וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הקומונה לצ'כונה

רותם ברוכין

6.9.2007 / 11:33

רותם ברוכין ממשיכה לסקור את הקהילות ברשת הישראלית, ומגיעה למאגר הביזאר האמיתי: הקומונות

בראשית היו הפורומים, שהיוו קהילות מאוד ברורות ומדוייקות וסגורות: למשל, בנושא מחשבים, או ספורט, או מוזיקה. ואז באו כמה גולשים, כי כידוע, בתוך כל חברה יש עוד חברה קטנה השואפת לאוטונומיה, והתחילו לנדנד למנהלי הקהילות שהם רוצים קומונה של אנשים שאוהבים מחשבים, אבל רק לשחק בפריסל, ושל אנשים שאוהבים ספורט, אבל רק קייקים, ושל אנשים שאוהבים מוזיקה, אבל רק את בריטני ספירס. מנהלי הקהילות גירדו את פדחתם בתמיהה – כאילו, מה אכפת להם, למעריצי בריטני ספירס, לדבר אלו עם אלו בפורום מוזיקה? למה הם צריכים פורום משלהם?

אבל ככל שהאינטרנט הלך וגדל, והקהילות החלו להיות קטנות על הגולשים, מנהלי הפורטלים נכנעו, ובמהרה נפתחו תחת פורום "טלויזיה" (מאוחר יותר כבר קראו לזה "אשכול" ואז "קהילה"), תתי-פורומים כמו "באפי", ו"סיינפלד", ו"היפים והאמיצים".

אבל כשהגיעו מעריציו של "אמנון לוי – שומר מסך", ובעקבותיהם חובבי "הגיע זמן לשון", גזר מנהל קהילות חכם – השמועה מספרת שממש כאן בוואלה! – על הפרדה, ושלח סוף סוף את התמהונים אל הקומונות.

ביזאריות יותר

הקומונות, שנפתחו כדי לענות על רצונות המיעוטים שאינם מסוגלים למצוא את עצמם בפורומים הגדולים והמאיימים, מנסות להיות עוד מדרגה בדרכו של הפורטל הממוצע, כדי להוכיח שהם פונים לכווו-לם. כל מי שביקש מיקוד לא היה צריך עוד להוכיח שיש מספיק מתעניינים בתחום שלו כדי לפתוח פורום, שהוא מסוגל למשוך אחריו אנשים, וגם לא היה צריך להוכיח יכולות לשוניות, או יכולת עריכה, או אפילו יכולת להיות מעניין. כל מה שצריך זה שם משתמש בפורטל.

עוד מאפיין של הקומונות הוא שאין עליהן שום השגחה. מי מסתובב שם? כמה קומונות של בריטני אפשר לפתוח לפני שמישהו יגיד די? והאם אכפת למישהו בפורטל שליותר ממאה קומונות זניחות לא התווספה הודעה אחת מאז שנת 2005? לפחות על פי הממצאים בתפוז, התשובה היא לא.

אבל הקומונות של תפוז ביזאריות אפילו יותר מהקומונה הממוצעת, מהסיבה הפשוטה שבתפוז ההיררכיה הזו של פורומים וקומונות לא ממש מחזיקה מים. כלומר, קומונה תמיד אפשר לפתוח, אבל גם את הפורומים לא מגבילים. כל מה שצריך זה להוכיח שהנושא מעניין מספיק אנשים (וחובת ההוכחה על המנהל, אחרי כמה שבועות של הרצה – אם הפורום לא עומד במספר מינימלי של הודעות, הוא יימחק ללא זכר מעל פני השטח המחוספסים של הפרי הכתום. אכן, עולם אכזר). כשיש הצדקה לפורומים כמו "חמותי ואני", "כפר אדומים", ו"עובדי נתב"ג", איפה בעצם עובר הגבול בין קומונה זניחה שסובבת סביב שגעון של אדם אחד לפורום רציני ומקצועי?

כשהגבול בין פורום לקומונה כל כך דק שהוא מאפשר פורומים כאלו (ויש הרבה דוגמיות משונות אחרות), החשד המוצדק לגבי הקומונות התפוזיות יהיה שהן ביזאריות מאוד. מי האנשים שמסתובבים שם? כמה זה פעיל, ובעיקר – האם יש לזה הצדקה?

על מה, למשל, מדברים בקומונת "פודינג סגול", בהתחשב בכך שזה אפילו לא נשמע טעים? שאלה טובה. קומונת "להשמיד את כוכב נולד", כמו רבות, מפגינה אפס פעילות, ומאה אחוז התרתחות – אם כי יש לציין שהזעם המופנה כלפי אותה תוכנית, שהפכה לאחת ממושכות הרייטינג הגדולות ביותר במדינה, אינה נובעת רק מסיבות רדודות או שטחיות כפי שניתן לצפות מכותרות המשנה המתלהמות.

וקומונת "כוססי ציפורניים" לוקחים את עצמם ברצינות תהומית, וכמו במפגשים של שומרי משקל, תומכים זה בזה, נאבקים יחדיו בפיתוי וחולקים את הקושי לשמור על הציפורן המסכנה שלמה. "הדבקתי את כל הציפורניים בדבק שלוש שניות", או "כססתי רק את הזרת, אני נשבעת!" הם חלק קטן מהוידויים קורעי הלב המופיעים בקומונה.

אבל יש גם אחרות. כמו קומונת "חרדים חושבים", למשל, שמצדיקה את שמה בדיונים מעניינים – על עניינים שברומו של עולם, על הרבנים הקשים מדי כלפי הילדים ב"חדר", על אובדן מוטיבציה ללמוד – וכמובן, על התורה.

וכך גם קומונת "מעגל אמהות", שכל מטרתה לתמוך באמהות על שלבי הלידה, ההורות, הגידול, בין אם מדובר בטיפים להנקה או בשרשורי תמיכה באמהות מזועזעות שצריכות לשלוח לראשונה את בנם למערכת החינוך ומגלות שאולי היה עדיף שהם ישבתו, המורים.

כך שבסופו של דבר, קומונה – כמו פורום, וכמו כל קהילה אחרת באינטרנט – היא בסופו של דבר מה שעושים ממנה. כאן, במקומות הנידחים ושכוחי האל שהצנזורה ואפילו המחק אינו מגיע אליהם (מלבד המחק הפנימי והצנזורה הפנימית, כמובן, אבל מנהל הקומונה יכול גם להיות ילד בן 12), חברי הקומונה הם הקובעים את הטון, הנושא והגוון. ובעצם, ככה צריכה להיראות קהילה אמיתית, לא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully