וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

7.8.2007 / 8:55

הרבה אנשים יצרו את הרשת כפי שאנחנו מכירים אותה. טים או'ריילי מסביר כבר שלושים שנה איך הכל עובד

לפני שנים עבדתי בהוצאה לאור שהוציאה - בין השאר - ספרי מחשבים. כבר אז ידענו: יש הוצאות אחרות שמתמחות בספרים קלים לעיכול, בהדרכה למתחילים או ב-24 שיעורים. אבל הספרים של או'ריילי הם המקצועיים ביותר בתחום. אם מתכנת לוקח ליד ספר תכנות, סביר להניח שזה יהיה ספר של או'ריילי.

אבל המו"לות היא רק חלק קטן ממה שהופך את טים או'ריילי
לאחד מגדולי האומה. או'ריילי הוא אחד מגדולי האומה בגלל שהמו"לות היא כבר שנים נדבך בפעילות רחבת היקף שמקדמת חשיבה והבנה ופתיחות. הוא מגדיר את החברה שלו כחברת "העברת טכנולוגיה", ופעילותו במשך השנים מצדיקה את התואר המעט בומבסטי הזה.

או'ריילי היה שם בווב 1.0, ממש בהתחלה. ב-1992 פרסם את ספרו של אד קרול: The Whole Internet User's Guide and Catalog, המדריך המקיף הראשון לאינטרנט הצעירה.

ב-1993 שם או'ריילי את החברה שלו ברשת, עם מה שנחשב לאתר המסחרי הראשון, GNN. היו שם חדשות רשת ומאמרים ואינדקס אתרים. ומכרו שם גם ספרים. זה היה אתר מכוער להפליא (תוכלו לעיין בגרסה משומרת שלו בקישורים), אבל הוא בהחלט היה חדשני וחשוב. ב-1995, נמכר האתר ל-AOL.

אחד ממוקדי הפעילות החשובים ביותר של או'ריילי הוא הכנסים שמאורגנים על ידי החברה. מכנסים אלה צמחו שני מושגים שנמצאים איתנו גם היום. הראשון הוא "קוד פתוח" (Open Source, המתורגם גם כ"מקור חופשי") שאומץ רשמית ב-1998 בכנס שאורגן על ידי א'וריילי. השני, שנטבע על ידי או'ריילי עצמו, הוא ווב 2.0, מונח הבאז של השנתיים האחרונות.

פותח חזית

ב-2000 פתח או'ריילי חזית נגד חלוץ רשת חשוב אחר, מייסד האתר אמזון.קום ג'ף בזוס. בזוס תבע את האתר המתחרה של רשת בארנס אנד נובל על השימוש בטכנולוגיית One Click. או'ריילי סבר שהתביעה ודומותיה פוגעת בפיתוח הטכנולוגייה ברשת, ומכתב המחאה שלו זכה ל-10,000 חתימות תוך 24 שעות. לאחר מכן, שיתפו השניים פעולה בפנייה לקונגרס האמריקאי לרפורמה של תחום הפטנטים.

הפעילות של או'ריילי רק מתרחבת. לאחר שנים של השקעות ממוקדות, הקימה החברה שלו קרן השקעות להשקעה בחברות הזנק מבטיחות. פעילות הקרן צפויה לשמש כזרוע כלכלית לאקטיביזם הפעיל של או'ריילי לפיתוח הרשת.

חובבי טכנולוגיה כיום עשויים להכיר את או'ריילי בראש ובראשונה בזכות הבלוג שלו, O'Reilly's Radar, בלוג קבוצתי בהנהגתו שמהווה אחד המקורות החשובים ביותר למידע ובעיקר פרשנות לטרנדים ופריצות דרך ברשת. בהתאם לאידאולוגיית הפתיחות של או'ריילי, הבלוג מפורסם ברשיון CC שמאפשר לכל אחד לפרסם את תכניו תוך מתן קרדיט.

טים או'ריילי מקדם כבר קרוב לשלושים שנה סטנדרטים של פתיחות ושל מצוינות. הוא היה מראשוני ווב 1.0 ונמצא גם כיום בחוד החנית של ווב 2.0. באמצעות ספרים, כנסים והרשת עצמה, הוא והחברה שלו מסייעים לנו להבין את העולם הדיגיטלי שבו אנו חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully