וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמנכ"ל גוגל בארץ הקודש

גיא גרימלנד

26.7.2007 / 15:00

מריסה מאייר, ממייסדי גוגל: גוגל הוא מוצר טוב אך חוויית החיפוש יכולה להיות הרבה יותר טובה

"אנחנו מרוצים מהמוצרים של גוגל אבל חושבים שחוויית החיפוש יכולה להיות הרבה יותר טובה", כך אמרה אתמול מריסה מאייר, סגנית נשיא בגוגל לחיפוש וחוויית משתמש, בהרצאה שהעניקה במסעדה תל אביבית. הרצאתה של מאייר, ממייסדות גוגל, בתל אביב משכה עשרות יזמי רשת, מנהלי קרנות הון סיכון ועובדי סטארט אפ, שהגיעו לשמוע מה יש למאייר לחדש בכל הנוגע לחיפוש ברשת. מאייר העניקה הרצאה נרחבת, אבל לא סיפקה יותר מהידוע, ולמעשה את כל המידע שחשפה בהרצאתה, ניתן למצוא ברשת צורה זו או אחרת או בבלוג של גוגל.

ובכל זאת, מדובר בשינוי משמעותי ממסיבות עיתונאים קודמות של גוגל ישראל, שבהן כמעט ולא נאמר דבר מעבר לאמירות יחסי ציבור לקוניות. בדומה לעמיתיה הישראלים, גם מאייר ידעה לעקוף בקלילות שאלות מכשילות, כמו מתי מתכוונת גוגל לרכוש סטארט אפ ישראלי. עד כה רכשה גוגל את הגיליון האלקטרוני המקוון iRows, שהקימו יואב בר-דוד ואיתי רז, אלא שבניגוד למתחרותיה ­ לא ביצעה רכישות משמעותיות. "נפגשתי עם יזמים ישראלים, בהם יזמים מ-ספידביט המפתחת תוכנה להאצת הורדות מהרשת ו-פוקסיטונס המפתחת תוסף לניגון קבצים מהדפדפן. אני יכולה לומר שהם באמת מבינים מה גולשים מחפשים וצריכים", אמרה מאייר.

בכל הקשור לעתיד החיפוש לפי גוגל, מאייר ציינה כי אחד האתגרים הגדולים, לפי מאייר, הוא להבין מה המשתמשים רוצים. "הגולשים משתנים בגיל, במין, בשפה ובמקצוע שלהם. קשה לתכנן מוצר של גוגל למשתמש הממוצע כי אין באמת משתמש ממוצע. מעבר לכך, שאלות החיפוש משתנות מדי יום", אמרה. "אחד התחומים שבהם גוגל מתלבטת היא כמה פיצ'רים להוסיף. אנחנו יודעים שטוב להציע יותר פיצ'רים לגולשים, אך איננו רוצים להמם אותם".

עדיין יש פער גדול

מאייר הזכירה ניסוי שערכה גוגל בעבר, שבו ביקשה ענקית החיפוש לבדוק בכמה תוצאות חיפוש הגולשים מעוניינים. "בתחילה ראינו שמתחרות כמו אלטה ויסטה מציגות 10 תוצאות חיפוש. ביאהו, למשל, הציגו 25 תוצאות חיפוש. התלבטנו עם השאלה הזו. כששאלנו את הגולשים כמה תוצאות חיפוש היו רוצים, הם השיבו 'כמה שיותר', אבל כשהצגנו יותר תוצאות חיפוש, איבדנו 20% מתנועת הגולשים. ניסינו להבין מה קרה כאן. חשבנו שאולי הגולשים המומים מהיקף תוצאות החיפוש. בבדיקה מצאנו שכאשר הגדלנו את מספר תוצאות החיפוש, זמן החיפוש צמח ל-0.9 שניות, לעומת 0.4 שניות קודם. הבנו שהגולשים מעוניינים לקבל יותר תוצאות חיפוש, אבל באותו פרק זמן".

בהמשך סיפרה מאייר על האתגר הגדול של ענקית החיפוש: לאפשר לכל גולש לקבל את תוצאות החיפוש בשפתו. מאייר הציגה תוצאות חיפוש של שאילתה שנגעה למסעדות בניו יורק והראתה כי הן מופיעות באנגלית וערבית. לגוגל יש שירות הקרוי Google Translate, בדומה לאתרים אחרים המציעים שירות תרגום דומה, אלא שהיא מתיימרת בעתיד להציג תוצאות בשפות שונות במסגרת שאילות חיפוש סטנדרטיות.

בהמשך דבריה הזכירה את שירות Did you mean שמציע לגולשים מונחים ומתקן את שאילות החיפוש אם הללו טעו באיות שמם. שירות זה הושק לפני מספר שבועות גם בעברית. פיתוח נוסף שעליו אחראי מרכז המו"פ גוגל חיפה הוא תיקון הגולשים במידה והם כותבים בתיבת החיפוש מונח בעברית שהתכוונו למצוא בשפה אנגלית.

מאייר הודתה כי עדיין ישנו פער גדול בין כוונת הגולשים בשאילות החיפוש שלהם לבין התוצאות שמתקבלות. "ישנם משתנים שונים שמשפיעים על איכות ורלוונטיות תוצאות החיפוש. אנחנו מנסים לגשר על הפער בין כוונות הגולשים לתוצאות שמתקבלות". מאייר ציינה כי לא מעט אנשים שואלים אותה מדוע גוגל לא עושה שימוש בחיפוש סמנטי (חיפוש לפי הקשר תכני ולא רק לפי מלות מפתח או טקסט).

"כיום גוגל מעבדת כל כך הרבה מידע שתוצאות החיפוש שמתקבלות נראות כאילו הן בוצעו לפי חיפוש סמנטי". אלא שמאייר הודתה שעדיין יש לגוגל דרך ארוכה לעבור בכל הקשור לאיכות תוצאות החיפוש ואיכותן. "איננו יכולים למצוא את כל התשובות", אמרה. כיום מופעל לא מעט מאמץ במרכזי המו"פ של גוגל ובחברות טכנולוגיה אחרות בנוגע לשיפור האלגוריתם החיפוש של גוגל, שעדיין לא הקשר סמנטי מתקשה בשאילתות מהסוג של "אני מעוניין להגיע לרחוב יפו בדרום תל אביב ולא לרחוב יפו בצפון תל אביב".

"כמו לנהוג במכונית מרוץ"

בהמשך פירטה מאייר קצת על מדיניות גוגל בכל הקשור למה שמכונה חיפוש אישי (Personalized Search). "אנחנו משכללים את מנגנון דירוג דפים שלנו בכדי לאפשר לגולשים לקבל תוצאות שיהיו אישיות ורלוונטיות להם. כמו כן השקנו את iGoogle (שירות המאפשר לעצב אתר תכנים אישי), ולפני מספר ימים גם הוא הושק גם בעברית", סיפרה. בסוף דבריה נמנעה מלהתייחס בצורה נרחבת בכל הקשור למדיניות גוגל לפרטיות גולשים.

בכל הנוגע לדו"חות הכספיים האחרונים של גוגל, שהציגו תוצאות נמוכות מתחזיות האנליסטים, נשאלה מאייר לגבי מדיניותה של גוגל בנוגע למספר עובדים בחברה והוצאות על מו"פ. "קשה לדעת אם אתה מהיר או לא. גוגל זה כמו לנהוג במכונית מרוץ. אנחנו מחפשים אנשים שיאפשרו לנו להתמודד עם האתגרים ולצמוח בכדי לעמוד בדרישות הגולשים".

חברת המחקר קומסקור מצאה בדו"ח אחרון שערכה כי הנתח של מיקרוסופט בשוק מנועי החיפוש עלה בכמעט %3 ביוני ­ל-13.2%, לאחר דשדוש סביב נתח של 10%. ההתחזקות הגיעה על חשבון מתחרותיה הגדולות יותר בשוק גוגל ויאהו. עם זאת, מיקרוסופט עדיין נמצאת בפיגור אדיר לעומת גוגל שכמעט מחצית מבקשות החיפוש נעשו במנוע שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully