וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

25.7.2007 / 15:11

בוריס בולטיאנסקי נכנס אל תככי הרייטינג של הבלוגים בישראל, ומגלה שלא צריך להאמין לכל מה שמגיע בצורת טבלה

בראשית היו הדפים סטטיים ולא היה הרבה מה לעשות אתם. מיד הופיעו האתרים של האוניבסיטאות, ומשם החלה הרשת להתפתח גם לכיוון של אתרים מסחריים. האינטרנט הייתה תוהו ובוהו, ולא היה כל סדר או דרך התמצאות. אז קמו להם אתרי האינדקס, שקיטלגו דפי רשת ונטעו קצת סדר בערבוביה. הפורטלים גדלו, למעשה, על גבם ועל תשתיות של אתרי האינדקס ובשיא פריחתם אף החלו לייצר תכנים מקוריים.

אם לדמות את האינטרנט למפץ הגדול, אז הופעת הבלוגים היא סוג של שידור חוזר לאותו אירוע דרמטי. רק שעל-מנת לחזות בהולדתו, אין צורך לטוס עד למסעדה שבסוף היקום. מספיק לפתוח את הדפדפן הקרוב לביתכם ולגלות שאין כל חדש תחת השמש.

קצת סדר והרבה דירוג

גם כאן, בראשית תקופת הבלוגים, היו הם מבודדים ומפוזרים ללא כל קשר ביניהם. נדלג קצת קדימה, ונראה שישנם אלפי בלוגים, אז בהחלט הגיע הזמן שאתרי האינדקס והפורטלים יתחילו לצוץ ולהביא לנו את עומס המידע בצורה יותר מסודרת. כאן, כמו בכל תחום אחר, האנושות חייבת לקיים תחרויות ולקבוע מי הטוב ביותר. הראשון, כפי שכבר נכתב באחד הטורים הקודמים היה בלוגר שמכנה את עצמו "פיסטוק" שהקים את הישראוסקר - תחרות הבלוגים של ישרא-בלוג. בתחרות התבקשו משתמשי אתר הבלוגים הפופלרי לדרג את הבלוגים הטובים ביותר במספר קטגוריות.

באותו הטור דובר גם על תחרות הבלוגים העצמאיים בחסות אתר "בלוגרים.נט". האתר משמש כקהילת הבלוגרים העצמאיים בישראל העוקב אחרי הבלוגים הרשומים בו ומפרסם את הפידים שלהם. ההצבעה פתוחה עד סוף חודש יולי, ולאחריה יוצגו הבלוגים הזוכים בכל קטגוריה.

בעוד פורטל בלוגים אחד החליט לתת לגולשיו לדרג את הבלוגים בתחרות שיזם בצורה ישירה, פורטל אחר, "בלוגטל" שמו, החליט לפנות לכיוון קצת שונה.

הדרוג של בלוגטל

אתר בלוגטל הוקם ע"י [[ליאור לוין]] המכונה בפי בלוגרים רבים בשם [[ליאור ויראלי]]. לדבריו מנסה האתר להוות פלטפורמת פורטל עבור הבלוגים והבלוגרים בישראל. לאחרונה (וייתכן שבתגובה למיזם של [[בלוגרים.נט]]) התווסף לאתר דף המכיל דירוג בלוגים. הדירוג מתבסס על פרמטרים כגון דירוג האתר בפייג' ראנק של גוגל, דירוג הצפייה של אלקסה וכמות הקישורים המפנים לבלוג. כל הנתונים הללו מנותחים באמצעות אלגוריתם מסויים הקובע את מיקומו הסופי של כל בלוג המופיע באינדקס האתר.

[[חזי עמיאל]] מהבלוג מקשקשים כתב פוסט מפורט הסוקר את הבעייתיות של האלגוריתם תוך כדי התמקדות בבעיות הנוצרות משימוש בכל אחד מן הפרמטרים עליהם הדירוג מתבסס. עיקרי הפוסט הם כדלקמן:

הפייג'ראנק של גוגל מציג נתונים שהיו רלוונטיים לפני כ-3 חודשים. הדבר נובע מן המדיניות המכוונת של גוגל מכיוון שהדירוג הזה הוא גורם משפיע בגיבוש תוצאות החיפוש שלהם ומהווה חלק אינטגרלי מן המודל שלהם. בנוסף, כאשר סקאלת הדירוג היא מ-1 עד 10, אתרים רבים נופלים תחת אותו הדירוג, דבר שמתאים לתוצאות חיפוש לפי רלוונטיות אבל לא לדירוג איכות או תוכן של אתרים ספציפיים.

דירוג אלקסה מתבסס בעיקר על ניתוח הסטטיסטיקות שמגיע מסרגל הדפדפן שלה. סרגל זה אינו נחשב לפופולארי במיוחד בישראל ולכן קשה להסתמך עליו כעל מדד אמיתי. בנוסף, לאלקסה חסרון נוסף והוא חוסר היכולת להבחין בין מספר אתרים המאוחסנים על אותו הדומיין - דבר שמונע דירוג אישי של בלוגים ב[[ישרא-בלוג]], [[תפוז]], [[בלוגלי]] ו[[רשימות]].

מדד הפייג'ראנק מביא כפי כל הנראה את הנתונים הכי מהימנים, אבל גם הם חשודים באי דיוק בגלל אופיה הקהילתי של הבלוגוספירה הישראלית. [[רן יניב-הרטשטיין]] ו[[אח"י דקר]] הם בין הבלוגרים המקושרים ביותר בישראל; הראשון בשל העובדה שתרגם את וורדפרס לעברית והשנייה מכיוון שתרגמה את מרבית התבניות שקיימות לוורדפרס בעברית.

[[דורה קישינבסקי]] כותבת בבלוג של [[עידו קינן]] כי נתוני הדירוג מייצגים בעיקר את המציאות שהבלוגרים הטכנולוגיים בישראל היו רוצים לראות - את עצמם כפופולאריים ביותר. עידו קינן בפוסט המשך מחליט מעכשיו לחשוף את הסטטיסטיקות של הבלוג שלו לכל דורש, על מנת למנוע את הבלבול שדירוג בלוגטל עלול ליצור.

פרוייקט יום הולדת: כתיבה קבוצתית

לפעמים הזמן נע מהר כל כך עד שקשה להאמין שעברה רק שנה. בעוד יומיים הבלוג של [[אח"י דקר]] חוגג יום הולדת שנה. אלה מכם שלא יצא להם לשמוע את השם הזה עד עכשיו, מדובר בבלוגרית ששמה הוא חנית. חנית היא אחת התורמות הגדולות ביותר לפיתוח הבלוגינג העצמאי בישראל - עשרות תבניות ומספר רב של תוספים לוורדפרס תורגמו והוטמעו על-ידה לעברית. בנוסף לזה, חנית היא אחת מן המייסדים של אתר [[בלוגלי]] המציע לכל אחד אפשרות לפתוח בלוג מבוסס על מערכת וורדפרס ללא צורך בדומיין פרטי ושרת אחסון.

לרגל יום ההולדת של הבלוג הכריזה אח"י דקר על פרוייקט כתיבה קבוצתית בשם "עשרה". כל בלוגר שרוצה לקחת חלק בפרוייקט התבקש לכתוב פוסט שכולל רשימה של עשרה דברים, על כל נושא שבעולם. את הפוסט יש לקשר לבלוג של חנית באמצעות שליחת טראקבק, או הודעה בדוא"ל לבעלת הבלוג. בכל יום במשך עשרה ימים מרגע הכרזת התחרות (והיום היה היום התשיעי) פורסם פוסט שהכיל קישורים לפוסטים בבלוגים שנענו לפרוייקט.

הפרוייקט מסתיים מחר בדקה לחצות, וכל בלוגר שמעוניין מוזמן לקחת חלק בכתיבה הקבוצתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully