וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל מוכרת תוצאות חיפוש?

ליאור דטל

11.9.2007 / 11:53

לפי תביעה פדרלית באוסטרליה, החברה הונתה את משתמשיה בכל הקשור לתוצאות החיפוש באתרה

על פי התביעה שהוגשה באוסטרליה גוגל מוכרת את תוצאות החיפוש לכל המרבה במחיר, במקום לדרג אותן לפי הרלוונטיות

שיטת הפרסום המקוונת של גוגל שוב נתקלת בקשיים. לפי תביעה פדרלית שהוגשה לאחרונה בבית הדין האוסטרלי, גוגל מוכרת את תוצאות החיפוש האורגניות (לא ממומנות) שלה לכל המרבה במחיר, במקום לדרג אותן לפי הרלוונטיות לחיפוש. כך נטען בתביעה פדרלית שהוגשה לבית משפט בסידני אוסטרליה ודווחה על ידי news.com.au.

על ידי תביעה זו, יוצר ארגון הצרכנות האוסטרלי (ACCC) תקדים משפטי ראשון בעולם בבית משפט פדרלי נגד גוגל, שלכאורה הונתה את משתמשיה בכל הקשור לתוצאות החיפוש באתרה. הארגון הציג שני מקרים הקשורים לשלוחה האירית והאוסטרלית של גוגל, המחשידים בכך את ענקית האינטרנט.

לפי ה-ACCC, גוגל לא עשתה מספיק כדי לבדל את תוצאות החיפוש האורגניות (המדורגות לפי רלוונטיות למילות החיפוש) לבין אלו הממומנות (הנקנות בתשלום על ידי מפרסמים) שמופיעות ראשונות בעמודי תוצאות החיפוש. למעשה, טוען הארגון כי גוגל מעודדת שיטות מרמה בקרב לקוחתיה העסקיים על ידי מכירת שטחי פרסום בראשית העמוד, בעודה מציינת בפני המשתמשים כי התוצאות אורגניות (לא ממומנות).

ה-ACCC נוקבת בשמה של קמעונית אוסטרלית, טריידינג פוסט, שרכשה מודעות ממומנות מגוגל ב-2005, המקוונות למילות חיפוש שכוללות את המילים "ניו סאות' ווילס דילרשיפ" - שמה של סוכנות רכב אוסטרלית. לפי טענות התובעת, השימוש במילים אלו, שיכוונו לפרסומת של הקמעונית, גורם למשתמש גוגל לחשוב שהפרסומת מתייחסת לאתר של סוכנות הרכב, או לחילופין, ליצור רושם שסוכנות הרכב כלל לא קיימת, מכיוון שבתוצאות החיפוש העליונות עולה שמה של חברה אחרת. הקישור שמופיע כאשר מחפשים שם של חברה אחת, מוביל לחברה אחרת, והדבר מטעה ומרמה את הצרכנים, טוענים בארגון.
לפי הארגוןף מדובר בהפרה של חוקי הסחר האוסטרלים.

עוד טוען הארגון, כי גוגל מעודדת באופן לא רשמי את המפרסמים באתריה לנהוג כך, וכי הצבת הפרסומות במיקום הגבוה ביותר בעמוד מעל לתוצאות החיפש הלא ממומנות מטעה וגורם למשתמים לחשוב כי מדובר בתוצאה אורגנית. גוגל אומרת שמנוע החיפוש שלה יכול לדרג את כל הרשת לפי רלוונטיות, חלק מהמונטין של גוגל הוא שהתוצאות לא מושפעות על ידי כסף. השופט במקרה זה לא התרשם מטיעוני הארגון וסגר את ההליך עד ל-4 באוקטובר ולהסברים מצד גוגל.

ממשק הפרסום של גוגל פועל כך שמפרסם "קונה" מילות חיפוש מסוימות לפי רצונו, כאשר משתמש בשירות החיפוש של גוגל, או באתרים תוכן שותפים לגוגל, מבצע חיפוש שמכיל את אחד המילים שקנה המפרסם קמפיין הפרסומות של המפרסם מופיע תחת הכותרת "תוצאות ממומנות". המפרסם משלם לגוגל בכל פעם שמתמש כלשהו לוחץ על מילת הפרסום ומגיע לאתר שלו, הרווחים מגיעים לגוגל ומחולקים גם לאתרים אחרים שהסכימו להציג את הפרסומות הממומנות.

תביעה פדרלית זו מצטרפת לטענות העוסקות בתופעה בה בעלי אתרים המציגים את הפרסומות, או מתחרים של המפרסם, לוחצים על הפרסומות בכוונה כדי להרוויח, ובכך פוגעים בחשיפה של המפרסם.

גוגל כבר מכירה תביעות מסוג אלו. לאחרונה הגיעה גוגל לפשרה עם חברת וילונות אמריקאית שתבעה אותה בגין הפרת זכויות יוצרים על סימן מסחרי. חברת הווילונות טענה כי גוגל פוגעת בסימן המסחרי של חברות כשהיא מאפשרת למתחרות להציג פרסומות לצד תוצאות של חיפוש לפי שם עסק מסוים. פרסומות אלה נמכרות על ידי אד-וורדס (AdWords), מערכת מכירת הפרסומות שהתשלום עבורן נקבע על פי מספר הכניסות למודעה.

למרות שבעבר ניצחה גוגל במספר תביעות דומות כנגדה, תביעות אלו, עשויות לפגוע בערוץ ההכנסה העיקרי של ענקית מנועי החיפוש באינטרנט. לפני מספר שנים הגיעה גוגל להסכם פשרה בתביעה דומה שהוגשה נגדה ושילמה 90 מיליון דולר פיצויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully