתוסף. כן נטען שבגרסאות 2.0 ומעלה של וודרפרס נעלם הצורך בתוסף כיוון שיצוא מאגר הנתונים הפך לחלק מהמערכת.

[[Skippy dot net]] – המפתח של התוסף ביקש להבין באילו בעיות אבטחה מדובר. לאחר שלא קיבל תשובה מספקת (לדבריו), האשים את מולנואג ב[[אוטוקרטיה]] ופרש לאלתר מכל פיתוח עתידי של תוספים לוורדפרס.

במקביל, החל סקיפי לקחת חלק בפרוייקט פיתוח מערכת ניהול בלוגים חדשה, [[Habari]] שמה. לדברי המפתחים, המערכת מיועדת לקהילה ומפותחת באופן קהילתי כך שלא נוצר מצב בו מישהו אחד מכתיב את הטון. נכון לעכשיו, שוחררה גרסה ראשונית של המערכת, והיא זמינה להורדה באתר של הפרוייקט.

הטור ימשיך וידווח על ההתקדמות בפיתוח המערכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מלחמות הכוכבים

לאט אבל בטוח, מערכת הרשתות החברתיות DEX משתלטת על הנוף של האינטרנט הישראלי. אחד הדברים המובנים בתוך דקס הוא מערכת דירוג תוכן. המערכת בנויה בצורה מאוד אינטואיטיבית – כוכב ירוק עם וי שמציע לדרג את התוכן כמומלץ וכוכב אדום עם איקס שיגדיר את התוכן כמיותר. לאחרונה, התחוללו בקפה דהמרקר מספר מלחמות כוכבים, שעיקרן דירוגים אדומים מוגברים ועקובים מדם וירטואלי.

אם תשאלו אותי, המצב הזה נראה כמו ערס צעצוע שהשפילו אותו מול כל הכתה, אז הוא מביא את כל החברים שלו בשביל להביא מכות לזה שהשפיל אותו. התנהגות זו אולי מתאימה לגן ילדים, אבל לא צריך להיות לה מקום באתר המתיימר להוות פלטפורמה רצינית.

יונתן ברוורמן, ראש צוות קהילות באתר גיימר, מכיר את מערכת הדירוג ע"י כוכבים עוד מגלגולה הקודם בגיימר. ברוורמן אומר כי מטרתה של מערכת הכוכבים המדוברת היא לתת משוב לתוכן שמועלה לאתר. ברגע שהמשוב נהיה תלוי כותב ולא תלוי התוכן שלו, או כאשר הדירוג בא בתגובה על דירוג אחר – כל המטרה של הדירוג אובדת ונהיית לא רלוונטית.

לדעתי האישית, תופעות מהסוג הזה מראות עוד סיבה לצורך בכינון קוד אתי לגולשים באינטרנט הישראלי, ובעיקר לבלוגרים. בינתיים, כפי שולווט גילתה בסקופון קטן בבלוג שלה, קפה דהמרקר עובדים כעת על ניסוח כללי שימוש ברשת החברתית – ונראה שמלחמות הכוכבים ממחישות את הצורך בכללים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully