וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

NVNO: ירידה לא דרמטית במחירים?

ערן גבאי

20.9.2007 / 11:27

לטענת חברת ייעוץ, מחירי הסלולר בישראל יורדים פחות מבאירופה; כניסת מתחרים תשפיע רק על 10% מהשוק

מחירי שירותי הסלולר יורדים בכל העולם, אך בישראל הם יורדים פחות מאשר במדינות אחרות באירופה - כך קובעות מסקנות חברת הייעוץ הבינלאומית NERA, לבחינת התחרות בשוק הסלולר הישראלי.

מסקנות NERA הוגשו למשרד התקשורת ולעיונן של חברות הסלולר, ונמסרו ל-TheMarker. עם זאת, נקבע כי המחיר לדקה בישראל במונחי כוח קנייה נמצא ברמה מהנמוכות בהשוואה עולמית.

עוד נקבע בדו"ח NERA, כי יש מקום להכנסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר הישראלי, כיוון שהתחרות בשוק אינה מספקת בשל חסמים קיצוניים. עם זאת, החברה מציינת כי אין לצפות למהפכה בענף עם כניסת מפעילי הסלולר החדשים.

לדעת NERA, השחקנים החדשים שיפעלו בשוק הסלולר הישראלי יוכלו לתת פתרונות בתחום מנויי ה-Pre Paid (תשלום מראש), ולעודד את התחרות בתחום זה. "בשוק הפרטי לא תהיה מהפכה, וכניסת המתחרים החדשים תשפיע רק על 10% מהשוק", קובעת NERA.

ההמלצה של NERA למשרד התקשורת היא לאפשר מכרז לקבלת רישיונות להפעלת שירותי סלולר על גבי תשתיות הסלולר הקיימות של המפעילות. עוד ממליצים ב-NERA, לשקול התערבות ישירה בשוק רק באם אחרי 9-6 חודשים לא מצליחים השחקנים החדשים להגיע להסכמות מול המפעילים באשר לתנאי דמי המעבר שישולמו בגין העברת השידורים על גבי התשתית שלהן.

עוד נקבע במסקנות, כי מפעילי הסלולר הגדולים בישראל תופסים נתחי שוק נמוכים יחסית בהשוואה למרבית שוקי הסלולר בעולם, ושרמת הריכוזיות בשוק הסלולר הישראלי יחסית נמוכה. עם זאת, ב-NERA הבחינו בהבדל הגדול שבין תנאי שוק הסלולר בישראל במגזר העסקי לבין אלה הקיימים בשוק הפרטי והם מציעים דרכים להקטנת הפער הזה.

מחכים להמלצה הסופית

ב-NERA רואים בתוכנית ניידות המספרים, שתיכנס לתוקפה ב-1 בדצמבר השנה, ככזו שיכולה לסייע בהחלשת החסם העיקרי בשוק, ומציינת כי שיעור הנטישה בישראל נחשב נמוך מאוד. ב-NERA מציינים לטובה את השירות בישראל בשוק הסלולר שנחשב כעומד בסטנדרט מהגבוהים ביותר בעולם.

בחברות הסלולר העריכו שההמלצה שתונח בפני משרדי התקשורת והאוצר תציג צורך בהכנסת מתחרים חדשים לסלולר, והן כבר מנסות מזה כמה חודשים להתמודד עם החלטה צפויה שכזו. כעת יידרש שר התקשורת, אריאל אטיאס, לבחון את המלצות NERA ולהכריע אם נכון להכניס מתחרים נוספים לשוק הסלולר בישראל. אטיאס עשוי לזמן שימוע בנושא.

השר אטיאס לא צפוי להכריע בסוגיה בזמן הקרוב, והוא עשוי לבקש לבצע בחינה מדוקדקת של המסקנות והסייגים שהציגה לו NERA ואת השפעתם על מחירי הסלולר בישראל ועל רמת השירות בענף.

היוזמה להכנסת מתחרים נוספים לשוק הסלולר במסגרת של מפעילים סלולרים וירטואלים (MVNO), הפועלים על גבי תשתיות חברות הסלולר הקיימות, נמצאת בטיוטת חוק ההסדרים של האוצר. מדובר ברפורמה המשמעותית ביותר בשוק הסלולר בשנים האחרונות, כשקיימת אפשרות להכנסת מתחרים לשוק הסלולר היוקרתי החולש על כ-60% מהכנסות שוק התקשורת בישראל.

חברות הסלולר עוקבות בדריכות אחר ההחלטה הקרובה של משרד התקשורת בנושא, והן הזמינו מצידן עבודת מחקר מקבילה לזו של NERA על ידי חברה בינלאומית אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully