וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטכנופובית והביטורנט

רותם ברוכין

16.8.2007 / 8:32

כן, חברים, זה קרה. בסוף גם רותם שלנו החליטה להקשיב לקולות העם ולנסות את ביטורנט

"ביטורנט" נשמע לי מהרגע הראשון כמו שם של תוכנה חשודה. בניגוד לקאזה רבת הצבעוניות או לאי-מיול בעל המראה המחשיד-אך-חמוד, הביטורנט הערטילאי הזה היה אחד מהדברים האלו שכולם מדברים עליו ואף אחד לא ידע בדיוק להסביר לי איך הוא נראה. אמנם, מאז שהתחלתי את חיפושי אחרי תוכנה לשיתוף קבצים המתאימה לטכנופובים, שלושה חברים צעקו עליי "ביטורנט!" כבר בשבוע הראשון, ועוד שלושים טוקבקיסטים צעקו בדיוק את אותו דבר כל שבוע מאז. אבל היתה סיבה שדחיתי ככל האפשר את רוע הגזרה. למען האמת, היו לי תחושות רעות לגבי הביטורנט כבר בשלב השם. הכל זה אסוציאציות. מי רוצה להשתמש בתוכנה ששמה מזכיר לו לשלם שכר דירה בראשון לחודש, ושמזכירה לו את כל הדברים הרעים בתעשיית המשחק ("ביט" – כמו ניצב בתשלום זעום עוד יותר) והתסריטאות ("ביט" – כמו השינוי העלילתי הנדרש כל עשר שניות של סצנה, שיכול לשגע כל כותב)?

"אני יודעת איך זה ילך," אמרתי לעצמי בדרך לאתר ההורדות החביב עליי (בחרתי באקראי אחד והחלטתי שהוא החביב עליי, ככה מתחילים). "אני יודעת בדיוק איך זה ילך. אני אוריד את התוכנה. הכל יראה יופי. אולי אני אפילו אתחיל להוריד דרכה איזה סרט או סדרה. ואז הכל יתחיל להסתבך, כמו בכל תוכנה "ממש פשוטה" שאי פעם הבטיחו לי."

האמת שהשליתי את עצמי. הכל התחיל להסתבך הרבה יותר מוקדם מזה.

קודם כל, מסתבר שביטורנט זו לא תוכנה. זו רשת שיתוף קבצים. (המבינים אומרים לי "כמו LimeWire, אבל האמת, גם בסוגי תה אני לא מבינה גדולה). כלומר, צריך להוריד תוכנה בשביל להשתמש ברשת. ואז צריך לחפש את הקבצים עצמם באינטרנט והתוכנה מורידה אותם... בקיצור, הדבר האמיתי, מסתבר, נמצא באינטרנט. שזה דווקא לא רע, כי לחפש באינטרנט אפילו אנוכי הקטנטונת יודעת, והקטע הזה של חיפוש קבצים להורדה באינטרנט מזכיר לי את הזמן בו היתה זו השיטה הפופולרית ביותר (שלא לומר היחידה) להורדה. ללחוץ על לינק. ולחכות. ואז בשמונים אחוז האינטרנט מתנתק או המחשב קורס. ואז לאפס. ושוב לחכות. והפעם האינטרנט מתנתק בתשעים אחוז... אח, הימים הטובים.

המציאות האיומה, המזעזעת, המחרידה בכל העניין, היא שלהוריד תוכנה וללמוד להשתמש בה זה כבר לא מספיק היום, כאילו שזו לא עבודה קשה עד אימה גם כך. גם אם צלחתם את זה (ואלמלא זה בכלל לא היה העניין בביטורנט, כבר היינו חוגגים על כוס שמפניה וירטואלית את העובדה שהצלחתי להוריד תוכנה ולהתקין אותה לבד), צריך גם לשפר את כישורי חיפוש האינטרנט שלכם, ולבלוש אחרי קובץ 'טורנט' של המוצר המבוקש. ואם תוך עשרים שניות גוגל לא מצא אותו, הוא לא ימצא אותו בכלל. מוזיקה, למשל. הקץ ל-MP3-ים שלי, ובדיוק כשכבר למדנו להכיר ואפילו התחלנו להתיידד. וסרטים, במיוחד ישנים. וסדרות, במיוחד כאלו שנעשו לפני שנות האלפיים. אז נכון, רובו הגדול של הציבור מחפש את פרקי הסיום של הסופרנוס ואת ארבעת המופלאים 2, אבל מה אם לי דווקא בא לראות את הסנדק ואת חמישיית המופלאים המצויירת? למה התוכנה הפופולרית ביותר לשיתוף קבצים, עד כמה שזה נראה, תקועה עמוק בלב המיינסטרים? תוכנות, שחררו את כבלי המיינסטרים מעליכם! תנו גם לי להוריד את מה שאני רוצה, לא משנה כמה זה ביזארי ונשכח ונדיר! זה כל הקטע בשיתוף קבצים, לא? זה כמו במשחקי הקלפים שהיו לנו כשהיינו ילדים. תן לי את כל הקלפים הנדירים שיש לך בחפיסה, לעזאזל, ובתמורה לא תקבל כלום, חוץ מהקלף המעפן הזה שמשמעותו שאתה יכול להוריד גם ממני, כמו מכל העולם, את הסרט החדש של פיקסאר!

מסקנות הטכנופובית

1. ביטורנט משמעותה תוכנה פשוטה על מבנה מורכב. צריך להבין איך כל העניין עובד, וזה קצת כאב ראש, אבל התוכנות, מרגע שהורדת אותן, כמעט מפעילות את עצמן. יש אשר יאמרו כי זו מטאפורה לאינטרנט כולו. יש אשר יאמרו גם שגלידת פיסטוק ובננה זה טעים. אז מה.

2. יש המון תוכנות שיתופיות לביטורנט, ואפשר למצוא להן המלצות שונות בכל מקום. אני הורדתי את שלי כי העידו עליה באיזשהו מקום "הכי פשוטה", אבל מאוחר יותר שמעתי שיש תוכנות ביטורנט שאת תהליך החיפוש באינטרנט כבר עושות דרך התוכנה עצמה, כך שהן לא סתם מנהל הורדות מתוחכם, אלא ממש, אה, תוכנה.

3. כשמחפשים באינטרנט אחרי קובץ טורנט כדאי להיות כמה שיותר ספציפיים. אם זו סדרה, עד לרמת שם הפרק, מספרו ומספר העונה. אחרת אתם עלולים לחפש לנצח, וללכת לאיבוד ברחבי הסייברספייס. אני לא יודעת מה זה אומר בדיוק, המושג הזה, אבל הוא נשמע מפחיד.

ניצחון!

הקורא הנבון בוודאי הבחין כי עד לנקודה זו נמנעה הטכנופובית, או שמא יש לומר התחמקה באלגנטיות מלציין את כל זוועות ורעות הבשורה על פי ביטורנט. ובכן, האמת היא שאחרי חיפוש מקיף, הצלחתי למצוא שני פרקים מסדרות שהפסדתי בסיבוב הראשון, להוריד אותם באמצעות הביטורנט דרך התוכנה ABC, ואף לצפות בהם. כל זאת, מבלי שאף פיוז ישרף, אף הארד דיסק יקרוס בקול ענות חלושה, ואף ידיד ילקה בהתמוטטות עצבים.
אי לכך, הטכנופובית שרויה כעת במצב של הלם קל, אך ככל הנראה תשוב להשמיד את המכשירים החשמליים סביבה עד לפעם הבאה. בינתיים, אם יש לכם המלצות על תוכנה שטובה בעיקר להורדת מוזיקה, אבל חס ושלום לא מיינסטרים, אתם מוזמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully