וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב, שפר הופעתך!

ארז בן ארי

5.8.2007 / 15:00

ארז בן-ארי מציע לכם לעשות משהו יצירתי עם המארז המשעמם של המחשב שלכם, או בכלל לבנות מארז חדש

מארז המחשב הממוצע הוא כנראה אחד הדברים המכוערים ביותר שהמציאה האנושות, אבל קופסת פח בצבע בז' היא לא גזירה משמיים. בשנים האחרונות יותר ויותר יצרני מארזים משקיעים בעיצוב החיצוני של מרכולתם, ואם תשקיעו קצת כסף, תוכלו למצוא קופסה שאיננה רק מארז פונקציונלי, אלא גם פריט אופנתי לבית. צבעים נועזים, חלונות בדופן, תאורה צבעונית, מאווררים מוארים ועוד הרבה דברים מגניבים מחכים לכם על מדפי החנויות.

אך ישנם אנשים לא מעטים שלא מסתפקים בקנייה של מארז מגניב. אלה מוכנים להשקיע הרבה זמן וכסף כדי שיהיה להם משהו מיוחד שמשקף את תחומי העניין שלהם. המארזים המיוצרים על ידי קבוצת אנשים נבחרת זו הם יצירות אמנות של ממש, והאמנות הזו מכונה בפינו "מודינג" (Modding). המושג מגיע מהפועל האנגלי to modify – לשנות. מקצוענים העוסקים בתחום מסוגלים לדחוף מחשב אל תוך כמעט כל דבר, החל מגיטרה ועד למכונת קפה, אך בכך לא מסתכם העניין. המודינג עבר גם לתחומים נוספים בשנים האחרונות, וכעת אנשים "משחיתים" גם נגני mp3, קונסולות משחק, מחשבים ניידים וכל הבא ליד.

מארז מכל דבר

קודם כל, חשוב להבין שיש רמות שונות של מודינג. יש החושבים שאם רק ישימו מדבקה זוהרת על המארז שלהם, יוכלו לזכות בתחרויות עיצוב. למרות שמבחינה לשונית גם מדבקה נופלת תחת הקטגוריה של מודינג, אנחנו מצטערים לאכזב אתכם, חבר'ה - זה לא זה, בדיוק כמו שלנסוע במהירות 130 קמ"ש בכביש 2 לא הופך אתכם לנהגי מירוץ.

חנויות מחשבים רבות מוכרות כל מיני "אביזרי מודינג", שהם בסך הכל דרך נחמדה לשפר את המארז בלי להשקיע חודשים שלמים, אך מודינג "אמיתי" צריך להיות שינוי דרסטי, והמחמירים הגורסים כי צריך להתחיל ממשהו שהוא בכלל לא מארז.

אם אתם מחפשים פרוייקט ארוך טווח, אולי אפילו משהו שבעזרתו תוכלו להעסיק את עצמכם ואת הילדים שלכם, אם יש כאלה, בזמן חודשי הקיץ החמים - כדאי שתשקלו בנייה של מארז. בתור התחלה, בחרו אובייקט כלשהו, עדיף מתחום הקרוב לליבכם. זה צריך להיות אובייקט שיהיה אפשר לדחוף לתוכו את כל חלקי המחשב, אם כי מודר רציני לא יהסס לקנות חלקים מיוחדים ויקרים כמו כרטיס מסך קטן או אפילו לוח אם מוקטן - הכל כדי למתוח את גבולות הגודל. צריכים רעיונות לדברים מהם אפשר לעשות מארז? בעבר ראינו כבר מחשבים מוחבאים בתוך רהיטים (שולחן, כוננית), כלי נגינה (גיטרה, פסנתר), צעצועים ואפילו פוחלץ.

קודם מתכננים, אחר כך עושים

לפני שאתם ניגשים למלאכה, זיכרו שמדובר בג'וב מסוכן. במהלך ההרכבה אתם עלולים לגרום נזק לאחד הרכיבים ואולי אף להיפצע. לכן מומלץ לא לעבוד עם המחשב העיקרי שלכם, אלא להתשמש במחשב ותיק ששוכב בבית. מעבר לכך, כמובן שיש לנהוג על פי כללי הזהירות כדי שהסיפור לא ייגמר במודינג של חלקים נבחרים מגופכם. זכרו גם שהתעסקות פיזית עם רכיבים עלולה לבטל את האחריות שיש עליהם.

מדדו היטב את מידות הרכיבים השונים כדי שתוכלו לתכנן את היצירה. החלקים לא תמיד ייכנסו בדיוק כמו שתכננתם, ואין לכם הרבה אפשרות לדחיסה, אבל לפעמים כרסום בדופן המארז החדש יכול להוסיף כמה מילימטרים של מקום לכרטיס גבוה מדי. אם, לעומת זאת, יש לכם יותר מדי מקום, חתיכת קלקר, גומי או עץ תעזור להגביה חלק מסוים שלא נכנס בדיוק, או למנוע מחלקים לזוז. בשורה התחתונה, אין צורך שסידור הרכיבים יהיה כמו במארז רגיל. אם החלטתם להכניס את המחשב לתוך מכשיר טלוויזיה, למשל, אין שום בעיה לשים את הספק בצד ימין ואת שאר החלקים בצד שמאל, כשהם "עומדים". מודים מסוימים הם כל כך קטנים עד שאין ברירה אלא לשים את הספק בנפרד, וגם זה בסדר גמור.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אומרים לא לניתוקים

אחד האתגרים ביצירת מוד איכותי הוא הפונקציונליות. במחשב יש, בנוסף לחיבור החשמל, גם מבחר אלמנטים אחרים שצריכים להיות נגישים: כונן תקליטורים, כפתור הדלקה, נורות-חיווי, חיבורי USB, צליל, רשת ועוד. בשביל כל אלה צריך להכין חורים בדופן המוד, והחיבור צריך להיות יציב כדי שהמארז לא יתפרק בכל פעם שצריך להכניס או להוציא התקן USB. בהתאם למוד, אפשר להיעזר בדברים כמו אזיקונים או פרזולים אחרים כדי לחבר חלקים למקומם, אך יש להיזהר לא ליצור קצר חשמלי.

לדוגמא, חיזוק דיסק קשיח למקום עם משהו מתכתי עלול לגרום לקצר חשמלי אם יש מגע בחלקו התחתון של הדיסק, אשר מכיל לוח רכיבים. דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא יצירת אוורור מתאים לכל החלקים המתחממים, ובמיוחד מסביב למעבד. בנוסף, יש לחשוב גם על מאוורר שיוציא את האוויר החם. אם המארז מכיל חלקי פלסטיק או אזיקונים, יש לשים לב שלא יהיה מגע ביניהם לבין החלקים המתחממים מאוד, כגון המעבד, הספק והדיסק הקשיח.

מחשב דוגמנות

מודים רציניים הם דבר יפה ומרשים, אבל לא תמיד פרקטי. הסיבה היא שבגלל המבנה הייחודי שלהם, הנגישות לחלקים שהתקלקלו לעיתים בעייתית. מצד שני, מקצוענות בתחום יכולה להפוך למקור הכנסה לא קטן. מוד פוטוריסטי אחד, למשל, זיכה את יוצרו בפרס של 500 דולר על העיצוב המוצלח, והיו גם מקרים של מארזים שזכו בפרסים גדולים אף יותר. גם בארץ פעילה קהילה לא קטנה של מודינג תחת החסות של אתר החומרה HWZone. באתר ניתן למצוא פורום העוסק בתחום, סיקור של תחרות המודינג הישראלית שנערכה בשנת 2005, וגם כיסוי רציני של הנושא במקומות אחרים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully