וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק - הלהיט החדש של הישראלים

איילה צורף

25.9.2007 / 9:10

44 אלף ישראלים רשומים ברשת החברתית פייסבוק, וכ-500 ישראלים מצטרפים אליה מדי יום

זה כמה שבועות שמספר הישראלים הרשומים ברשת החברתית פייסבוק עולה בכ-500 בכל יום. נכון לערב פרסום הכתבה, רשומים בפייסבוק 44 אלף ישראלים. בארבעת הימים האחרונים היתה קפיצה של כמעט 1,000 איש ביום: ערב יום כיפור היו רשומים בה 40 אלף איש, ואילו לפני כשבועיים היה המספר 36 אלף.

אם לדייק, לא כל הרשומים הם ישראלים שמתגוררים בישראל. הנתונים מתייחסים לכל מי שציין את ישראל כמקום מגוריו, ולכל חבר קהילה שהגדיר את ישראל כאזור שמעניין אותו. מדובר בעיקר בישראלים לשעבר שמתגוררים בחו"ל.

פייסבוק היא רשת חברתית שהתחילה את דרכה בארה"ב, והיא מבוססת על העיקרון המוכר: כל חבר פותח לעצמו כרטיס, יוצר רשימת חברים, מעלה לכרטיסו יישומים שונים (שבהם בלוג) ומשתתף בקהילות חברתיות. אלא שלפייסבוק יש כמה מאפיינים ייחודיים, שהופכים אותו לממכר הרבה יותר מהרשתות האחרות. אחד היתרונות הבולטים של פייסבוק היא הקלות שבה ניתן ליצור רשימת חברים: כל המעוניין בכך יכול לאפשר למנגנון פייסבוק גישה לרשימת אנשי הקשר בתיבת הדואר האלקטרוני שלו, והאתר מקשר את הגולש לכרטיסים של אלה מביניהם שהם חברי פייסבוק בעצמם. כך, כבר ברגע הכניסה לאתר הגולש מתחבר לחבריו הממשיים.

בפייסבוק מספר רב מאוד של יישומים יחסית לרשתות האחרות. הגולשים יכולים ליצור יישומים בעצמם כיד הדמיון הטובה, או להעתיק באופן מיידי יישום מעניין שראו בכרטיסו של חבר אחר. רבים מהיישומים הם בעלי אופי משחקי ומשועשע, שמותיר חיוך רחב על פני המשתמשים - ומאפשר העברת שעות רבות מול המחשב.

מאפיין ייחודי נוסף של הרשת, שתורם לפופולריות הגדלה שלה, הוא המעקב שהיא מאפשרת אחר פעולותיהם של החברים. בכרטיס האישי מופיע יומן של הפעולות האחרונות שביצע הגולש: הצטרפות לקבוצות שונות, הוספת יישומים, שליחת מסר לחבר וכדומה. בנוסף, האתר מעדכן את הגולשים בפעולות של חבריהם. התוצאה: חובת עדכון והשלמת פערים בלתי פוסקת, שתורמת להתמכרות.

מתעדכנים באירועים של החבר'ה מהוואלי

לפי הערכות בקרב בכירי קהילת האינטרנט הישראלית, קצב הרישום המהיר של ישראלים לפייסבוק ימשיך בשבועות הקרובים, אך יתמתן בהמשך. בדף הבית המשותף לקהילת ישראל נכתב: "כל ישראל חברים. הקבוצה הזאת היא מעין ניסיון לאסוף את כל הישראלים שנמצאים בפייסבוק למקום אחד מגובש. אם את/ה ישראלי/ת, יש לך הורים ישראלים או שאת/ה מתכוונ/ת לעשות עלייה בזמן הקרוב - אנא הצטרפו לקבוצה הזאת והזמינו את חבריכם, כדי שנהפוך למעצמה ישראלית בתוך הרשת המובילה".

בפייסבוק אפשר למצוא יומן אירועים המתרחשים בישראל, החל מאירועים אישיים כגון מסיבות יומולדת של חברי הרשת ועד להופעות של אמנים שונים. בנוסף יש בה תתי-קהילות, למשל 'חיי לילה בתל אביב' (אליה רשומים כ-1,100 גולשים). תת-קהילה נוספת פתח אדם המנסה ליצור רישום של מיליון יהודים בפייסבוק. שם הקהילה היא "Bet I Can Find 1,000,000 Jews", ולאחר 20 ימי פעילות נרשמו לקהילה שלו 8,000 אנשים. כעת הוא מנסה לתמרץ את חברי פייסבוק: הגולש הודיע שעל כל 100 יהודים שיצטרפו לרשימה שלו הוא יתרום דולר אחד לישראל.

בקהילת הישראלים יש דיונים רבים, בעיקר פוליטיים. נשמעות שם הרבה דעות על גבול הגזענות, וגולשים מעוררים פרובוקציות הקשורות ליחסי ישראל והרשות הפלשתינית. ישראלים רבים אינם מעוניינים בדיונים אלה, ובוחרים להשתייך לקהילות על בסיס מקום העבודה שלהם. כך ישנם ישראלים עובדי מיקרוסופט החברים בקהילת עובדי מיקרוסופט, המונה 15 אלף איש. קהילת עובדי אינטל מונה 4,000 איש, וקהילת עובדי hp מונה 7,000 איש, חלקם ישראלים.

בקרב חברות שאינן חברות היי-טק, ניתן למצוא סניף פעיל של פרוקטר & גמבל, קהילה המונה כ-5,500 איש; יצרנית התרופות פייזר, בקהילה המונה כ-2,500 איש; וחברת ג'ונסון & גונסון, שסניפה בפייסבוק מונה 3,300 עובדים. העובדים הם אלה שמקימים את הסניפים, ולחברה האם בעצם אין בחירה האם תהיה באתר קהילה הנושאת את שמה (ראו מסגרת). מבין 50 החברות הגדולות ברשימת ה-500 של פורצ'ן 500, כמה חברות בולטות נעדרות מפייסבוק. וול-מארט, רשת הקמעונות הגדולה בעולם, לא הקימה סניף ברשת החברתית. כך גם יצרניות הרכבים ג'נרל מוטורס ופורד. עוד בולטות בהיעדרותן מפייסבוק ברקשייר התאוויי, חברת האחזקות של וורן באפט, ורשת המדיה הגדולה בארה"ב טיים-וורנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully