וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר פירטי חדש

דידי חנוך

5.8.2007 / 16:48

האם מסמלת רכישת SuprNova בידי מפרץ הפירטים את תחילתו של סדר עולמי חדש?

פעם היה ברור מה סדר הכוחות.

מצד אחד, היו חברות המדיה: עשירות, חזקות, נהנות מתמיכה ממסדית תודות ללובי החזק שלהן. מצד שני עמדו אתרי שיתוף הקבצים: עצמאיים, מופעלים על ידי נערים בני חמש עשרה, חסרי גרוש.

ואז בא מפרץ הפירטים. האתר השוודי היה מאורגן, מגובה באידאולוגיה וזכה לפופולריות גואה. כשהממשלה השוודית ניסתה להוריד אותו מהרשת, התגלה שהמפעילים מאורגנים מהצפוי, והמחאה הציבורית בעקבות הפעולה המשטרתית הבהירה שבארץ המסוימת הזאת, התמיכה הממסדית לא תבוא כל כך בקלות.

נסיון ההורדה סיפק לאתר הפירטי יחסי ציבור שלא ניתן לרכוש בכסף. הם הפכו אותו לשם שמוכר על ידי כל מוריד פירטי ברשת. האתר, שהיה הפופולרי בתחומו עוד לפני הפשיטה, הפך לאחד האתרים המצליחים ביותר ברשת.

ומכיוון שהאתר לא מופעל על ידי חבורת ילדים, הרי שהם לא הסתפקו בלהיות מקום פופולרי ברשת. מכיוון שאינו חברה ציבורית, ניתן להסתמך רק על הערכות, אבל אלה אומרות שמפרץ הפירטים מרוויח כיום מיליונים בשנה מפרסומות וממכירת מרצ'נדייזינג. כך שיש לנו אתר עם הרבה מבקרים, שרתים ברחבי העולם שהופכים אותו חסין להורדה מהרשת, אג'נדה מנומקת - ועכשיו גם כסף.

לאחרונה ביצעו במפרץ הפירטים שני צעדים שמראים שהם מודעים למעמדם החדש ומתכוונים בהחלט לנצל אותו.

האקט הראשון היה כמעט ממלכתי. כמעט, כי הוא לא חוקי: הפירטים העלו לזכרו של אינגמר ברגמן את Bergmanbits.com, אתר מחווה, שכולל ביוגרפיה קצרה וגם - כמובן - קישורים להורדה של כל סרטיו של המאסטרו. אתר מחווה הוא צעד שצפוי לראות מפורטל גדול או אתר סרטים מארצו של הבמאי הדגול שהלך לעולמו. מאתר שתעשיית הסרטים רואה כאויב הציבור מספר אחת, זהו צעד פחות מובן מאליו.

האקט השני היה רחוק מלהיות ממלכתי. מפרץ הפירטים רכשו את האתר SuprNova.org, המחזיק הקודם בתואר אתר הטורנטים הגדול ברשת ואתר שירד תחת לחץ תעשיות המוזיקה והסרטים. הצעד הזה משמש שתי מטרות. ראשית, זהו צעד כלכלי. סופרנובה הוא עדיין מותג חזק מאד בקרב המורידים ברשת. לרבים היה זה האתר הראשון בו הורידו סדרות או סרטים או אלבומים, והשקתו במקביל למפרץ הפירטים רק תגדיל את פלח המשתמשים העצום של השוודים.

המטרה השנייה היא הצהרתית. בשיחה עם אתר CNET הגדיר פיטר סנדאי, ממייסדי מפרץ הפירטים את הרכישה כך: "רצינו לשלוח אצבע לאלה שמנסים לעצור אתרים כאלה. זה לא צודק לסגור אותם וזאת ההוכחה שאי אפשר לעשות את זה".

הצעדים הבאים?

כשהם מבוססים בארצם, ועם מפלגת פירטים פעילה בשבדיה ובמדינות אירופאיות אחרות, ברור שצעדים כגון אלו הם רק ההתחלה בעבור מפרץ הפירטים.

המומנטום של החקיקה בתחום זכויות היוצרים בארה"ב ובאירופה מונע במידה רבה על ידי הלובי האדיר של חברות המדיה. בעולם שבו מפרץ הפירטים צובר הון ועוצמה, קל מאד לראות אותם מתייצבים - ודאי באירופה, אם לא בארה"ב - כמשקל נגד חקיקתי וכגוף העיקרי מאחורי לובי פעיל בפרלמנט האירופי.

בשנים הקרובות צפוי מפרץ הפירטים להמשיך את הצעדה שלו לעבר המיינסטרים, ולהמשיך את הנסיון לגרור את המיינסטרים - גם מבחינת דעת קהל וגם מבחינת החקיקה באירופה - לעבר עמדתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully