וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק תפריד בין הטלפון לאינטרנט

ערן גבאי

13.8.2007 / 10:19

האוצר כפה על שר התקשורת להיערך להכנסת מתחרים לסלולר - ולחייב את בזק בהפרדה בין קו הטלפון לאינטרנט

משרד האוצר שוב ניצח את משרד התקשורת. למרות תחנוניו של משרד התקשורת לבל יילקחו סמכויותיו בכל הקשור לקביעת הרגולציה וכללי התחרות בענף עליו הוא מופקד, עברה אתמול בממשלה הצעת האוצר בעניין שוק התקשורת כמעט במלואה, במסגרת חוק ההסדרים.

גולת הכותרת היא שמשרד האוצר הצליח להעביר בממשלה את המהלך להכנסת מתחרים חדשים בשוק הסלולר הישראלי (MVNO), בניגוד לבקשת משרד התקשורת שביקש להמשיך ולבחון את הנושא כחלק מכמה רפורמות שהוא מנסה לגבש בימים אלה לעידוד התחרות בענף הסלולר.

על פי הנקבע, יוכלו מתחרים חדשים לעשות שימוש ברשתות חברות הסלולר הקיימות כדי להתחרות בתעריפי חברות הסלולר. עוד נקבע כי ההסכמות בין השחקנים החדשים לבין חברות הסלולר על דמי המעבר שישולמו לחברות הסלולר בגין השימוש בתשתית ייקבעו בהסכמה בין הצדדים. הרגולטור יוכל להתערב בכך רק אם הצדדים לא מגיעים להסכמות ביניהם במשך חצי שנה מתחילת המשא ומתן ביניהם, ואז הוא יוכל לכפות על חברות הסלולר את כניסת המפעילים החדשים.

אם תעבור ההחלטה בחקיקה מלאה בכנסת, הרי שעל שר התקשורת יהיה לקבוע בתקנות תנאים לקבלת רשיון למפעיל וירטואלי לא יאוחר מה-28 בפברואר 2008. כמו כן, שר התקשורת ושר האוצר יהיו בעלי סמכות להתערב בתנאי מכירת השירות ובמחירי זמן האוויר שייקבעו בין חברת הסלולר לבין השחקנים החדשים בענף.

משרד האוצר התבסס בהחלטתו להכנסת מתחרים חדשים לענף הסלולר על המלצות חברת הייעוץ ששכר משרד התקשורת לצורך בחינת התחרות בשוק הסלולר, חברת NERA, שפורסמו לראשונה ב-TheMarker וקבעו כי יש מקום להכנסת מתחרים חדשים לענף.

עניין נוסף אותו העביר האוצר, בלא גיבוי מלא מצד משרד התקשורת, הוא ההפרדה שבין קו הטלפון של בזק לבין האינטרנט, במה שמכונה Naked ADSL. נקבע כי יש להנחות את שר התקשורת להגביל את בזק עד ה-31 בדצמבר 2007 מהתניית גישה רחבת פס לרשת האינטרנט באספקת שירותי טלפון בסיסיים. באוצר מכוונים לכך שהמנוי יוכל לרכוש חיבור מהיר לאינטרנט ללא השירותים הקוליים הניתנים במקביל על אותה התשתית, וללא העלות הכרוכה בשירותי הטלפוניה של בזק.

ה-WiMax בידי אטיאס

אך גם למשרד התקשורת היו כמה הצלחות קטנות אתמול בישיבת הממשלה. הרפורמה הקשורה בפעילות ה-WiMax הוסרה מההחלטה, והיא תיקבע על ידי משרד התקשורת לבדו. על פי מסמך ההצעות של האוצר, הוצע לפעול להוצאת מכרז להקצאת תדרי WiMax נייד, טכנולוגיית אלחוט שנועדה לספק תקשורת נתונים בפס רחב, באופן שיגביר את רמת התחרות בתחום הסלולר. העובדה שהצעה זו לא עברה משאירה עדיין את ההחלטה אם להתיר לחברות הסלולר שימוש בתדרי ה-WiMax בידי שר התקשורת.

על פי ההצעה שלא עברה אמור היה מכרז התדרים להיות מושפע מנתחי השוק של חברות הסלולר, ועל כן לאפשר רק לחברת הסלולר הקטנה מירס לעשות שימוש בתדרי ה-WiMax למורת רוחן של חברות הסלולר האחרות. יותר מכך, ההצעה דיברה על כך שוועדת המכרזים צריכה לפעול לפרסום המכרז לתדרי ה-WiMax לא יאוחר מה-31 במארס 2008, אך כעת יקבע שר התקשורת אם להצמיד את מהלך המכרזים ל-WiMax לרפורמות הנוספות בשוק הסלולר, ביניהן ניידות המספרים והכנסת המתחרים החדשים לענף.

כמו כן, הוסרה מההחלטה אתמול הרפורמה שניסה האוצר לבצע בהכנסת שקיפות לניהול תחום התדר בישראל. על פי ההצעה אמורים היו להגדיר מחדש את הרכב הוועדה שקובעת את הקצאת התדרים בישראל ולהכניס שקיפות בתהליכי עבודתה. על פי ההחלטה מאתמול לא יתווסף נציג של משרד האוצר לוועדת התדרים.

עם זאת, הרפורמה לקליטת חמישה ערוצי טלוויזיה חינמיים בנפרד מהכבלים והלוויין עברה. על פי ההצעה, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו תקים ותפעיל מערך משדרים קרקעי בטכנולוגיה דיגיטלית בגיבוי מערך לווייני דיגיטלי להפצת שידורי הערוצים 1, 2, 10, 33 וערוץ הכנסת באופן חופשי לכלל הציבור בישראל ובפרישה ארצית. ההפצה אמורה להתבצע לא יאוחר מה-1 בדצמבר 2008. הרשות תהיה רשאית לגבות דמי שימוש במערך ההפצה שתקים מהערוצים הנוספים שישתמשו במערך ההפצה. מדובר בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים במערך ההפצה, ומבחינת המשתמש זו יכולת לקלוט את חמשת הערוצים הפתוחים בחינם, בנפרד מחיבור לכבלים או ללוויין, ובעלות של רכישת ממיר ביתי בלבד תמורת 500 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully