וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל ללא הפסקה

ארז בן-ארי

25.7.2007 / 9:48

כשהמזגנים מפילים את רשת החשמל, כדאי להיות מוכנים עם אל פסק. ארז בן ארי מסביר לכם מה כדאי לקנות

מסורתית, מדריכים בנושא אל-פסק מופיעים בכל מקום לקראת החורף, אבל השנה עקב התראות חברת החשמל על היתכנותן של הפסקות חשמל יזומות (http://finance.walla.co.il/?w=/127/1126997) החלטנו לתת לכם הזדמנות להתארגן גם לזה. אל-פסק, למי שלא יודע, הוא מכשיר המספק מתח חשמלי בזמן שיש הפסקת חשמל. כולנו מכירים את מפח הנפש המתקבל כאשר הפסקת חשמל מכבה את המחשב, וכל החומר שעליו עבדנו נגוז, אבל יש מפח נפח אפילו חמור יותר – נפילת מתח פתאומית עלולה לגרום לשגיאות בדיסק הקשיח, ובמקרים מסוימים אף קריסה מוחלטת של הדיסק, שלא לדבר על נזקים אחרים למחשב שהם פחות קריטיים מ-כל המידע שלך. כבר ניצלנו כל הזדמנות אפשרית לנדנד לכם לגבות את הנתונים, וההמלצה בעינה נשארת, אבל עד ש-"תגיעו לזה", כדאי גם לקנות אל-פסק כשכבת הגנה נוספת.

איך עובד אל-פסק?

כדי לבצע את עבודתו, מכיל אל-פסק סוללה גדולה בעלת קיבולת רצינית, ומערכת אלקטרונית העוקבת אחרי מתח החשמל המגיע מהקיר. מערכות האל-פסק מתחלקות לשני סוגים עיקריים – מערכת פרואקטיביות, המכונות גם "און ליין", ומערכות ריאקטיביות, המכונות גם "אוף-ליין" או "סטנד-בי". מערכות פרואקטיביות מספקות מתח למחשב ישירות מהסוללה שלהם כל הזמן, ובמקביל טוענות את הסוללה מהמתח המגיע מהקיר, ואילו מערכות ריאקטיביות מעבירות את המתח המגיע מהקיר אל המחשב, ורק כאשר מתרחשת הפסקת חשמל, הן מזנקות לפעולה ומספקות מתח מהסוללה. למרות שהזינוק האמור הוא זריז מאוד, הוא עדיין לא יעיל כמו מערכת פרואקטיבית ולכן מערכות פרואקטיבית הן היקרות והטובות יותר. את המערכות הפרואקטיביות ניתן למצוא בעיקר בחברות גדולות, בה המערכת משולבת עם גנרטור ומסוגלת להפעיל את כל מחשבי החברה (וציוד נוסף, כמובן) ללא מגבלת זמן. המכשירים הביתיים, ברובם הגדול, הם מכשירים ריאקטיביים ומחירם הוזל בשנים האחרונות מאוד. כיום, אפשר להשיג אל-פסק בסיסי למחשב בודד בסביבות 300 ש"ח בלבד – בהחלט לא סוף העולם בשביל לישון טוב בלילה, אך האם זה באמת מספיק?

איזה אל-פסק אני צריך?

אם אתם משתמשים ביתיים רגילים, קשה להאמין שתרצו להשקיע את הסכומים המאסיביים שצריך בשביל מערכת אונליין אמיתית, ולכן מלבד אמינות היצרן והמחיר, יש נתון אחד חשוב שעליו יש להסתכל. נתון זה הוא ה – וולט-אמפר של המכשיר (VA). זהו נתון מספרי המראה כמה מכשירי חשמל מסוגל האל-פסק להפעיל במקרה של הפסקת חשמל, ולאיזה פרק זמן. כדי לדעת איזה מכשיר מתאים לצרכיכם, יש לחשב את צריכת החשמל של המכשירים שלכם, וכמה זמן תרצו שיפעלו ללא חשמל. מקובל לקנות מכשיר המספיק להפעלת המחשב למשך כ-15 דקות, כאשר המטרה היא לא "לחיות דרך" הפסקת חשמל אלא לספוג נפילות מתח קטנות או קצרים (שגוררים נפילה של מפסק הפחת הדירתי), ואם ההפסקה נמשכת יותר מכמה דקות, לאפשר לכם לכבות את המחשב בצורה מסודרת עד לחזרת זרם החשמל. רוב המכשירים גם כוללים כבל-קישור שאותו ניתן לחבר למחשב, ובעזרתו המחשב מסוגל לבצע לעצמו כיבוי כאשר הוא חש שיש הפסקת חשמל מתמשכת. ניתן גם לקנות מכשיר גדול יותר, המספיק ליותר זמן, או להפעלת יותר מכשירים – תיאורתית, אם תרצו, תוכלו לקנות אל-פסק שיספיק גם להפעלת המזגן, אך זוהי דוגמא קיצונית, כמובן.

כדי לדעת איזה אל-פסק מתאים לצרכיכם, יש לקחת בחשבון את מספר המחשבים שיש להפעיל, מספר המסכים, וסוג המסך. מסך שפופרת צורך יותר חשמל ממסך דק, ומסך גדול דורש יותר חשמל ממסך קטן, ואילו מדפסות לייזר הן זללניות כבדות מאוד של חשמל – לעיתים פי 10 ממחשב רגיל. ניתן לבצע חישוב מדויק של העומס הנדרש על ידי קריאה של תווית הנתונים המודבקת על רוב המחשבים והמסכים, אבל למען האמת, זה מבלבל ומיותר. מערכת שכוללת מחשב ממוצע עם מסך שפופרת שגודלו עד 17 אינץ' (כולל), או מסך דק שגודלו עד 20 אינץ' דורשת מכשיר UPS בעוצמה של כ-300 VA. אם המסך הוא מסך שפופרת גדול יותר, כדאי ללכת על מכשיר בעוצמה של 600 VA. אם יש צורך להפעיל שני מחשבים, ניתן לקנות מכשיר חזק יותר, אך אנו ממליצים לחבר כל מחשב בנפרד ליחידת UPS אחרת, כדי להגדיל את האמינות. למה? כי מכשירי UPS לא עובדים לנצח.

למה לא לנצח?

במכשיר אל-פסק, בין אם הוא אונליין או סטנד-ביי, קיים תהליך בלאי מסוים על הסוללה של המכשיר, ולכן עם הזמן הקיבולת שלה (כלומר, היכולת שלה להפעיל מחשב לאורך זמן) תצטמצם. סוללה ממוצעת מאבדת בסביבות 20-25 אחוז מהקיבולת שלה בשנה, כך שיש להניח שתוך שלוש שנים יהיה צורך להחליף אותה. עלול גם להיות מצב בו הפסקת חשמל ארוכה גומרת את הסוללה לחלוטין, ואז צריך להחליפה. חשוב לבצע בדיקה של המכשיר לפחות פעם בחודשיים על ידי ניתוק זרם החשמל אל המכשיר ובדיקה אם הוא ממשיך לספק מתח. אל תיקחו סיכון וכבו את המחשב שלכם קודם, כאשר הבדיקה תתבצע רק על המסך. מומלץ לא להשאיר את המכשיר לעבוד עד גמר הסוללה (כמור, זה לא בריא), אבל תנו למסך להישאר דולק בסביבות רבע שעה. אם האל-פסק לא מחזיק מעמד רבע שעה בהפעלת המסך בלבד, סימן שהגיע הזמן להחליף את הסוללה, וכך גם אם המסך נכבה מיד. החלפת הסוללה היא לא יקרה כמו קניית המכשיר – פנו לטכנאי, או לחנות בה קניתם את המכשיר ובקשו להחליף את הסוללה. בדרך כלל העלות תהיה לא יותר ממחצית ממחירו של מכשיר חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully