וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת למכסה המנוע

ארז בן-ארי

23.9.2007 / 14:13

אז מה יש שם, בתוך המחשב? אם אתם רוצים לדעת, קבלו סיור מודרך עם ארז בן-ארי: מדריך מוסמך

יש משהו מרתק מאוד בטכנאי שיודע את עבודתו, כשהתחום בו הוא עוסק לא מוכר לכם כלל. לאנשים שלא מבינים בחומרת מחשבים, הטקס של תיקון המכונה על ידי מקצוענים יכול להיראות קסום ומופלא. הם מוציאים לוחות מוזרים, מחליפים כבלים ואז המחשב חוזר לחיים. אם אתם משתייכים לקבוצה שלא ממש מבינה בחומרה, הכתבה הזאת בשבילכם. עם המדריך שלנו אולי לא תוכלו לבצע את ה"ניתוח" בעצמכם, אבל כן תבינו מה הולך שם, בתוך המארז.

אם כל הלוחות

הרכיב המרכזי במחשב הוא לוח האם, המכונה באנגלית Motherboard. מדובר בלוח בגודל של כ-25 על 30 ס"מ, עליו יושבים המעבד והזיכרון. בנוסף, מתחברים אליו כל הכרטיסים והרכיבים האחרים. יצרנים רבים מציעים לוחות-אם מוקטנים, בעזרתם אפשר לבנות מחשב קטן במיוחד, כמו מחשבי המדיה הסלוניים שנצפים יותר ויותר בבתי האנשים. קיימים אף מחשבים "תעשייתיים", להם לוח אם קטנטן בגודל של 10X10 ס"מ, ואלה באים בדרך כלל כחלק ממכונות מורכבות, או סתם כדי לחסוך מקום.

במרבית הלוחות יש 3-5 חריצי הרחבה, לתוכם ניתן לנעוץ כרטיסים שמטרתם להוסיף תכונות כמו רשת ואודיו למחשב. בלוחות הקטנים יש פחות מקום לכרטיסים, וקיימים גם לוחות ללא חריצי הרחבה כלל.

לא לעבד את הראש

רכיב חשוב נוסף במחשב הוא המעבד. זהו המוח של המחשב, והוא זה שעושה את העבודה השחורה. המעבד הטיפוסי הוא לוח פלסטיק בגודל של כ–4X4 סנטימטר, אך ישנם גם מעבדים גדולים וקטנים יותר. אם נפתח את המכסה של המחשב, לא נוכל לראות את המעבד ישירות, כיוון שעליו תהיה מותקנת יחידת קירור גדולה. מעבד מפיק כמויות גדולות של חום בזמן עבודתו, וללא קירור הולם הוא עלול להינזק ואפילו לגרום נזק לרכיבים שסביבו.

זיכרון גורלי

במהלך פעולת המחשב המעבד קורא תוכנות ונתונים מן הדיסק הקשיח, ושם אותם על מקלות זיכרון - לוחות פלסטיק בגודל של כ-20X3 ס"מ, המותקנים בחריצים מיוחדים על לוח האם. כאשר אנו סוגרים תוכנה, היא נמחקת מהזיכרון והוא מתפנה עבור תוכנות אחרות..

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

בואו תראו

התמונה שאנו רואים על מסך המחשב נמצאת באחריותו של כרטיס המסך - לוח בגודל של כ–25*10 ס"מ הנעוץ באחד מחריצי ההרחבה שבלוח האם. מרבית חריצי ההרחבה נמצאים בקצהו של הלוח, כך שהם נוגעים בדופן האחורית של המארז, ולוחית המתכת שעליהם משתלבת עם הדופן. על לוחית זו מותקן השקע אליו מתחבר המסך מבחוץ.

ללא כרטיס מסך כלשהו, אין הרבה מה לעשות עם המחשב, ולכן יצרני לוחות-אם מציעים גם דגמים בהם התפקוד הזה משולב ישירות לתוך לוח אם בתוספת מחיר. אנשים שמשתמשים במחשב בשביל משחקים או גרפיקה יעדיפו לא ללכת על האפשרות הזאת, אלא לקנות כרטיס מסך נפרד, כיוון שביצועי הכרטיסים הייעודיים טובים יותר בדרך כלל מאלה של מעבדים גרפיים מובנים.

אוזניים לכותל

חוץ מתצוגה על המסך, המכונה זקוקה ליכולות נוספות. במרבית המחשבים מותקן גם כרטיס קול, המאפשר לחבר רמקולים, אוזניות, מיקרופון ולעיתים גם התקני אודיו אחרים. גם כאן, לרוב, היכולת הזאת משולבת ישירות לתוך לוח האם. במידה ומדובר בכרטיס נפרד, הוא יהיה בדרך כלל קטן יותר מכרטיס המסך, אך בנוי בצורה דומה.

יכולת נוספת שיש ברוב המחשבים היא חיבור רשת, המאפשר למחשב להתחבר לאינטרנט או למחשבים אחרים בצורה נוחה. גם כאן, מחבר הרשת משולב כמעט בכל לוח אם מודרני. אם לא, יהיה זה כרטיס קטן אפילו יותר מכרטיס הקול.

אין ספק בליבנו

את כל השעשועים הללו לא ניתן להפעיל בלי חשמל, ולכן ספק הכוח הוא חלק חשוב כל כך. ספק זה נראה כמו קופסא מתכתית בגודל של כ – 10X 15X15 ס"מ, והוא ממוקם, ברוב המקרים, בחלקו העליון-אחורי של המארז. הספק צמוד לדופן האחורית, בה יש חור המאפשר לחבר לספק את כבל החשמל המוביל לקיר. מהצד הפנימי, תמצאו כמה חוטים המאפשרים לחבר חשמל לחלקי המחשב השונים. אל לוח-האם יתחברו חוטים בעזרת פלאג לבן וגדול, ומלבד זה תמצאו בכל ספק כמה צמות המתחברות לכוננים, ולפעמים למאוורר של המעבד (מחשבים ותיקים יותר).

כוננות מרבית

במחשב ממוצע יש 2-3 כוננים: דיסק קשיח אחד לפחות, כונן תקליטורים, ולפעמים גם כונן דיסקטים וצורב. כל ההתקנים הללו נמצאים בכלובי-מתכת בחלקו הקדמי של המארז, כשהם מחוברים אל ספק הכוח ולוח האם עצמו.

מה שכחנו? אה, יש גם כמה כבלים דקים המחברים את הלוח- אל אזור הבקרה של המארז, הכולל את כפתור ההדלקה, נוריות-חיווי שתפקידן להראות שהמחשב דולק ושהדיסק הקשיח בשימוש, רמקול קטן המשמיע צפצופי התראה במקרה של תקלה ולפעמים גם שקעי USB קדמיים.

מסע ניווטים

בואו נסתכל מקרוב על לוח האם עצמו. איפה הם, אותם הרכיבים עליהם דברנו? ובכן, כל לוח אם מתוכנן בצורה קצת שונה, אך יש דמיון גדול ביניהם, והיצרנים השונים נוהגים למקם את הרכיבים באותו מקום, בערך. בתמונה אנו רואים לוח אם מודרני וטיפוסי מדגם GA-K8NXP-SLI של חברת גיגה-בייט - אחת מיצרניות לוחות האם המובילות בעולם.

אזור מס. 1 הוא החיבורים שנצמדים לדופן האחורית של המארז. נוכל לראות כאן חיבור למקלדת ועכבר מסוג PS2ותחתיו חיבור מקבילי, המאפשר לחבר מדפסות ישנות. בהמשך ישנן שתי קוביות מתכת - כל אחת מהן עם שני שקעי USB, וכן חיבור-רשת. עוד יותר למטה אנו מוצאים שתי קוביות נוספות המספקות חיבור לרמקולים, מיקרופון וצליל-נכנס.

אזור מס. 2 שייך למעבד. רואים שקע לבן וגדול? אל השקע הזה מתחבר המעבד עצמו, ומסביבו מסגרת פלסטיק אליה מתחברת יחידת הקירור המסיבית. משמאל למסגרת נמצאים קבלים ורכיבים אלקטרוניים אחרים האחראים על ייצוב המתח של המעבד, כמו גם חריץ בצבע כחול אליו אפשר לחבר מעגל ייצוב מתח מיוחד שאינו חובה, אך הוא משפר את יציבות המחשב.

באזור מס. 3 אנו רואים ארבעה חריצים עבור לוחות הזיכרון של המחשב, ומימין להם חיבורים בצבע שחור, ירוק ולבן המיועדים לספיגת מידע מכבלים של כוננים. החיבור השחור נועד לכונני דיסקטים, והאחרים לחיבור כונני תקליטורים, ודיסקים קשיחים מסוג IDE הוותיק, אם צריך. יש שם גם חיבור לבן, גדול יותר, אליו מתחבר ספק הכח של המחשב. צמוד לחלקו התחתון של אזור 3 אנו רואים סוללה שטוחה ועגולה, המספקת ללוח-האם מעט חשמל, העוזר לו לשמור על הגדרות בסיס כגון השעה, התאריך ועוד, גם כאשר המחשב כבוי.

באזור מס. 4 אנו רואים שמונה שקעים כתומים ואדומים, אליהם מתחברים כוננים מודרניים מסוג SATA. פירושו של דבר הוא שאפשר, ביחד עם כל חיבור ה – SATA ו – IDE, לחבר למחשב עד 12 התקנים בו זמנית! שלושת החיבורים הצהובים בפינה הימנית-התחתונה הם שקעים אליהם מנתבים את חיבורי ה – USB הקדמיים של המארז, ולידים מתחברות נורות החיווי והכפתורים. הרשת-המוזהבת שבחלקו השמאלי-העליון של האזור היא יחידת קירור המורכבת על ערכת-השבבים (Chipset) של הלוח- חלק חשוב לפעילותו. ערכת השבבים אחראית על התפקידים השונים של הלוח אם, כגון ניהול הרכיבים.

באזור מס. 5 נמצאים שקעי ההרחבה אליהם ניתן לחבר כרטיסים שונים. בתחתית האזור נמצאים שני חריצים מסוג PCI, ומעליהם ארבעה חריצי PCI-Express, שניים קצרים ושניים ארוכים. הארוכים הם מהירים יותר, ולכן מתאימים לחיבור כרטיס מסך, בזמן שהקצרים מתאימים לכרטיסים פשוטים יותר, כגון כרטיסי רשת. לוח זה אינו כולל כרטיס מסך משולב, ולכן יש בו יותר חריצי הרחבה מאשר בלוחות אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully