וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מדברים עם המשיבון

ערן גבאי

11.9.2007 / 8:42

בהשפעת ביטול ההפניה האוטומטית למענה הקולי - שיעור שיחות הסלולר הקצרות מדקה ירד ל-47% בלבד

חברות הסלולר בישראל נהנות מהכנסה חודשית ממוצעת למנוי הגבוהה בכ-25% מהמדווח על ידן, ומספר דקות שימוש ממוצע הגבוה בכ-27% מהמדווח - כך עולה מנתוני פלאזול שהגיעו לידי TheMarker. פלזאול, שמספקת ללקוחות פרטיים מידע על חשבונות הטלפון הסלולרי שלהם, משרתת כ-5,000 לקוחות פרטיים ומציעה להם דרכי חיסכון בחשבון הסלולרי.

בחברה ערכו באחרונה מדגם (לא מייצג) של 2,000 לקוחות סלולר מכל החברות, שגילה כי החשבון הממוצע של לקוח סלולר במדגם הסתכם בכ-186 שקל בחודש בממוצע. זאת לעומת כ-148 שקל בחודש, לפי ממוצע דיווחי החברות. כמו כן, מספר דקות השימוש בחודש שעלה במדגם הסתכם בכ-422 דקות, בעוד לפי דיווח ממוצע החברות הוא נאמד בכ-331 דקות בלבד.

המדגם של פלאזול אינו מדגם מייצג. לקוחות פרטיים הפונים לפלאזול הם לקוחות שהיקף השימוש והחשבון החודשי שלהם גבוה יותר. עם זאת, הפערים הכל כך גדולים בין דיווחי החברות לבין ממוצעי השימוש העולים ממדגם פלאזול עשויים אולי ללמד על כך שממוצע דקות השימוש וההכנסה החודשית ממנוי מושפעים כלפי מטה מהימצאותם של מנויים לא פעילים רבים בשוק, שנספרים בכל זאת על ידי החברות.

מי מעיר מנויים?

כבר תקופה ארוכה שמקורות בענף טוענים כי מספר מנויי הסלולר הפעילים בשוק מנופח. קצבי הגיוס של חצי מיליון מנויים חדשים בשנה נראים חריגים גם בעיני מנכ"לי חברות הסלולר, וחלקם אף מודים בכך בחצי פה. באחרונה דיווחנו ב-TheMarker, שחברות הסלולר יכולות לשלוט במספר המנויים הפעילים שהן מדווחות עליו באמצעות שליחת SMS שיווקי בתוך הרשת, וספירת כל המכשירים שקיבלו אותו כמכשירים פעילים - אף כי בחלק מהמכשירים שמקבלים את המסר לא בוצעה כל פעולה נוספת מלבד קבלת ה-SMS הזה.

חברות הסלולר הכחישו עובדה זו בתוקף, אך מקורות בפלאפון הודו כי בחברה סופרים מנוי כפעיל גם אם קיבל SMS נכנס, ובלבד שאותו SMS לא נשלח בתוך רשת פלאפון. בכך, לדבריהם, נמנעת היכולת של החברה "להעיר" בעצמה מנויים שותקים. בסלקום ובפרטנר הצהירו כי אינם "מעירים" מנויים בדרך זו ודחו זאת על הסף.

בכירים בתעשייה סיפרו באחרונה כי חלק מהחברות מנהלות לעתים מבצעים שבהם הן מעבירות את מנוייהן הוותיקים, שבחלקם כבר שותקים זמן רב, לתוכנית חדשה שבה נגבים גם דמי שימוש קבועים, שיכולים לשמש לכאורה "הוכחה" לכך שהמנוי פעיל. כיום, על פי הצהרת החברות, הן גורעות ממצבת המנויים שלהן מנויים שלא ביצעו שיחה במשך שישה חודשים.

נתונים מעניינים נוספים העולים מהמדגם של פלאזול מתייחסים גם לאחוז השיחות בסלולר שאורכן פחות מדקה. לפי נתוני המדגם של פלאזול מדובר בכ-47% בלבד מהשיחות, שיעור נמוך משמעותית מנתוני משרד התקשורת שהתפרסמו באחרונה וקבעו כי 64% מהשיחות בסלולר קצרות מדקה. אחוז השיחות הקצרות הנמוך יותר בענף, עשוי להעיד על כך שביטול ההפניה האוטומטית למענה הקולי השפיעה מאוד על התנהגות המנויים, שמעדיפים כעת לנתק עוד לפני ההגעה למענה הקולי, כשבעבר הם נאלצו לשלם בגין המעבר למענה הקולי (גם אם לא השאירו הודעה) זמן אוויר.

נדמה שהמספרים האלה גבוהים מכפי שניתן היה לחזות, ונזכיר כי חברות הסלולר העריכו כי הפגיעה בהכנסותיהן בעקבות השינוי בהגעה למענה הקולי תסתכם בכ-70-80 מיליון שקל בשנה לכל חברה. נתוני פלאזול מראים שהפגיעה עשויה להיות ככל הנראה אף גדולה יותר.

שר התקשורת, אריאל אטיאס, החליט באחרונה לאסור על חברות הסלולר לשווק תוכניות תעריפים בחיוב על פי דקה.

אין הבדלים בין החברות

עוד נתון חשוב שעולה ממדגם פלאזול מראה כי אחוז השיחות בזמן שיא בסלולר (שעות היום) בשבוע הוא כ-77% מסך השיחות, בעוד בשעות פנאי (לילה וסופי שבוע) הוא כ-23% מסך השיחות השבועיות. נתון זה מראה כי תוכניות תעריפים המחלקות בצורה שווה את ההטבה על רכישת מכשיר בשיחות יום ולילה אינן כדאיות על פי רוב למנוי.

בחברת פלאזול מציינים כמה דרכים שבהן מצליחות חברות הסלולר לשווק תעריף דקת שיחה נמוך לכאורה, כשבפועל שווי דקת השיחה גבוה בהרבה. לדברי ערן פורת, סמנכ"ל הכספים והטכנולוגיות של החברה, "הטבה של 200 שיחות בחודש בתוך המשפחה במחיר מופחת מסתכמת לבסוף בממוצע צריכה של 70-80 דקות בלבד - והמחיר לדקה בפועל נהפך לגבוה יותר". לדברי פורת, קיימות כיום כ-330 תוכניות תעריפים שונות בשוק, "וגילינו כי לרוב ההבדל בין תוכניות התעריפים של המנויים ניכר בין מנויי אותה חברה, ולא בין מנויי חברות שונות. זה מסביר את ההתייצבות של שוק הסלולר על נתחי שוק כמעט זהים וקבועים".

עמי יכין, מנכ"ל פלאזול, מגלה כי החברה, שהיו"ר שלה הוא האלוף במיל. גיורא איילנד, ומשרתת כיום לקוחות פרטיים בלבד, מתכננת לפעול גם בשוק העסקי כבר באוקטובר הקרוב. "גילינו שעל 20 מכשירים של עסק ניתן לייצר לאותו ארגון חיסכון של 50 אלף שקל בשנה", אומר פורת. יכין מגלה כי פלאזול נמצאת במגעים עם חברת פישמן סלולר כדי להגיע לשיתוף פעולה שלפיו עם מכירת מכשירי הסלולר בנקודות המכירה של פישמן סלולר יימכרו גם תוכניות שתציע פלאזול לחיסכון בהוצאות הסלולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully