וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערך מוסף

ברשת הממשלתית עוסקים ב'מסע בין כוכבים', וב'ידיעות' משנים את הדמוגרפיה של המדינה. מי עורך מה בויקיפדיה?

ויקיפדיה – האנציקלופדיה הענקית שנכתבת ונערכת בידי גולשי האינטרנט, עלתה לא מכבר לכותרות בתקשורת העולמית כשבחור אמריקאי בן 24, וירג'יל גריפית' שמו, פיתח כלי אשר הצליב מידע על עריכות אנונימיות באנציקלופדיה עם מאגר של בעלי כתובות IP. כשמישהו עורך משהו בויקיפדיה, הוא בוחר אם להירשם ולקבל קרדיט על העריכה, או שמא הוא מעדיף שרק כתובת ה-IP של המחשב ממנו הקליד את העריכה תישאר במערכת. מה שהכלי של גריפית' עושה, בעצם, הוא לקבל מכם שם של ארגון, ולהחזיר את העריכות האנונימיות שנעשו מכתובות השייכות לארגון הזה בויקיפדיה.

למה זה טוב? לדבר אחד לפחות – בידור טהור. בלי הכלי הזה לעולם לא היינו יודעים אילו ערכים מעסיקים את אנשי ה-CIA (איך מאכילים עיזים, עוגיית מזל והפרק המוזיקלי של באפי), מה עושים במפלגה הרפובליקנית של ארה"ב (מוחקים את כל הערך של 'הארי פוטר' ושמים במקומו ספוילר) וכו. בתחילת השבוע אף התפרסם שמישהו בארמון המלוכה של הולנד ערך את הדף המוקדש לאשתו של הנסיך יוהאן ולעברה המפוקפק.

אבל הדברים האלה לא כל כך מעניינים אותנו, כאן בישראל, וכלי החיפוש לא מאפשר עדיין למצוא את השינויים שנעשו בויקיפדיה העברית. עם זאת, כן אפשר לראות את השינויים שעשו ישראלים בויקיפדיה האנגלית, וזה כבר יותר מעניין.

Sic edit gloria

קחו, למשל, את תהיל"ה – הגוף המרכזי שמספק שירותי גלישה למשרדים ומוסדות של ממשלת ישראל. על פי ה-Wikiscanner, נעשו 182 עריכות בויקיפדיה האנגלית מתוך המחשבים המחוברים לארגון. אי אפשר להגיד מי ביצע את העריכות – אולי עובדי המקום, אולי אורחיהם ואולי אנשי הניקיון שרצו להשתעשע בלילה.

אבל אין ספק שמישהו ערך את הדף של גדר ההפרדה כך שיגיד ש"בית המשפט הבינלאומי בהאג החליט כי גדר ההפרדה בגדה המערבית, שנבנית על ידי ישראל, איננה חוקית. זוהי החלטה מקוממת, לא דמוקרטית, לא חוקית וגזענית. בית המשפט החליט שנוחות מינורית של הפלסטינאים חשובה יותר מחיי האזרחים הישראלים. העולם עוזר לתיאוריות הקונספירציה הערביות. מטרתם היא הרס מוחלט של מדינת ישראל והעם היהודי".

מעבר לכך, מישהו עם גישה לרשת של תהילה החליט שעדיף לכתוב בעמוד שמוקדש לקוסם דייויד בליין כי הוא יוצא עם אגם רוטברג (פרסום חיובי לישראל, למה לא?), ומישהו אחר כתב שתעלת הימים אינה רעיון טוב. אבל לא רק פוליטיקה מעניינת את משתמשי תהיל"ה – חלק גדול של עריכות הדפים נוגעות דווקא להיסטוריה, ובמיוחד להיסטוריה של רומא. ויש גם עריכה שקשורה ל"מסע בין כוכבים", אבל על זה לא נדבר.

תשקורת

כשהסתכלנו על אמצעי התקשורת במדינה, קיווינו למצוא משהו מעניין. בכתובות ה-IP שנמצאו לעיתון 'הארץ' אף אחד לא ערך כלום. ב'מעריב' דווקא היו 53 עריכות, אבל רובן עסקו ברשימה של אוקראינים מפורסמים (אני לא ברשימה! למה?!), ומישהו הכניס את השם 'איילה הורוביץ' לדף על האנגובר. כשהסתכלנו על 'ידיעות', גילינו מכרה זהב. מישהו – וכאמור, אנחנו לא יודעים מי – שמשתמש במחשבים שמחוברים לרשת של ידיעות, ערך המון דפים שקשורים לנושאים מדיניים וערים פלסטינאיות. בחלקם רק הוכנס השם העברי הקדום של העיר, בחלקם שונה המושג "מחנה פליטים" ל-"מחנה UNRWA", ובהמון מהם שונתה המלה "פלסטינאים" ל-"דרום סורים".

קחו למשל את הערך שהוקדש ל"ג'נין". אחרי העריכה, העיר חדלה להיות "פלסטינית", היא כבר לא נחשבת "מחנה פליטים" וגרים בה 34,000 דרום-סורים. או, על פי עריכה מאוחרת יותר, זוהי עיר "שמית/מאוכלסת בסורים אתניים" בשטחים "המנוהלים על ידי ישראל", וב"מחנה" שלה יש 13,000 תושבים, במקום שב"מחנה הפליטים" שלה יהיו 13,000 פליטים. שינויים דומים עברו גם על ירושלים, חאן יונס וקלקיליה.

חיזבאללה, על פי השינויים שנעשו בערך על לבנון, היא ארגון טרור פרסי אתני של לבנון, והסכסוך על חוות שבא לא קיים. אם ניכנס לשינויים שעברו על הדף המוקדש לגדה המערבית, הכתבה הזאת תסתיים רק בעוד כמה עשרות עמודים.

אתם בטח שואלים את עצמכם עכשיו "ומה עם וואלה!". ובכן, נעשו 20 שינויים מתוך הרשת שלנו. שניים מהם על להקת באר7, חמישה נוגעים למנכ"ל החברה אילן ישועה, שניים על ואן נויין והשאר על סלבר הודזיץ'.

תעזבו את הכסף. בואו נדבר פוליטיקה

בארצות הברית נכנסו חברות גדולות לפאניקה כשנתגלה כי עובדיהן ערכו את הדפים של החברות המתחרות, ולפעמים אף את הדפים של המעסיקים שלהם באופן מוטה ומטעה. בארץ, ממה שראינו עד עכשיו, המשחק הזה פחות עסקי ויותר מדיני. עם זאת, צפוי שכשיגיע הכלי המדובר גם לויקיפדיה העברית, הדברים שנוכל למצוא שם יהיו הרבה יותר מעניינים, לפחות מהבחינה הצהובה של כל העסק הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully