וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IFA - המגמות

דידי חנוך

5.9.2007 / 17:28

בתערוכת האלקטרוניקה בברלין גילינו שחברות רוצות להיות מעוצבות, ירוקות ובעיקר אהובות

קשה היה לנסח מסר ברור מתערוכת IFA. לא היתה טכנולוגיה שפרצה בתערוכה, וגם לא היה מסר אחיד של החברות שהשתתפו. עם זאת, שתי מגמות שמשתלבות זו בזו בלטו לעינינו במספר דוכנים.

אלקטרוניקה רגשנית ומעוצבת

שתי מגמות השתלבו היטב בתערוכה, ושתיהן מהוות המשך של מגמות קיימות בתעשיית האלקטרוניקה. ראינו הרבה מאד גרסאות "מעוצבות" למכשירים. מהטלויזיות הסופר מעוצבות של פיליפס ו-LG ועד התכשיטים של פיליפס וסוורובסקי ומצלמות הוידאו של סמסונג. מוצרים רבים בתערוכה נראו שונים מהסטנדרט המקובל למוצר מסוגם.

הסיבות לכך הן שתיים. הראשונה היא פשוטה: שווה להיראות שונה בקיר הפלזמות, כדי למשוך תשומת לב. כדי שהקונה יישאל את המוכר דווקא על המכשיר שלך.

השניה היא מורכבת יותר ומסמנת מגמה מעניינת ומתחזקת בתחום האלקטרוניקה הביתית. מדובר בסוגיית החיבור הרגשי למוצרי אלקטרוניקה. אין ספק שהמעמד אליו הגיעו נגני אייפוד של אפל הם הסטנדרט אליו שואפים רבים בתעשיית האלקטרוניקה: מוצרים שצרכניהם פשוט אוהבים אותם. אהבה רגשית שנמצאת מעבר לנוחות השימוש ויכולות המוצר. מחקרים הראו שבעלי אייפוד רבים רוכשים מכשיר ועוד מכשיר. מעבירים את הישן לבני משפחה ו לחברים ועוברים לחדש. בארוע שערכו בסוני אריקסון, ניסח ראש מחלקת העיצוב של החברה את השאיפה הזאת באופן מדויק שמייצג רבים בתעשייה: "אנחנו רוצים להפוך את משתמשי סוני אריקסון לאוהבי סוני אריקסון".

הכלי המרכזי לפנייה הרגשית הזאת הוא העיצוב. מוצרים יפים יותר, או פשוט שונים, מעוררים תגובה רגשית. כמובן שגם לממשק יש חלק בעניין, ולנוחות שימוש. אבל את אלה קשה להציג בתערוכה וגם קשה לראות בחנות.

כמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל. אחת מסדרות הטלוויזיה הבולטות שהוצגו בתערוכה, סדרת KURO המרשימה של פיוניר, התאפיינה בעיצוב הבסיסי והמשעמם של פיוניר. אבל איכות המסך פיצתה על כך בהחלט, וההתמקדות בהפיכת השחור בפלזמה לשחור יותר מאי פעם עשויה להשתלם לפיוניר גם בקיר הפלזמות המסורתי.

הירוק היה ירוק מאד

מסר נוסף ששמענו רבות בתערוכה הוא "המוצרים שלנו ירוקים יותר". המסר הובלט בנאום פתיחת התערוכה של מנכ"ל פיליפס רודי פרובוסט, שדאג להבליט את הסדרה הירוקה של החברה, מוצרים מכל מחלקות החברה שמתהדרים בתג ירוק שפירושו צריכת אנרגיה נמוכה יותר בזמן פעולה ובעיקר בזמן המתנה, ובאריזות ידידותיות יותר לסביבה ושאר המאפיינים שיגרמו לצופי הסרט "אמת לא נעימה" להרגיש בנוח יותר כשהם קונים את המוצר הביתה.

פיליפס לא היתה לבד במסר הזה. גם פוג'יטסו סימנס השיקו מחשבים "ירוקים", ושארפ טענו שטלוויזיות ה-LCD שלהם ירוקות יותר מאי פעם.

מדובר בחברות שמטבע הדברים הן מזהמות (קשה ליצור מוצרים תעשייתיים בלי זה), ויכול בהחלט להיות שיש להן רצון אמיתי למזער את הפגיעה שלהן בסביבה. אבל כמו העיצוב, גם כאן מדובר במידה רבה בניסיון לחבר רגשית את הצרכנים למותג. מוצרים שתואמים – או נתפסים כתואמים – את ערכי הצרכנים, עשויים למשוך קונים שאחרת היו נמנעים מהם. האפשרות לרכוש טלוויזיה ענקית ולהרגיש שאתה מסייע לסביבה בהחלט עשויה לגרום לצרכנים מסוימים להוציא את הארנק מהכיס.

הכתב היה אורח חברת פיליפס בתערוכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully