וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

21.8.2007 / 10:09

האם אפשר לשנות את העולם על ידי פתיחת חנות ספרים? ג'ף בזוס הוכיח שכן. עכשיו הוא מוכר הכל לכולם

בשנת 1994 אמרתי לאמא שלי את המשפט הבא: "האינטרנט הזה, זה מגניב, אבל אני לא חושב שאפשר להרוויח שם כסף".

באותה השנה הקים ג'ף בזוס את החנות המקוונת שלו, שעלתה לרשת לזמן קצר בשם Cadabra.com, ולאחר מכן הושקה בשם Amazon.com.

ג'ף בזוס לא היה בטוח שאפשר להרוויח כסף באינטרנט. אבל הוא רצה לנסות, כחלק מתפיסת העולם שלו על פיה עדיף לנסות ולהיכשל מאשר לא לנסות ולהתחרט. אז הוא כתב תוכנית עסקית ברכב, בזמן שאשתו נהגה מטקסס לוושינגטון.

לשם אמזון.קום יש שתי סיבות. האחת נשמעת טוב, והשנייה פרוזאית. הסיבה שנשמעת טוב היא שהאמזונס הוא הנהר בעל נפח המים הגדול ביותר בעולם, ובזוס ידע שחנות ספרים מקוונת לא תוגבל על ידי מקום במדפים כמו כל חנות ספרים אחרת.

הסיבה הפרוזאית היא שבאותה התקופה סודרו תוצאות החיפוש של יאהו בסדר אלפבתי ובזוס רצה שהאתר שלו יהיה גבוה בתוצאות.

שתי הסיבות האלה מאפיינות את בזוס באופן יוצא מן הכלל. מצד אחד חולם אידיאליסטי שחלם חלום והגשימו. מצד שני איש עסקים מחושב באופן יוצא מגדר הרגיל.

בתקופת הבועה של סוף שנות התשעים הביעו משקיעים חוסר שביעות רצון מכך שהחברה לא מתפתחת מהר מספיק. לא רצה כמו כמה ממתחרותיה. וכמובן - כמו רוב חברות האינטרנט דאז - לא מרוויחה כסף. בזוס לא שידר דאגה. הוא המשיך בדרכו, מרחיב את החנות, מוסיף עוד מחלקה ועוד תחום. הוא התקדם בקצב שנראה לו נכון, ואמזון שרדה בעוד חברות אינטרנט כה רבות נסגרו.

בדרך היו צעדים מצערים. התביעה בנוגע לפטנט One-Click (רכישה בלחיצה אחת) והצמצום המסיבי בתוכן עריכתי הם שניים מהבולטים שבהם. בשנים הראשונות, אמזון היתה חנות שבה גולשים ביקרו לא רק כדי לקנות. היו שם ביקורות של מבקרים מכובדים ואינטליגנטיים והחלטות עורך שהבליטו ספרים איכותיים לצד רבי המכר. כיום אמזון היא סופרמרקט. מקום שבו ניתן לרכוש מוצרים מסוגים כה רבים שקשה לעקוב אחר ההיצע.

אבל זה המחיר שיש לשלם כשגדלים. בזוס החליט בשלב די מוקדם שמטרתו הסופית היא למכור הכל לכולם, ונראה שהוא מתקדם בבטחה לעבר הגשמת המטרה הזאת. אמזון.קום היא כבר לא מקום לקרוא בו על ספרים או על מוזיקה, אבל היא יצרה את המסחר הקמעונאי האינטרנטי כפי שאנו מכירים אותו היום.

בשנים האחרונות מדברים רבות על תופעת "הזנב הארוך", מושג שקיבל את שימושו הנפוץ הנוכחי על ידי עורך Wired לשעבר כריס אנדרסון. המונח הזה התבסס על סטטיסטיקות שקבעו שאמזון מרוויחה את עיקר הכסף שלה בתחום מכירות ספרים ממכירת ספרים שלא נמצאים על המדפים של רובן המכריע של חנויות הספרים.

בזוס היה הראשון שהבין באמת את המשמעות של חנות ללא מדפים. הוא תפס בשלב מוקדם מאד את עיקרון הזנב הארוך. כיום, כשאנחנו יודעים שנוכל למצוא ברשת כל מוצר – ולא משנה כמה איזוטרי הוא – אנו חיים בעולם שנוצר על ידי ההבנה המוקדמת הזאת.

כיום, בזוס ממשיך לעמוד בראש אמזון, שמרוויחה כסף כבר ארבע שנים ברציפות לאחר כמעט עשור של הפסד תפעולי. והוא כבר סימן את המטרה הבאה שלו – פיתוח אמצעים "בטוחים, לא יקרים ואמינים" לשאת אנשים לחלל.

זה אולי לא נשמע סביר או מציאותי, אבל בשנת 1994 חשבתי שאין כסף באינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully