וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

14.8.2007 / 9:32

גיביתם פעם DVD למחשב? תגידו תודה ליון לך יוהנסן, המתכנת הנורבגי הידוע גם בשם DVD Jon

אנחנו כותבים לא מעט על זכויות יוצרים, כאן בוואלה! מחשבים. אנחנו מאמינים בזכויות יוצרים. אבל אנחנו מאמינים גם בזכויות צרכנים. בין השאר, אנחנו מאמינים שכאשר אנחנו רוכשים מדיה כלשהי, היא צריכה להיות שלנו. כלומר, אנו זכאים לחופש לעשות בה מה שאנחנו רוצים. כמו לגבות אותה. או לשנות את הפורמט שלה.

חברות המדיה לא מסכימות. הן סבורות שהמדיה שייכת להן, ושאנחנו רוכשים רשיון לשימוש בה על פי התנאים שלהן. שזה אומר: לא לגבות. לא להעביר לפורמט אחר. לא להעתיק, חו"ח. את האמונות שלהן מגבות חברות המדיה הגדולות בטכנולוגיה שאמורה למנוע מצרכנים את היכולת לעשות במדיה שלהם כרצונם. כשמדובר בקבצים שמורידים מהאינטרנט, הטכנולוגיה הזאת מכונה DRM (Digital Rights Management) או נז"ק (ניהול זכויות קניין) בעברית.

אבל המגבלות האלה לא החלו בקבצים ברשת. הן החלו בדיסקי DVD, שבאו מצוידים בטכנולוגיה בשם CSS. הטכנולוגיה נועדה לעשות שני דברים עיקריים. הראשון הוא שמירה על הגדרות ה"איזור" של הדיסק. כלומר, היכן מותר לצפות בו. השני היה מניעת העתקה של תוכן הדיסק למחשב.

CSS נוצרה ב-1996, ובמשך שלוש שנים מנעה מצרכנים שרכשו דיסקים בארצות הברית לנגן אותם באירופה (או בישראל). ואז הגיע בחור נורבגי בן 16 בשם יון לך יוהנסן ושחרר תוכנה בשם DeCSS, שעקפה את ההגנה ואפשרה לבעלי מחשבים עם כונני DVD לנגן את הסרטים שלהם היכן שהם רוצים - וגם לגבות אותם למחשב.

יוהנסן, חסיד נלהב של תוכנה חופשית, כתב את התוכנה מסיבות אידיאולוגיות ושחרר אותה לעולם. בכך פתח במרוץ השדים שבו התעשייה משקיעה סכומי עתק כדי להמציא הגנות מתוחכמות ובלתי שבירות, והאקרים עוקפים אותן ביומיים. על פועלו זה, זכה בכינויו DVD Jon.

בחור דיגיטלי בעולם... נו, דיגיטלי

אבל תעשיית ה-DVD לא היתה היחידה שיוהנסן גרם לה סיוטים. אחרי שזוכה מכל נסיונות המשטרה הנורבגית לטעון שהוא האקר פנה יוהנסן לאופקים חדשים. ב-2003, שחרר את QTFairUse, שעקפה את מגננת הנז"ק של חנות iTunes של אפל. גם כאן היה יוהנסן ראשון ומראה דרך, והכניס גם את התעשייה הדיגיטלית למעגל כשלונות דומה לזה של תעשיית הדיסקים.

יש לציין שיוהנסן לא משתמש בכשרונו למטרות פריצת מגננות בלבד. הוא תרם לקוד של VLC, נגן המולטימדיה המשובח בעל הקוד החופשי שפועל בכל מערכת הפעלה. כמובן, התרומה שלו היא מה שמאפשר ל-VLC לנגן קבצים שנרכשו בחנות iTunes, אבל אני מניח שהגיוני שהוא יתרום בתחום שבו הוא מבין.

לאחרונה היה יוהנסן מהראשונים שפיצחו את סוד הפעלת האייפון באופן עצמאי מתוכנת iTunes ומחברת הסלולר AT&T.

יון לך יוהנסן הוא אדם שיש מי שיגדירו כהאקר או כפירט. אבל לטעמי, שתי ההגדרות אינן הולמות את האדם. מגיל 16, הוא פועל באופן עקבי למען שחרור מידע מכבלי מערכות סגורות, ומתן אפשרות לצרכנים לקחת את המדיה שרכשו לכל פורמט או מכשיר שנוח להם. אנו בעולם שבו חנות המוזיקה המקוונת הגדולה ביותר דורשת שימוש בנגן של החברה שמפעילה אותה, וששיטת ההגנה המתחרה דורשת שימוש במערכת הפעלה של החברה שפיתחה אותה. DVD Jon דואג שנוכל להשתמש במדיה שנרכוש איך שאנחנו רוצים להשתמש בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully