וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד התקשורת לא אוהבים התחייבויות

ערן גבאי

5.8.2007 / 10:44

לקראת ניידות המספרים: משרד התקשורת עשוי להתערב בקביעת תשלומי קנסות היציאה של מנויי הסלולר

במשרד התקשורת בודקים אפשרות להתערב בקביעת תשלומי קנסות היציאה שבהם מחייבות חברות הסלולר את המנויים המבקשים לסיים את ההתקשרות לפני תום תקופת ההתחייבות. כיום קיימת מדיניות שונה בכל חברה בעניין קנסות היציאה, ובמשרד יש כוונה לייצר מדרג קנסות יציאה חדש וברור לענף המשתנה בהתאם לתקופת ההתחייבות שעוד נותרה למנוי להשלים - כך נודע ל-TheMarker.

המשרד מעונין בכך שמדרג קנסות היציאה בחברות הסלולר, בעת שמנוי - עסקי ופרטי - עוזב תוכנית באמצע, יהיה אחיד ומדורג, כך שחברת סלולר תוכל להחליט אם להתאים עצמה אליו או לבחור בוויתור על קנס היציאה לגמרי, כפי שמבצעת פרטנר (עסקי ופרטי) או סלקום (פרטי). כיום נאמדים קנסות היציאה בשוק הסלולר, הנגבים בנוסף להמשך התשלום בעבור מכשיר הסלולר, בסכומים המגיעים אפילו עד 1,800 שקל.

משרד התקשורת רגיש לעניין זה לקראת יישום תוכנית ניידות המספרים, החל ב-1 בדצמבר השנה. תוכנית ניידות המספרים מאפשרת מעבר של מנוי תקשורת למפעיל חדש מבלי לאבד את מספר הטלפון האישי שלו. משרד התקשורת מתכוון לבצע כמה צעדים מקדימים לכניסת תוכנית הניידות כדי למנוע, או להקשות, על חברות הסלולר לטרפד את הרפורמה, שהמשרד רואה בה את אחת החשובות ביותר לצרכן.

במסגרת זו, אמור המשרד לקדם את התוכניות להפחתת תקופות ההתחייבות של מנויים בחברות הסלולר מ-3 שנים לרמה של עד שנה וחצי; ולנתק את הזיקה שבין התשלום בגין רכישת מכשירי סלולר להטבות בדקות השיחה.

השר נגד הסלולר

לפני שלושה חודשים דיווחנו ב-TheMarker על כוונת השר אריאל אטיאס לחייב את מפעילות הסלולר להימנע מהמשך החתמת המנויים על תוכניות התחייבות ל-36 חודשים. כוונה זו של השר אטיאס זכתה לתגובות קשות ביותר בחברות הסלולר כשבכירים בתעשייה אמרו כי "הרעיון לא עומד במבחן ההיגיון", ואיימו כי "אם לא יתקיימו המבצעים האלה, יימנעו הטבות משמעותיות ממנויי הסלולר".

חברות הסלולר הציגו בפני השר אטיאס נתונים על תופעה בשוק, בה גופים שונים סוחרים במכשירי סלולר הנקנים מחברות הסלולר תוך סבסוד משמעותי במחירם. המכשירים נמכרים בעיקר בחו"ל במחירים גבוהים יותר, תוך גריפת רווח על חשבון חברות הסלולר. לדברי בכירים, התופעה עלולה להגיע לכדי 15% משוק המכשירים. לטענתם, רק יכולתן של החברות ליצור זיקה בין מכירת המכשיר המסובסד לבין הבטחת רמת שימוש מינימלית של כ-30 שקל מאותו מכשיר על פני תקופת התחייבות, יכולה למנוע את התופעה.

במשרד התקשורת סבורים כי אם לא יבטיחו שתוכניות ההתחייבות לשלוש שנים ייעלמו מענף הסלולר, הרי שבכך יביאו במו ידם לכישלון תוכנית ניידות המספרים שאמורה לעורר מחדש את התחרות בשוק הסלולר. כיום, כ-35% מההסכמים של חברות הסלולר עם מנוייהן מתבצעים תוך התחייבות מצד המנוי לפרק זמן של כשלוש שנים. לאחרונה, אף הגבירו חברות הסלולר את מאמצי השיווק שלהן בניסיון לקבע כמה שיותר מנויים בשורותיהן ולהקטין את הכדאיות של מנויי הסלולר לנטוש את החברות בעת שתיושם תוכנית ניידות המספרים.

כיום נאמד ההיקף השנתי של נטישת מנויי הסלולר בישראל ב-15%-14%, והערכה היא שהיקף זה צפוי לגדול עם יישום תוכנית ניידות המספרים בכ-5%-3% נוספים בשנה. כיום, כמחצית מסך הנוטשים עוזבים את חברת הסלולר באמצע תוכנית התחייבות לזמן ארוך. מי שמבקש כיום להשתחרר מתוכניות ההתחייבות לזמן ארוך עלול למצוא עצמו משלם קנס ואת יתרת החיוב בגין המכשיר שקיבל במסגרת המבצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully