וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצנזרים ב-2008

ערן גבאי

9.7.2007 / 15:11

הצנזורה באינטרנט תחל בעוד כשנה: ועדה של משרדי ממשלה והמועצה לשלום הילד תקבע מה יסונן

הצנזורה על האינטרנט בישראל תחל בעוד כשנה. הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן (ש"ס) בעניין הצנזורה על האינטרנט, שאושרה אתמול בוועדת השרים לחקיקה, תועבר כעת לחקיקה מלאה בכנסת.

לאחריה, על פי הערכת גורמים בכירים במשרד התקשורת, יידרשו כ-10-7 חודשים של היערכות ליישומה.

אם יעבור החוק, הוא יחייב את כל ספקיות האינטרנט בישראל להשקעה כוללת של כ-10 מיליון שקל, כך עולה מנתונים שהעבירה חברת סיסקו למשרד התקשורת על פי בקשת המשרד, והגיעו לידי TheMarker.

ההשקעה תחייב את כל ספקיות האינטרנט, שהתחייבו שלא לבצע בידול במחירי השירות בין חבילות אינטרנט פתוחות לכל התכנים לבין אלה המצונזרות. כמו כן, החברות לא יוכלו לגלגל את העלות אל הצרכן.

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול את הצעת החוק של ח"כ כהן, שנועדה להגן על ילדים מפני צפייה בתכנים אלימים ופורנוגרפיים ברשת האינטרנט.

הצעת החוק תחול גם על הטלפונים הסלולרים. על פי הצעת החוק, כל מנוי שיצטרף לאחת מספקיות האינטרנט יישאל האם הוא מעוניין בהפעלת מערכת סינון ללא תשלום, שתמנע ממנו ומילדיו צפייה בחומרי תועבה.

לך תזדהה

לקוח שלא יהיה מעוניין במערכת הסינון, יצטרך להזדהות כבגיר. מנויים קיימים יקבלו לביתם מכתב שיבשר להם כי אם תוך 60 ימים לא יודיעו על אי רצונם במערכת הסינון, היא תופעל, כברירת מחדל.

נודע כי במשרד התקשורת עמדו על כך שבהצעת החוק, שעוברת כעת לוועדת הכלכלה לדיון ולהצבעה ואחר כך תגיע לכנסת לקריאה ראשונה, יוסרו כל הסממנים החריפים והלא מידתיים שהופיעו בהצעה המקורית.

עם הסממנים שהוסרו מההצעה נמנים זיהוי ביומטרי על פי טביעת אצבע של גולש המעוניין לצרוך תכני פורנוגרפיה או אלימות קשה; חיוב ספקיות האינטרנט באחריות פלילית באם ההוראות לא ייאכפו; וקביעת חסימה גורפת לתכני הפורנוגרפיה הקשים, אלא אם מנוי ביקש לפתוח אותם בעבורו.

הצעת החוק, שעברה אתמול בוועדת השרים בתמיכה מלאה, קובעת כי כל מנוי אינטרנט חדש בישראל - שבה שיעור חדירת השירות נאמד בכ-70% - יתחייב לחתום על מסמך לפיו הוא מודע לכך שקיימים תכנים פוגעניים ברשת האינטרנט. אם לא יחתום המנוי על ההצהרה - לא יוכל לקבל את השירות.

הצעה זו הועלתה על ידי משרד המשפטים, כשדווקא משרד התקשורת התנגד לה תחילה, אך הסכים לקבלה לבסוף. עוד נודע כי כל צרכן אינטרנט יחליט באם הוא מעוניין בסינון התכנים באינטרנט ברמת המחשב הביתי או במרכזייה של ספקית האינטרנט.

הקרב על הרגולציה

השאלה המסקרנת ביותר היא מי יקבע מהו תוכן פורנוגרפי, אלים, או בלתי ראוי - והיכן עובר הגבול בין פורנוגרפיה קלה לבין פדופיליה או סטיות קשות?

ועדה משותפת של נציגי משרד החינוך, משרד המשפטים, משרד התקשורת והמועצה לשלום הילד היא שתקבע את כללי הסינון. זאת, בהתאם לתקן אירופי קיים, המושתת על פעולה דומה שהתבצעה באוסטרליה, והמעניקה קריטריונים לבחינת סינון התכנים.

גורמים במשרד התקשורת טוענים כי הביקורת על שר התקשורת, אריאל אטיאס, המניחים שמשום שהוא חובש כיפה הוא ידאג להרחיב את מימדי הסינון, נדחית על הסף. לאטיאס, כמו לכל שר תקשורת שיבוא אחריו, לא תהיה נגיעה בהחלטה של הוועדה הבין משרדית.

במשרד התקשורת מבינים שמדובר בצעד אשר לבד מהביקורות הציבוריות על פגיעה בחופש המידע, בפרטיות ובצנעת הפרט, הרי שהוא נוגד את רוח רשת האינטרנט, ובוצע בכמה מדינות בודדות - שישראל על פי רוב לא רוצה להידמות להן.

בכירים במשרד התקשורת מדברים על ההבנה כי "לא ניתן לחסום או לסנן ב-100% תכנים פורנוגרפים, פדופיליה, אלימות, נאציזם או רעות חולות אחרות, אבל אין הצלחה של 100% בשום דבר. בסופו של דבר צריך לקבל החלטות, ואם אין את העוז לקבל החלטות אנחנו חוטאים לתפקידנו. מדובר בתקנות ערכיות".

במשרד התקשורת הסירו, כאמור, את האחריות הפלילית מספקיות האינטרנט. זו הסיבה שעל פי המתגבש כעת, אם תתגלה ספקית אינטרנט שחורגת מיישום מלא של הסינון כפי שייקבע, יוטלו עליה סנקציות.

בשאלה מה יכול להיות גובה העיצומים בגין הפרה, הרי שבמשרד התקשורת מדברים על עיצומים נמוכים, כדי לא לפגוע בתעשייה. אלה ככל הנראה יסתכמו בכ-300 אלף שקל בגין כל הפרה שתאותר.

סנקציות אלה, אגב, רחוקות מאוד מאלה שהוטלו על חברות תקשורת שהעבירו שיחות אירוטיות בניגוד להוראות - ונקנסו במיליוני שקלים.

משרד התקשורת דרש, והשיג את דרישתו, כי הגישה לאתרים המיועדים למבוגרים תותר רק למי שיסכים להזדהות על פי שנת לידה ומספר תעודת זהות, בדומה למגבלות החלות כיום על שימוש בתכני מבוגרים בפורטלי הסלולר.

במשרד התקשורת לא רואים בכך בעיה או פגיעה בצנעת הפרט, וטוענים כי גם כיום אדם מזדהה בפני נותן השירות שלו באם הוא מעוניין לצרוך שירותי פורנוגרפיה. במשרד התקשורת מדגישים כי לא ייאספו במשרד כל תיעוד או רשימות של המנויים שנרשמו לחבילות הגלישה הפתוחות, וכי תיעוד שכזה יהיה רק אצל ספקיות האינטרנט, שגם היום יכולות תיאורטית לעקוב אחר הרגלי הצריכה של מנוייהן.

מאזן האימה

במשרד התקשורת נדהמו לגלות לאחרונה מחקרים המורים כי כ-60% מהנוער בישראל בגילאי 18-9 כבר ראו פורנוגרפיה ברשת, למרות שרובם לא התכוונו לצפות בתוכן כזה, אלא הגיעו אליו במקרה. כמו כן, 44% מההורים לא ידעו שילדיהם נחשפים לתכנים פורנוגרפיים ברשת.

יתרה מזאת, חיבור לרשת האינטרנט נמצא בחדרם הפרטי של כ-47% מהילדים, וכ-40% מהילדים מספרים שהם מעבירים פרטים אישיים לזרים באינטרנט.

השר אטיאס קיבל אתמול רוח גבית מחבריו בממשלה למהלך. הוא מודע לכך שהוא יזכה לביקורות ולהתנגשות חזיתית בלתי נמנעת מול גופים חילוניים, שיעלו בחודשים הקרובים הסתייגויות רבות למהלך, בטענה לפגיעה בזכויות יסוד בסיסיות. עם זאת, הוא חדור אמונה בחשיבות המהלך.

במשרד התקשורת סבורים כי הטלת המגבלות האמורות מאזנת בין חופש הביטוי ופרטיותו של מנוי המבקש לגלוש בחופשיות ברשת, לבין הצורך להגביל את הגישה של קטינים לתכנים פורנוגרפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully