וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערוץ האישי שלכם

גיא גרימלנד

29.7.2007 / 14:46

הצפייה ברשת מקרטעת? סטארט אפ ישראלי מאפשר ליצור שרת VOD פרטי

אחד האתגרים הגדולים של יצרניות התוכן כיום הוא עלות הפצת תכנים למיליוני משתמשים. קחו לדוגמא את הסדרה "עקרות בית נואשות" של ABC. התחנה מאפשרת למיליוני מעריצים בארה"ב לצפות בפרקים מלאים מהסדרה ברשת מיד לאחר שידורם בטלוויזיה. הבעיה של ABC היא העלות הגבוהה של הפצת תכנים לכל כך הרבה משתמשים ברשת. בכדי להרוויח, יש צורך בעלות שידור נמוכה והכנסה גבוהה מפרסום.

למפיץ וידיאו יש עלות תעבורה גבוהה, ולכן אי אפשר להרוויח (ההכנסה מפרסום די קבועה ונמוכה). הפתרונות היום הם איכות נמוכה של שידור (300-500 קילו בייט) וקליפים קצרים (עד 5 דקות), אולם כדי לעבור לאיכות טלוויזיה או High Definition ועדיין לקבל את ההכנסה הנמוכה מפרסום, צריך פריצת דרך בעלויות השידור כדי לאפשר מודלים רווחיים.

בדיוק סביב הנישה הזו מתחברת חברת הסטארט אפ הישראלית, ערוץ אינטראקטיב (Arootz), שסיימה לגייס כ-7 מיליון דולר משתי קרנות הון סיכון ישראליות: ג'מיני וג'נסיס פרטנרס. העיקרון שעומד מאחורי הטכנולוגיה של ערוץ הוא פשוט: בכדי להתמודד עם תופעת ה-Streaming (שידור של וידיאו ברשת) הלא איכותי (בשל בעיות רוחב פס), מאפשרים פתרונות החברה למשתמשים לצרוך כמות גדולה מאוד של תכני וידיאו באיכות גבוהה היישר מהדיסק הקשיח במחשב הביתי.

ערוץ אינטראקטיב משתמשת בטכנולוגיות של MULTICAST כדי לשדר קבצים פעם אחת ברשת לכל מי שרוצה לקבל אותו במקביל, ולכן במקום אלף STREAMS לאלף איש החברה שולחת STREAM אחד לכל האלף והוא מתפצל רק ב-DSLAM האחרון (נקודת החיבור של ה-ADSL). כמו כן, החברה משדרת ב"שעות מתות" (למשל, בלילה) כדי להשתמש ברוחב פס עודף. מבחינת הלקוח, למעשה, ערוץ יוצרת לו מעין שרת VOD פרטי בדיסק. החברה מוסיפה ומורידה תכנים לנושאים שמעניינים את הלקוח כך שכאשר ירצה לצרוך אותם, הם יהיו זמינים באותו רגע מהדיסק ללא קשר לעומס ברשת.

זירה צפופה ולא מעט מתחרות

ערוץ אינטראקטיב נוסדה בשנת 2006, בין היתר, על ידי פרופסור יחיעם ימיני מאוניברסיטת קולומביה, מייסד משותף של קומברס וממייסדי חברת smarts שנרכשה על ידי EMC בשנת 2005; וניר מיכלוביץ, לשעבר בכיר במרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל. החברה המנוהלת על ידי נועם ברדין, לשעבר מייסד ומנכ"ל Deltathree, ומעסיקה כיום 14 עובדים במשרדיה ברמת פולג. בין המתחרות הגדולות שלה שפיתחו פלטפורמות להפצת תכנים ברשת ניתן למנות את LimeLight (שגייסה 130 מיליון דולר לפני כשנה משורת משקיעים, בהם גולדמן סאקס, ונסחרת לפי שווי שוק של כ-1.3 מיליארד דולר) ו-Akamai (שנסחרת לפי שווי שוק של כ-6 מיליארד דולר).

לצידן פועלות חברות גדולות נוספות: Internap Network Services (שרכשה את VitalStream, חברה נוספת בתחום עבור 217 מיליון דולר במניות) ו- Level 3 Communications (שרכשה את Savvis עבור 132 מיליון דולר במזומן). לאלו צריך להוסיף את חברת הסטארט אפ האמריקאי itiva שגייס בחודש מאי האחרון 7 מיליון דולר ממשקיעי הון סיכון ואנג'לים. בסך הכל מדובר בזירה צפופה וכדי להתרומם, על ערוץ אינטראקטיב להוכיח שהטכנולוגיה שפיתחה עולה על פלטפורמות אחרות בשוק.

האתגר: לספק וידיאו באיכות High Definition למיליוני לקוחות במקביל

איך זה עובד?


ברדין מספר בשיחה עם TheMarker כי לדעתו ערוץ מציעה פתרון אחר ושונה. "האתגר הטכנולוגי שלנו הוא איך להעביר תכנים ללקוחות. כשלקוח מבקש לצרוך תוכן וידיאו ברשת, מקצה לו ספקית האינטרנט חלק מסוים מרוחב הפס שלה. אבל מה קורה כשגולשים רבים מבקשים לצרוך תוכן מסוים בו זמנית? כולנו מכירים את החוויה של לצפות בסרטון באינטרנט בשעות העומס; החוויה איננה חלקה וזה קורה בסרטונים קצרים באיכות נמוכה. איך הרשת תסחוב וידיאו ב-HD באורך מלא? מעבר לכך, גם חבילת רוחב פס שיש לגולשים לא באמת עומדות בסטנדרט שלהן. לא כל גולש שרכש מנוי לחבילת רוחב פס של 5 מגה ביט מקבל אותה בפועל. עם כל זאת, האתגר שלנו הוא לספק וידיאו באיכות High Definition למיליוני לקוחות במקביל".

ואיך באמת עושים זאת?

"אנחנו מאפשרים לגולשים לקבל את קבצי וידיאו ולהריץ אותם מהמחשב האישי שלהם במעין שרת VOD פרטי שלהם הנטען בתכנים המותאמים אישית להם. הטכנולוגיה שלנו מצליחה להשתמש ביעילות ה-MULICAST לשידור אך במקביל להעביר לכל משתמש תוכן אחר ולשמור אותו בדיסק הפרטי שלו. העברנו את ה-CACHE SEVER (שרת זכרון מטמון) אליו הביתה, הכי קרוב ללקוח. השילוב נותן ללקוח את חוויות און-דימנד, אך במקביל מעבירה לכל לקוח רק את התכנים הרלוונטיים אליו".

אם הקבצים ישבו במחשבי הגולשים, מה יקרה מבחינת אחסון. לכולם יש מקום במחשב? בנוסף יש גם שאלת אבטחת מידע. איך להבטיח שהקבצים שיגיעו למחשב אכן בטוחים?

"כיום העלות של מערכות אחסון נופלת מהר יותר מזו של רוחב פס ? הדיסקים מכפילים את הנפח כל כ-9 חודשים. בקרוב נעבור לעולם של טרות בייט. לא תהיה בעיה של אחסון. כמו שהיום אנחנו לא חושבים על אחסון של מסמכים ואיננו מוחקים אותם לעולם, הדיסק פשוט גדול מספיק, כך גם יקרה לווידיאו אם ההעברה של התכנים תהייה מספיק זולה ויעילה".

אילו תכנים תאפשרו להפיץ? אם אני מעוניין לצפות בחדשות ערוץ 2 ברשת, זה אפשרי?

"מלבד חדשות וספורט, ומקצת מתוכניות הריאליטי שמשודרות בזמן אמת, נאפשר לצרוך תכנים מרוב התוכניות ומקורות הוידיאו ברשת. קח את יו טיוב לדוגמא. שם הרבה מאוד אנשים צופים במעט מאוד תכנים. את אותם תכנים נדחוף לגולשים. לגבי אבטחת מידע. הקבצים יגיעו למחשב ויפתחו בטכנולוגיית DRM רק ברגע שיהיה מותר לשדר".

הפתרון שלכם הוא ברמת התוכנה או החומרה?

"הפתרון שלנו הוא ברמת התוכנה ויימכר כשירות. המשתמש מוריד אותה ובמקביל ישנו שרת של ערוץ שמנהל את העברת התכנים ואת משאבי הרשת. הפלטפורמה שפיתחנו מאפשרת גם לבעל התכנים לטעון אותם לצורכי הפצתם".

מה יהיה המודל העסקי שלכם?

"נגבה כסף מבעלי התוכן על הפצת התכנים או נתחלק בפרסום".

בעקבות הגיוס יצטרף ירון פולק, שותף בג'נסיס פרטנרס, כחבר דירקטוריון בערוץ יחד עם יוסי סלע, כרמל סופר מג'מיני ונעם ברדין, המכהנים כיום כחברי דירקטוריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully