וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגולציה לא תפתור דבר

15.8.2007 / 13:56

בטור שמתפרסם היום קורא יאיר עמיחי-המבורגר לרגולציה על מנת למנוע מחברות לפלוש לפרטיותם של הגולשים בשירותים שלהן. אין ספק שפרטיות גולשים היא נושא בוער ברשת כיום. אבל האם רגולציה היא הפתרון? אני סבור שלא. ראשית, רגולציה היא דבר שנעשה על ידי גופים ממשלתיים. ובכל הנוגע לפרטיות ולזכויות אדם ואזרח, אני סומך כמעט על כל גוף מסחרי - ודאי גוף שרוצה שאנשים ישתמשו בשירות שלו - יותר מאשר על גופים ממשלתיים.

במאמרו, מזכיר עמיחי-המבורגר את שיתוף הפעולה של מנועי החיפוש הגדולים עם ממשלת סין כדוגמה לחדירה מסוכנת לפרטיות. איזה גוף רגולטורי אמור להגן על הגולשים הסיניים משיתוף הפעולה של חברות שפועלות בסין עם הממשלה? הרי לחץ רגולטורי הוא אחד הכלים שיש לממשלה כמו הממשלה הסינית כדי לכפות על מנועי חיפוש לשתף פעולה.

ודאי תאמרו שזאת דוגמה קיצונית. הרי המרחק בינינו לבין סין גדול מאד. אבל המרחק בינינו לבין ארצות הברית קטן בהרבה. וחברת AT&T שיתפה עם ממשלת ארה"ב פעולה בשנים האחרונות בהאזנות סתר שאולי היו בלתי חוקיות.

אני לא מפחד מספאמרים, ואני לא מפחד מהאקרים. הנזק שהם יכולים לגרום הוא מוגבל, ואני יודע להגן על עצמי לא רע. אני כן מפחד מגופים ממשלתיים שעשויים לחשוב שהדרך להגן על גולשים היא רגולציה על הרשת – אותה הרשת שנבנתה על חופש פעולה ועל יזמות חופשית. הנזק שגופים רגולטוריים יכולים לגרום לרשת גדול בהרבה מזה של כל חברה מסחרית.

הדרך להגן על פרטיותם של גולשים היא הגנה עצמית ולחץ צרכני לשקיפות. הסכמי השימוש בשירותי רשת יכולים להיות שקופים וברורים בכל הנוגע לפרטיות - כפי שעמיחי-המבורגר דורש - אבל כל עוד רובם המכריע של הצרכנים לא קורא אותם, זה לא ממש יעזור.

עמיחי המבורגר שואל "האם היינו רוצים שאתר מסוים יאסוף עלינו מידע ללא ידיעתנו, ובאצטלה של חוויית משתמש יבנה עבורנו סביבה אינטרנטית שתגרום לנו לקנות את מוצרי האתר או לשנות את עמדותינו הפוליטיות?" המערכת הפרסומית של גוגל בנויה בדיוק על העיקרון הזה. פרסומות שמותאמות לנתוני החיפוש הן הדבר הקרוב ביותר שיש לנו כיום ל"סביבה אינטרנטית שתגרום לנו לקנות את מוצרי האתר". הסכם המשתמש ברור בהחלט, ובהתקנת הטולבר של החברה נאמר במפורש שאופציות מתקדמות כרוכות בפגיעה בפרטיות. עם זאת, משתמשים רבים בוחרים להשתמש באופציות המתקדמות. רובם המכריע של המשתמשים לא קורא את הסכם המשתמש.

מדוע בוחרים משתמשים לעשות זאת? בגלל שבעבור רובם, חוויית המשתמש שווה את זה. מכיוון שהפרסומות לא בולטות מדי, לא מפריעות לשימושיות של האתר. מכיוון שרובנו סבורים שאנחנו אינטליגנטיים מספיק כדי לנצל את היתרונות של השירות – שממומן על ידי אותן הפרסומות – מבלי לרכוש מוצרים רק בגלל שהפרסום שלהם מופיע לצד תוצאות חיפוש.

פרטיות גולשים היא נושא חשוב. אני ממליץ לקוראים לעיין במאמרו של ארז בן-ארי בנושא וללמוד איך להגן על הפרטיות שלהם ברשת. לתת את האחריות על כך בידי גופים רגולטורים, לעומת זאת, לא נראה לי צעד מוצלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully