וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

22.8.2007 / 17:09

השבוע הטור יוצא למסע מסביב לעולם. מה שז'ול וורן דמיין בשמונים ימים יום, לוקח אצלנו 837 מילים

פרישתו של אדם שוב מניהול 'קפה דה מרקר' תשמח רבים מהגולשים שהתרעמו בזמן האחרון על התקנון הדרקוני של הרשת. כך, למשל, סעיף 30 לתקנון קובע כי דה מארקר יכולים להרוויח כסף על גבי תוכן הגולשים ללא שיתוף רווחים ו/או מתן קרדיט לכותב המקורי. סעיף 40 מעגן את סעיף 30 ומפקיע את זכויות היוצרים מידי הכותבים. מעבר לזה, הפרופיל של אחת הכותבות בקפה נמחק מכיוון שלא מיהרה לערוך קטעים ישנים בעקבות תלונה שהגיש משתמש אחר בקפה. יש לציין כי הפרופיל נמחק חרף המייל שנשלח ע"י הכותבת בו היא מודיעה על כך שהיא תיעדר למשך מספר שבועות ולאחר מכן תטפל בפנייה של ההנהלה.

אך אני חושב ששוב הוא לא הבעיה כאן, ופרישתו לא תשנה כלום. הבעיה היא לא בעורך, אלא בתקנון אותו אכף. שוב עשה עבודה מעולה במסגרת התקנון, אבל לא עשה דבר בשביל להקשיב לקוראים ולהכניס בו שינויים. אם העורך הבא של הקפה יצטרך לאכוף את אותם הכללים, ויעשה זאת באפקטיביות, המצב לא ישתנה.

וורדפרס.קום נחסם בטורקיה

האתר Wordpress.com, יחד עם למעלה ממיליון בלוגים שמאוכסנים עליו, נחסם בטורקיה בהוראת בית משפט. [[מאט מולנווג]] – המנהל של האתר, החליט לחלוק עם גולשי האתר את מכתב אותו קיבל, אשר שופך אור על נסיבות החסימה.

המייל הגיע חתום ע"י עורך דינו של אדנאן אוקטר, שטוען כי מספר בלוגים המאוכסנים באתר של Wordpress משמיצים את הלקוח שלו. אוקטר הוא סופר טורקי שנוי במחלוקת שנחשב לנביא המוסלמי של תנועת ה[[בריאתנות]]. עורך הדין של אוקטר מתלונן על כך שמכתבים עם הדרישה להסיר את התכנים שפוגעים בלקוח שלו נשארו ללא מענה. מעבר לכך, אדיפ יוקסל - אף הוא סופר טורקי, שמייצג את הזרם הפרוגרסיבי של האיסלאם, להבדיל מהזרם הפונדמנטליסטי אליו משתייך אוקטר, קרא לגולשים לפתוח בלוג חדש אם התוכן אותו כתבו נמחק.

על-מנת לפתור את הבעיה אחת ולתמיד, העו"ד פנה לבית המשפט והצליח לקבל צו שמאפשר לחסום את כל הבלוגים המאוכסנים בוורדפרס לצפייה בטורקיה. בסוף המכתב נדרשת הנהלת האתר לפעול למניעת העלבת הלקוח שלו, ולא לאפשר הצגת תכנים אשר כוללים את פרטיו של אוקטר או את שמו הספרותי.

מולנווג ביקש עצות מגולשי האתר, ומרבית המגיבים התנגדו לחסימת Wordpress אך קראו לא לקחת חלק במאבק המשפטי בין אוקטר ליוקסל, אלא לבחון את התלונות כנגד המדיניות של וורדפרס.קום.

כל הסיפור מעלה דילמה בעייתית בכל נושא סינון התכנים שרלוונטי גם לישראל בהקשר של הצעת החוק מספר 892 על סינון תכנים פוגעניים – האם ראוי לסנן את נותן השירות בגלל תכנים שאחד המשתמשים שלו כתב? האם אתר שמהווה פלטפורמה לבלוגים נושא באחראיות לתוכן של כל אחד ואחד מן הבלוגרים?

בלוגר רוסי עלול להכנס לכלא בגלל פוסט שכתב

אנטון נוסיק שאחראי על לא מעט פרוייקטים באינטרנט הרוסית והישראלית, ומרכז את פרוייקט הלייבג'ורנל ברוסיה מביא עדכון לסערה שהתחוללה בחודש אפריל השנה כתוצאה מפוסט שפורסם באחד הבלוגים בפרוייקט - דמיטרי שירינקין, הכותב תחת הכינוי tetraox.

הבלוגר פרסם סיפור, בדיוני לדבריו, אשר הושפע מהטבח באוניברסיטת וירג'יניה טק. בפוסט הוא תיאר כיצד הגיבור רוכש אקדח ומלא ברגשות שנאה מתכוון ללכת ולבצע טבח באחת האוניברסיטאות של רוסיה. מרבית המגיבים התייחסו בהבנה ואפילו בהומור מסוים לביקורת ששירינקין טען שהעביר על הרמה המוסרית הרקובה של הציבור האמריקני. הבעיה התחילה ברגע שגורמי אכיפת החוק ברוסיה החלו להתעניין בפוסט – וזאת מכיוון שניתן להחיל על הכותב את סעיף מספר 207 לחוק העונשין הרוסי בעקבות "פרסום מראש של מידע שקרי בדבר פעילות חבלנית".

פרקליטות המחוז שבו מתגורר שירינקין הגישה נגדו כתב אישום לפי הסעיף המדובר (ככל הנראה כתוצאה מדיווח בידי בלוגרים שלא אהבו את הפוסט או חשבו כי מדובר במשהו שהוא מעבר לפיקציה ופרוזה) ונכון לעכשיו הבלוגר צפוי לקנס כבד ולעד 3 שנות מאסר אם יורשע במשפט. זאת חרף העובדה ששירינקין פרסם הסבר לפוסט השנוי במחלוקת והביע חרטה על כך שדבריו לא הובנו כהלכה.

חופש הביטוי כמעט ונכחד ברוסיה תחת משטרו של הנשיא ולדימיר פוטין. מאז שנכנס לתפקידו, הולאמו מרבית העיתונים וערוצי הטלויזיה במדינה, והמקום היחיד שעוד איכשהו נותר ללא צנזורה היא האינטרנט. אירועים מהסוג הזה עלולים להביא למצב בו האינטרנט בכלל והבלוגים בפרט יחלו בהפעלת צנזורה עצמית מחשש לאחריות פלילית, שכן התשתית החוקתית כבר קיימת בדמות חוקים שאוסרים על פרסום תכנים רבים. חוקים אשר ניתן בנקל למצוא להם את הפרשנות המתאימה למקרה.

כנס וורדפרס כחול-לבן

WordCamp הוא כנס שנתי של משתמשי וורדפרס שהחל את דרכו בארצות הברית בשנת 2006. הכנס מאורגן ע"י חברת Automattic שמרכזת את פרוייקט וורדפרס (אתר הבלוגים והמערכת עצמה) ואת אקזימט – תוסף שמטרתו למנוע ספאם בבלוגים. [[צפריר ריהן]] קרא בבלוג של מאט מולנווג שהשנה מתארגן לו כנס גם בבייג'ין ושאל "מדוע לא בארץ?". לאחר דיון קצר בתגובות התברר כי קיימת היענות בריאה למיזם, ו[[טל גלילי]] הקים אתר לטובת הפרוייקט הישראלי. העסק כולו החל לקרום עור וגידים. כמו כן, רשימת תפוצה שהוקמה לצורך גיבוש התוכנית החלה להניב תוצאות תוך פחות מיומיים של דיונים קדחתניים. תוכנית מתאר נכתבה ולפחות שני מקומות הביעו רצון לארח את הכנס בהתנדבות.

הכנס פונה בראש ובראשונה לבלוגרים שמריצים מערכת וורדפרס, אך מכוון גם לבלוגרים המשתמשים בפלטפורמות אחרות, וכמובן לארגונים עסקיים ועמותות שיכולים להפיק תועלת משימוש בבלוגים. המטרה היא ליצור תוכנית שתתאים לכל אחת מן הקבוצות ולגבש את קהילת הוורדפרס בישראל.

כנס הוורדקמפ הראשון שנערך בארצות הברית אורגן תוך פחות מ-3 שבועות כאשר מאחוריו עומדת חברתAutomattic. מספר הבלוגרים שמריצים וורדרפס נאמד במאות אלפים, אם לא במיליונים. בארץ המספרים נמוכים בהרבה, וההתארגנות היא מתוך הקהילה עצמה. עם זאת, בקצב בו הדברים זזים, נראה שאין זו אגדה להרים את הכנס בזמן מינימלי. בלוגים שמוגים מברך על היוזמה ומתכוון להמשיך ולעקוב אחרי ההתפתחויות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully