וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורקל לגויים

ארז בן-ארי

11.8.2007 / 2:00

מנכ"ל חברת אורקל, לארי אליסון, ביקר בארץ ונאם על חדשנות. ארז בן-ארי היה שם והביא את רשמיו

ביקור של אחד מעשירי העולם בארץ הוא לא דבר של מה בכך, וגם ביקורו של לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל חברת אורקל לווה אצלנו בהמולה רבה. אליסון התארח בארץ לכמה ימים בלבד, בהם ביקר את משפחתו בישראל, וכן נפגש עם כמה פוליטיקאים ומנהיגים, ואפילו ביקר בבסיס צבאי בצפון. ביום שישי התקיים אירוע פומבי בו נאם אליסון בפני כמה מאות אורחים מחברות ההיי-טק המובילות בישראל שהתארחו במתחם Airport City.

עיקר נאומו של אליסון התרכז בנושא החדשנות, הקרוב ללבו. הוא סיפר בהרחבה על ימיו הראשונים בהקמת חברת אורקל, אז זיהה חוסר במערכת מסד-נתונים יחסי (Relational Database) מסחרית. המתחרה העיקרית של אורקל, חברת IBM, טענה שוב ושוב כי זה בלתי ניתן לביצוע ושמערכת כזו לעולם לא תוכל לספק ביצועים ברמה שתתאים למערכות רציניות, אך אליסון חשב אחרת. "אם כולם אומרים שאתה משוגע, או שמה שאתה רוצה הוא בלתי אפשרי, יכול להיות שיש לך פה רעיון חדשני", אומר אליסון. "מצד שני, יכול להיות גם שאתה משוגע," הוסיף. לאליסון היו אז 1200 דולר, והוא חיזר אחרי משקיעים שונים כדי להשיג הון-ראשוני גדול יותר, אך באותה תקופה (1977) תוכנה לא עניינה אף אחד ולכן הוא "סגר" עם שני שותפים שתרמו כל אחד 400 דולר נוספים. מכיוון שגם אז, מהנדסי תוכנה דרשו סכומים לא קטנים עבור "תרומתם", החליטו אליסון ושותפיו לגייס מתכנתים חסרי ניסיון, וחיזרו אחרי מסיימי תואר במדעי המחשב בקולג'ים המובילים בארה"ב. יש בכך משום האירוניה, מכיוון שאליסון עצמו מעולם לא סיים את לימודיו, אך עם התוצאות לא ניתן להתווכח, וחברת אורקל מעסיקה כיום כ-75 אלף עובדים, ומרוויחה 18 מיליארד דולר לשנה. אליסון עצמו, 62, מוערך על פי פורבס כשווה 21.5 מיליארד דולר.

חפשו את הרעיון המטורף

בנאומו אודות חדשנות המליץ אליסון לכל המשתתפים לחפש בתוך עצמם את הרעיון המטורף שאולי יהיה הדבר הבא וטען כי למרות שעולם הטכנולוגיה נראה מתקדם למדי, אנחנו רק ב-"בוקר" של היום ויש עוד הרבה. היישום החשוב ביותר בתחום המידע, אמר אליסון, הוא כרטיסי האשראי. "אני יכול להכנס לחנות של המלון, להעביר כרטיס בקורא והם נותנים לי חולצה יקרה. בתוך עשירית שנייה יודעים בחנות שיש לי אשראי טוב, וכך אני יכול לעשות בכל מקום בעולם", טען והוסיף "תחום שירותי הבריאות הוא תחום נוסף שבו יש הרבה מה להתקדם". לטענת אליסון, שירותי הבריאות לוקים בחסר חמור, בו המידע שלנו נמצא בתיקיות נייר שבהן הוא קשה לאיתור והולך לאיבוד לעיתים קרובות, ואילו מיחשוב של המערכות הללו יאפשר לכל אחד לקבל טיפול יעיל וטוב יותר, בכל מקום. יתר על כן, הוסיף אליסון, מידע כזה יאפשר לבצע מחקר רפואי על בסיס נתונים-עוורים (ללא קישור לשמו של אדם ספציפי), כמו הקשר בין אורך החיים לנטילת תרופה מסוימת. "75,000 איש מתים מדי שנה מכיוון שהם מקבלים 2 תרופות שונות ששילובן הוא מסוכן, ומיחשוב המערכות יכול למנוע חלק ניכר ממקרים אלה", טען אליסון בהתלהבות. קהל המאזינים היה נלהב קצת פחות והועלו טענות בדבר היות הדבר סיכון לפרטיות, אך אליסון הגיב על כך בביטול. "הפעם האחרונה שמסד נתונים של אורקל נפרץ היה לפני 15 שנה," אמר, "אך בשיטה הנוכחית, הנתונים שלכם הרבה פחות מוגנים – רוב המידע נמצא בארון משרדי שעליו מופקדת צעירה בת 16 שעובדת בשכר מינימום."

טוב להיות מיליארדר

פן מעניין לא פחות של אליסון הוא הפן האישי. אליסון ידוע בתרומותיו הנדיבות לקהילה בסכומים שמגיעים למאות מיליוני דולרים, וגם בביקורו הנוכחי התחייב אליסון לתרומה נכבדה לעיר שדרות. עניינו בישראל אינו חדש, והוא אחד הבעלים של חברת QBI מנס-ציונה. אליסון מפורסם גם בהיותו חובב ספורט ופנאי המשתתף באופן קבוע בתחרויות שייט ומחזיק בבעלותו מטוס קרב מדגם מיג, וכן לא מעט מכוניות מרוץ יקרות. כשנשאל על הנושא אמר אליסון כי הוא אכן בעל תחומי עניין רבים, וחשוב לו מאוד ליהנות מהחיים ולא רק לעבוד. "חברי טוענים שהתחביבים שלי הם פשוט סוג אחר של סטרס," התבדח, והוסיף כי הוא אינו מסוגל לדמיין איך אפשר לחיות רק מסביב לעבודה. "אני מאוד אוהב לפגוש אנשים, ובביקור זה פגשתי אנשים מעניינים מאוד", אמר, "ולדעתי זהו טבע האדם – להתעניין איש ברעהו ללא קץ. אני אוהב לטוס, ולשוט, ולקרוא, אך יותר מכל – לפגוש אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully