וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקי-מי?

רותם ברוכין

9.8.2007 / 10:28

אנציקלופדיות לא קורות, הן נגרמות. סיקור קהילות הרשת שלנו מגיע השבוע לעורכי ויקיפדיה הישראלית

הם האנשים שהיו אחראים לאחד מהמהפכים הגדולים של האינטרנט. הם אלו שיושבים, קוראים ללא לאות באנציקלופדיות טחובות, או סתם משתפים את ההמונים בידע האישי. הם אלו שמבלים לילות בויכוחים על הגדרות, לפעמים עד רמת הפסיק. אז מתי יש להם זמן בכלל לדבר על דברים אחרים?

ויקיפדיה הכלל-עולמית הוקמה בשנת 2001. מיזם חדשני, כל כך פשוט שכל מי ששמע עליו התפלא איך לא היה כמוהו קודם. אנציקלופדיה אינטרנטית, חובקת-כל, רבת תחומים, אפופת-לינקים, שכל אחד מוזמן לכתוב בה, לערוך אותה, לתקן ערכים קיימים ולהוסיף להם, להרחיב על פי ידיעותיו האישיות ולהתווכח עם אחרים על ידיעותיהם שלהם. מידע חופשי, זמין, בלחיצת מקש אנטר. לא תמיד אמין כמו האנציקלופדיה העברית המאובקת של סבתא, אבל בוודאי אמין יותר מאשר לשאול את החברים בפורומים. עד ויקיפדיה, היה חיפוש המידע באינטרנט כמעט מקצוע, מרוב שהיה מסובך, מטעה, ומורכב מאוסף פרטים שמוצאם באתרים מפוקפקים.

ויקיפדיה העברית הוקמה בשנת 2003. הישראלים, כדרכם של אחיהם בתפוצות ואף יותר מזה, התגלו כחובבים גדולים של דברים שהם לא צריכים לשלם עליהם, והויקיפדיה, התשובה החינמית לאנציקלופדיה האינטרנטית של Ynet, פרחה ושגשגה. היום, ארבע שנים אחרי, יש בה כמות מכובדת של ערכים, ואנשי התכנים החלו במבצע "בית השיטה", ועובדים כיום בעזרת אנציקלופדיות אמיתיות כדי למלא בה את החורים הבסיסיים יותר בויקיפדיה - הערכים שכולם מחפשים בסופו של דבר אבל לאף אחד לא כיף לשבת סתם כך ולכתוב עליהם, כמו "חקיקה" או "כללי הנהיגה".

ויקיפדיה העברית נחשבת לנוקשה, רצינית ושמרנית יותר מויקיפדיה העולמית. מבקרים רבים טוענים כי בשנים שעברו מאז שהוקם המיזם, ויקיפדיה הלכה וקיצצה מתוכה את כל ערכי התרבות הפופולרית, קיצרה כל ערך למינימום שבמינימום, ובאופן כללי השתדלה לפרט כמה שפחות ולהשאיר הגדרות כמו "בחזרה לעתיד" עם הפרטים החיוניים בלבד. הביקורת העיקרית באה מצד אנשים שבילו לילות שלמים בכתיבת חומרי רקע על הקומיקס של מארוול, או על התהליכים שעוברים צ'נדלר ומוניקה במהלך העונות של "חברים", או על המקורות של צבי הנינג'ה, וגילו למחרת שהכל נגדע על ידי אלו שידם קלה על המחק. עם ההתמרמרות הרבה קמו גם אלו שהחליטו לחפש מקום אחר לשטוח את ידיעותיהם הנלהבות – כמו בחור צעיר בשם TVeye שהחליט לבנות את ה"ויקי לתרבות ותרבות פופולרית". האם זה יתפוס? סביר להניח שלא, אבל נחיה ונראה.

אז איפה בדיוק יש מקום לקהילה במיזם החשוב והגדול הזה, של אנשים שמעבירים את זמנם בתרומת ידע וזמן הקלדה לציבור הרחב? מסתבר שכמו בכל מקום שבו מתאספת קבוצת אנשים למטרה קורקטית להפליא, גם הויקיפדים נהנים היום לא רק מעדכון הערכים של חיי היבחושים, אלא גם מדיונים ברומו של עולם. למשל, על חיי היבחושים.

ויקיפדיה מעודדת דיונים, למען האמת. מטבעה של אנציקלופדיה שנתונה לשינויים תמידיים, ליד כל ערך יש מקום לשיחה, דיון והחלטות. למשל – האם שמו של הערוץ הכללי צריך להיות "ערוץ 1" או "הערוץ הראשון", אבל גם לדיונים מעניינים יותר.

עם הזמן, התפתח בויקיפדיה "שער קהילה" שנועד אך ורק לדיוני ויקיפדים וליצירת קשר אלו עם אלו. עמודים מסויימים יוחדו לדיונים כלליים, דיוני און-טופיק, דיונים אוף-טופיק, ואפילו ד"שים מהטיול בחו"ל. שער הקהילה של ויקיפדיה, כיום, הוא מיני-פורטל בפני עצמו. יש אפילו ביטאון רשמי ("הטילדה הרביעית") עם כתבות מעמיקות, מיזמים פעילים, הזמנה להצטרף כחברים חדשים, דיונים בבחירות לעמדות כוח בויקיפדיה, ועוד.

אז מה מייחד את הקהילה של ויקיפדיה, מעבר לכל קהילה באינטרנט? אולי הויקיפדים, אחרי שנאבקו במשך שנים ועל מקלדות אינספור למען קלות וחופש השגת המידע, מנסים לתת את אותה תשובה משכילה ופשוטה גם לכל המילים הסתמיות ברחבי הפורומים ומקומות הדיון באינטרנט ולהוכיח שאפשר אחרת. מה שבטוח, האיי.קיו גבוה, רמת הידע הכללי מתחרה בחנונים של "אחד נגד מאה", והדיונים עדיין נסובים בעיקר סביב החלפת ושיתוף מידע. הויקיפדים חוקרים, מתעניינים, מפרסמים מסקנות, קוראים באופן פעיל, הולכים למילון של סבתא ולספרים הטחובים בעליית הגג כדי למלא את הערכים שטורדים את שנתם. וגם הומור יש, לפעמים. לאנציקלופדיה בריטניקה היה בזמנה סלוגן מוכר "בלי פאניקה – יש בריטניקה". הויקיפדים לא מתיימרים ליותר מאשר "תכנסו – תחכימו". וואלה, הם צודקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully