וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

10.7.2007 / 20:42

ג'ון פרי בארלו הוא לוחם חופש דיגיטלי ואנלוגי, משורר וכותב הכרזת העצמאות של הרשת

רוב האנשים שאנו סוקרים בסדרת הכתבות "גדולי האומה" הם אנשים שיש להישגים שלהם היבט טכניים. מהנדסים ומתכנתים שעשייתם חרגה מעבר לטכניקה והגדירה את העולם הדיגיטלי שבו אנו חיים.

ג'ון פרי בארלו אינו אדם טכני. הוא משורר. הוא כתב רבים מהשירים של The Grateful Dead. הוא חוואי לשעבר ואקטיביסט פוליטי.

אבל למרות היותו לא מהנדס, לא מתכנת, ג'ון פרי בארלו הוא מהאנשים שהגדירו ומגדירים את מהותה של האינטרנט. הוא היה אחד משלושת מייסדי ה-EFF, הוא כתב את הצהרת העצמאות של הרשת בשנת 1996 ואת המאמר החשוב The Economy of Ideas שעזר להגדיר מחדש את החשיבה אודות זכויות יוצרים.

על ה-EFF כתבנו כבר בטור של לפני שבועיים. אבל איך הגיע בארלו להיות אחד ממייסדיו? ובכן, כמו הרבה דברים שקשורים לימים המוקדמים של הווב, זה קרה ב-The Well, הקהילה המקוונת שהיתה בזמנו ממרכזי הפעילות החשובים ביותר ברשת כולה.

באותם ימים, היה ב-The Well ריכוז גדול של מעריצים של להקת Gratefull Dead, להקה שמעריציה היו תרבות שוליים בפני עצמה. בארלו, כחבר של הלהקה ומי שכתב את המילים לרבים משיריה, הסתובב גם הוא שם כשממשלת ארצות הברית פשטה על חברת המשחקים של סטיב ג'קסון. הטמטום והבורות שגרמו לפשיטה הרגיזו אותו מספיק כדי שירצה לפרסם אותה בכל אפיק אפשרי, והחלטה זו היתה בין הגורמים להקמת EFF.

מכלכל רעיונות

ב-1994, בגליון מרץ של מגזין Wired (שעדיין היה מגזין לוהט, חדשני וחשוב), כתב בארלו את מאמרו The Economy of Ideas, שבו הגדיר מחדש את החשיבה אודות משמעותן של זכויות יוצרים ומשמעותו של מידע בעידן דיגיטלי, בעידן שבו רוב העסקאות ייעשו בחלל הדיגיטלי (אגב, בארלו היה הראשון שהשתמש במילה סייברספייס - הלקוחה מכתביו של סופר המד"ב ויליאם גיבסון - כדי לתאר את הרשת הנוכחית, והראשון שתיאר את הרשת כ"מקום").

המאמר, בו אמר שהצפנה ונוחות שימוש הם המפתחות להצלחת מסחר דיגיטלי מלא (כזה שגם מתרחש בחלל וירטואלי וגם עוסק בסחורות דיגיטליות), נלמד כיום באוניברסיטאות ובתי ספר למשפטים.

עצמאות דיגיטלית

ב-1996 פרסם בארלו את המניפסט "הכרזת העצמאות של החלל הדיגיטלי" (A Declaration of the Independence of Cyberspace). בפחות מאלף מילים, אמר בארלו לממשלות העולם:

* אתן לא מבינות באינטרנט
* אנחנו ארץ נפרדת
* אתן לא מבינות את הבעיות שלנו
* רוב הדברים שנראים לכן כבעיות אינם בעיות כלל
* הפתרונות שלכן לא יעבדו
* אנחנו נפתור באמצעים שלנו
* המושגים שלכן לא רלוונטיים

המאמר אמנם אופטימי מדי, כפי שבארלו עצמו הודה שנים לאחר מכן, אבל המחשבות שהוא מביע רלוונטיות גם היום. ההגדרה של "מהגרים דיגיטליים" לעומת "ילידים דיגיטליים" היא הגדרה שאומצה בהמשך על ידי חוקרים שניסו לנתח את ההבדלים בין מי שגדל בעולם עם אינטרנט למי שהתחבר לרשת בהמשך חייו. הכרזת העצמאות של בארלו עדיין שווה קריאה גם היום, ומומלץ לדלג לקישור אליה.

עדיין פעיל

כיום, בארלו עדיין פעיל מאד במאבק למען חירות ברשת. הוא משמש כסגן יו"ר של EFF ומעורב מאד בפעילויות הארגון. בארוע בשנה שעברה קרא למרד צרכנים אקטיבי כנגד חברות המדיה. בארלו לא רק תומך בפירטיות, הוא תומך בפירטיות מוצהרת בריש גלי וסבור שזאת התגובה האפשרית היחידה להתנהלות של חברות המדיה.

בין אם הוא צודק או טועה, ברור שג'ון פרי בארלו הוא עדיין מההוגים והאקטיביסטים החשובים ביותר בעולמנו הדיגיטלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully