וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

OLPC עובר לשלב הייצור

הדר תדמור

24.7.2007 / 13:05

בתום חמש שנים של הכנות: ארגון OLPC מתחיל לייצר מחשבים מוזלים לילדים במדינות מתפתחות

חמש שנים לאחר שהועלה לראשונה הרעיון למכור מחשבים ניידים ב-100 דולר לשימוש ילדים במדינות מתפתחות, פרויקט מחשב נישא לכל ילד (OLPC) נכנס לשלב הייצור ההמוני. חברות החומרה נתנו את האישור למארגני הפרויקט לייצור מיליונים של מחשבים נישאים מוזלים.

המחשב הנייד המוזל הראשון צפוי להיות מוכן למכירה כבר באוקטובר השנה. "עדיין יש כמה תוכנות לכתוב, אבל הייצור הוא שלב גדול מאוד עבורנו", אמר וולטר בנדר, מנהל פיתוח התוכנה ב-OLPC לרשת BBC.

פרופסור ניקולס נגרופונט, מייסד OLPC, חשף את הרעיון לראשונה בפני הפורום הכלכלי העולמי בינואר 2005. אז נראה היה הרעיון לא הרבה מעבר לשאפתני, אך למרבה הפלא הוא קרם עור וגידים.

ייצור המחשבים אמור היה להתחיל בסוף השנה שעברה. חמש מדינות: סין, ברזיל, מצרים, תאילנד ודרום אפריקה, כבר הודיעו כי ירכשו יותר ממיליון יחידות של מחשבים נישאים שכאלה.

הפרויקט לא אושר ללא מכשולים. תעשיית המחשבים ברחבי העולם בתחילה "עשתה פרצוף". אחרי הכל, מכירת המחשבים הנישאים המוזלים לבתי ספר היא רק דרך אחת בה ישתנו פני תעשיית המחשבים ברחבי העולם.

על ידי הורדת המחירים והסתפקות במחשבים צנועים, אותם לא ממהרים לשדרג, יורגש לחץ בתעשיית המחשבים האישיים והנישאים, לחץ אשר ישפיע על שוק המחשבים הגדול בעולם - בארה"ב.

גאדג'ט או מושא לחיקוי?

יו"ר אינטל, קרייג בארט, כינה את הפרויקט בזמנו "גאדג'ט", וביל גייטס תהה לגבי עיצוב המוצר. מבקרי הפרויקט תהו למה לתת מענה דווקא לבעיית המחשבים, כשבאותן מדינות מתפתחות אין לעתים מים זורמים, חשמל וטיפולים בריאותיים.

אינטל הלכה צעד אחד קדימה בהתנגדותה לפרויקט, והודיעה כי תייצר מחשבים מוזלים משלה. בחודש יוני הודיעה אינטל כי בכוונתה לייצר מחשבים נישאים שמחירם יהיה נמוך מ-200 דולר, יחד עם יצרנית לוחות האם הגדולה בעולם - אסוסטק. החברות מתכוונות למכור את המחשב בעיקר במדינות מתפתחות, לטובת מטרות חינוכיות.

עם זאת, מרבית מבקרי הפרויקט שינו את דעתם עם הזמן. אפילו אינטל המתחרה החליטה לשתף פעולה עם OLPC. לפי הסכם שיתוף הפעולה בין השתיים, תשב אינטל בדירקטוריון הארגון ביחד עם 11 חברות גדולות - ביניהן גוגל, ואפילו מתחרתה AMD - אשר מספקת את השבבים למחשבים.

לא מתוכננת בקרוב החלפה של שבביה של AMD בשבבי אינטל במחשבים המוזלים, אבל השרתים המפעילים את המחשבים יהיו בעלי שבבים של אינטל.

כיצד מסוגל OLPC לייצר מחשב נישא במחיר כל כך זול? בעיקר באמצעות שילוב חכם של טכנולוגיות קיימות בדרכים חדשות. למחשב הנישא יהיה מעבד בסיסי של חברת AMD, זיכרון פלאש במקום כונן קשיח, והוא יופעל על ידי סוללות או קפיץ נמתח. התוכנות שבו יהיו תוכנות קוד פתוח, וכל המרכיבים יושמו מאחורי המסך, ולא מתחת למקלדת.

כיום הצליח ארגון OLPC להוריד את עלות ייצור המחשב הנישא ל-176 דולר, אך הכוונה היא בסופו של דבר למכור את המחשב בעבור 100 דולר לממשלות ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully