וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: Civ IV Beyond the Sword

יונתן ברוורמן

8.9.2007 / 17:32

השבוע אין לנו וידאודרום. אך אל דאגה, במקומו קיבלתם ביקורת על אחת מחבילות ההרחבה המעניינות של השנה

הסיבה העיקרית למחסור שעות השינה שלי משנת 2005 ואילך נקראת Civilization IV. המשחק הזה - הרביעי בסדרת כותרי אסטרטגיה מבוססי-תורות של מעצב המשחקים סיד מאייר, הוא משחק ניהול במסגרתו מתבקש השחקן למלא משימה פשוטה ולא מורכבת בכלל: להוביל את העם שלו מחיי נוודות של שבט ברברי וחסר חשיבות, לשליטה עולמית והפיכה לתרבות השולטת על פני כדור הארץ – ואף מעבר לו. אך אם המשחק המקורי היה משחק מעולה, חבילת ההרחבה השנייה שלו – Civilization IV: Beyond the Sword – הופכת אותו למשחק מדהים.

כיבוש העולם בהתאמה אישית

בעבור מי שאינו מכיר את סדרת המשחקים הוותיקה Civilization (תתביישו לכם, אם זה המצ.), נפתח בהסבר קצר:
הכותרים בסדרה מעמידים את השחקן בעמדת השליט העליון, במסגרתה הוא שולט על כל היחידות הזמינות לו באמצעות ממשק גרפי פשוט ונוח. השחקן נדרש להקים ערים, בהן הוא יכול לבנות יחידות או לשפר את העיר עצמה למטרות כאלה או אחרות. כמו בחיים האמיתיים, על הצבא למלא משימות מגוונות – החל מהגנה על הגבולות מפני כובשים, ועד למתקפות על האויב. ככל שהשחקן מתקדם טכנולוגית ומגלה דברים חדשים, יהיו זמינים לרשותו שיפורים רבים יותר לערים – כמו למשל פלאי עולם, המעניקים בונוסים ייחודיים - או יחידות צבא חזקות יותר.

היופי במשחקי הסדרה טמון בכך שהם מאפשרים לשחקן לבחור מבין עשרות מנהיגים ותרבויות שונות - כל אחת מהן בעלת מאפיינים ייחודיים. הדבר מאפשר לכל אחד לבחור את סגנון הניהול המתאים לו. שחקנים אשר רוצים לשלוט על העולם באמצעות כוח החרב יעדיפו, כנראה, לעשות זאת תוך שימוש בתרבות הרומית בעלת יחידות התקפיות ייחודיות, ואילו שחקנים אחרים, דיפלומטיים יותר, אולי יעדיפו את היתרונות שמקבלים מהצמיחה המהירה של תרבות כמו רוסיה או אנגליה.

אלא שהבעיה העיקרית ב-Civilization IV הייתה כי על אף היותו משחק נהדר – היה בו דגש גדול מאד על התקופה שעד למאה ה-18, ומרגע שנכנסו יחידות העושות שימוש בכלי ירייה במקום בחרבות, המשחק נהפך לפשטני ואיבד הרבה מהמורכבות שלו. את הבעיה זו, יחד עם רבות אחרות, מבקשת חבילת ההרחבה Beyond The Sword לפתור על ידי הצגה של מספר אלמנטים חדשים. אנשי חברת Firaxis הציבו לעצמם יעד להפוך משחק קיים לטוב יותר באמצעות חבילת הרחבה – והצליחו בזה ובגדול.

טוב, אבל... האמת היא, דווקא כן מצויין

בניגוד לחבילות הרחבה שמתמקדות בשיפורים גראפיים והוספה של יחידה או שתיים לקישוט, Beyond The Sword משפר את המשחקיות בצורה בולטת, כך שמלבד הכנסה של יחידות חדשות ותרבויות חדשות כמתבקש בכל חבילת הרחבה של Civilization, BTS מכניס למשחק המקורי שיפורים רבים אחרים. דוגמה אחת מיני רבות קשורה לתחום ממשק הדתות במשחק: אם בכותר המקורי לא הייתה כמעט השפעה לדת שהשחקן בחר מלבד הייצוג הגראפי שלצד שמו, באמצעות חבילת ההרחבה הדת הופכת לאלמנט מכריע: על ידי בניית פלא עולמי בשם The Apostolic Palace, השחקן יכול להתערב בעניינים של כל השחקנים האחרים שמאמינים באותה דת כמוהו, עד לכדי הכרזה על מלחמה דתית כנגד תרבות אחר... מישהו אמר ג'יהאד?

אך לא רק מנגנון הדת הורחב בצורה ניכרת. בהמשך המשחק, ניתנת לשחקן האפשרות להקים תאגידים בינלאומיים אשר מעניקים בונוסים כספיים גדולים לבעלים שלהם. תאגידים אלו למעשה מחליפים את הדתות לקראת התקופה המודרנית, והם יכולים להשפיע בצורה דרמטית על הכלכלה העולמית. המשחק מרחיב בצורה ניכרת גם את אפשרויות הריגול שזמינות לשחקן, באמצעותן הוא יכול לאסוף מודיעין על השחקנים האחרים.

החשש העיקרי שהיה אצלי כאשר התקנתי את חבילת ההרחב היה כי חברת הפיתוח Firaxis לא תצליח לשחזר את האווירה המדהימה של הכותר המקורי. אני שמח לדווח כי לא רק שהם הצליחו, אלא אף התעלו על עצמם – מלבד שינוים ושיפורים טכניים רבים, חבילת ההרחבה מוסיפה למשחק המקורי עוד עשרות שעות של משחק חופשי. היא מוסיפה הרבה מאד עניין ומאתגרת את השחקן ללמוד את החוקים של המשחק מחדש.

חובה לחובבים

אבל חייבים לסייג - חבילת ההרחבה הזו נועדה אך ורק לקהל השחקנים שמכיר ואוהב את Civilization IV, ועלולה להרתיע שחקנים שמצפים למשחק אסטרטגיה שונה. אם אתם אוהבים את סדרת Civ, זהו משחק חובה בעבורכם. במקרה ומעולם לא התחברתם למשחקים האלה, אין לכם שום סיבה לקנות את Beyond the Sword, במיוחד כיוון שזו חבילת הרחבה שמצריכה את המשחק המקורי כדי לשחק בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully