וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגילים לשיפור זכרון

ארז בן ארי

19.8.2007 / 12:30

עם הזמן, נסתם הזיכרון של המחשב בתוכנות מיותרות, שפוגעות בביצועים. ארז בן ארי מציע פתרון לבעיה

תופעה אותה מכירים כל בעלי המחשב האישי היא הפיכתו של הנ"ל לאיטי יותר עם הזמן, ממש כמונו. רק שבמקרה שלנו, הבלאי בדרך כלל פיזי, ואילו במקרה של מחשבים אישיים מדובר, לעיתים קרובות מאוד, בעומס יתר על המערכת, אשר נובע מכך שתוכנות רבות מתיישבות בזיכרון המחשב עם הזמן, ומפריעות לעבודתו התקינה.

התוכנות האלה מתחילות בעבודתן מיד לאחר שמערכת ההפעלה מסיימת לעלות, וגורמות לשני דברים - הראשון הוא פגיעה משמעותית בזמן טעינת המערכת, והשני הוא סתימת הזיכרון של המחשב, שעשוי אף להגיע למצב של חוסר תפקוד מוחלט. האם יש מה לעשות? בהחלט!

מחק את המיותר

התוכנות שנכנסות לרשימת-ההפעלה מגוונות הן; חלקן לגיטימיות וחשובות, כגון האנטי וירוס שלנו; חלק אחר מיותר למדי, ותפקידו להבליט תוכנות מסוימות; החלק השלישי, והכי מעצבן, כולל בתוכו את תוכנות הריגול המרושעות שרוצות להשתמש לנו במשאבי המחשב בשביל לפתח את יכולת הגרעין הסינית, או משהו.

רבות מהתוכנות האלה מגיעות לרשימת-ההפעלה בלי ידיעתנו בכלל, ולכן כדאי לנקות מדי פעם את הרשימה בשביל לשמור על המשאבים של המערכת. כדי לסייע לנו בכך, שולבה במערכת ההפעלה 'חלונות' תוכנה מיוחדת לניהול רשימת ההפעלה. כדי להפעיל אותה, יש ללחוץ על "התחל", לבחור "הפעלה", להקליד את המילה MSCONFIG ולהקיש Enter. בתוכנה, יש לגשת לדף Startup, בו תופיע הרשימה המלאה של כל מה שעולה יחד עם המערכת. בשלב זה, כל מה שצריך לעשות הוא לעבור על הרשימה ולבטל פריטים מיותרים על ידי הסרת סימן ה – V לידם. לאחר ההפעלה מחדש, התוכנה לא תעלה...בדרך כלל. אך על כך בהמשך. קודם, צריך להבין מה מיותר ומה לא.

במחשב טיפוסי, רשימת ההפעלה תכיל עשרות פריטים, והמשתמש הממוצע לא כנראה לא יבין מה חשוב ומה לא. כלי עזר לסיוע בכך הוא אתר Process Library, האוסף מידע אודות תוכנות ותפקידן. אם, לדוגמא, ראית ברשימה פריט בשם QTTASK, חיפוש באתר יסביר שמדובר בפריט הקשור לנגן המדיה QuickTime של אפל, וכן מידע לגבי היותו בטוח לשימוש ומידת שימושיותו.

עיקש ועצבני

לפני מספר פסקאות אמרתי כי לא כל תוכנה תפסיק לעלות יחד עם המחשב במקרה ותורידו אותה מרשימת ההפעלה. מדובר בתוכנות עקשניות במיוחד, שמסוגלות לזהות בעת כיבוי המחשב שהן "חוסלו", ולהזריק את עצמן בחזרה למערכת. לטעמנו, תוכנה שלא נותנת למשתמש ברירה אלא להשתמש בה תהיה, כנראה,זדונית או מיותרת. אם כי, כאמור, כדאי לבדוק לפני שאתם עושים משהו דרסטי. פתרון אפשרי לבעיה הוא "להרוג" את התוכנה דרך סרגל המשימות (לחיצה על הסמל שלה עם הכפתור הימני, ובחירת "סגור", "צא" או משהו בסגנון) ואז וידוא הריגה באמצעות MSCONFIG.

אם גם זה לא עזר, אתם בבעיה – יש לכם טפיל אגרסיבי במחשב, וצריך לקרוא למומחה. למזלנו, המומחה לא חייב להיות טכנאי מחשבים, אלא יכול לבוא בדמות תוכנה חינמית שכל מטרתה היא להילחם ברוגלות למיניהן. האתר Download.com מחזיק רשימה טובה ומעודכנת של התוכנות הנ"ל. המוכרת ביותר ברשימה הזאת היא Ad-Aware, שעושה את עבודתה נאמנה כבר הרבה שנים. יש לה ממשק משתמש פשוט, וספריית המזיקים שלה מתעדכנת כל הזמן בשביל לעמוד בקצב הופעתם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שדות זרים

אם גם אתם נמנים על אלו שאינם סומכים על מיקרוסופט, קיים פתרון אלטרנטיבי לתוכנת MSCONFIG. תוכנת Quick Startup, אשר נמצאת כיום בגרסה 2.2 (התומכת גם בחלונות 'ויסטה') מקלה משמעותית על ניהול רשימת ההפעלה.

מדובר בתוכנה קטנה וחינמית המציגה את רשימת-ההפעלה ומאפשרת לבטל או למחוק פריטים ממנה, אך מוסיפה ומספקת פרטים נוספים על כל תוכנה. לחיצה על פריט תציג מידע מעמיק אודותיו, כגון שמה המלא של התוכנה והסבר על תפקידה, מידע על היצרן, ציון-בטיחות לתוכנה בנוסח "בטוח", "מיותר", "נייטרלי" וקישור להסברים של משתמשים אחרים אודות הפריט. יצרן התוכנה מוציא מדי פעם עדכונים הכוללים מידע על תוכנות חדשות. ניתן גם לקנות את הגרסה המקצועית, הכוללת מערכת עדכונים משולבת, ב-40 דולר.

לא לשכוח...

במידה ועשיתם שינויים ברשימת-ההפעלה שלכם, אל תשכחו להפעיל את המחשב מחדש לאחר מכן, כיוון שרק ככה הזיכרון מתנקה מהתוכנות שהיו בו קודם. חשוב גם לזכור כי יש דרכים נוספות לשפר את הביצועים, ובהן נדון בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully