וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידור חוזר

שיבושים בשידורי הלווין מציקים, אבל מה יכול לגרום להם? הרכבנו הסבר קצר על שידורים ושיבושים לוויניים

בחודש האחרון אנחנו שומעים כמעט כל יום על הבעיה של לקוחות חברת הלווין עם הפרעות לשידורי החברה שמציקים ומפריעים לאנשים. ביס אומרים כי מדובר בהפרעה חיצונית לשידורים, ושהעניין הוא לא באשמתם. הם גם מנסים לטפל ולמצוא את מקור ההפרעה, כשהיום נודע כי בשיתוף עם משרד הבטחון אותרה ספינה מול חופי לבנון, שכנראה גורמת לשיבושים. אבל בשביל להבין מה הולך, צריך קודם להבין מה קורה בשידורי לווין ומה יכול להפריע להם.

אנטנה בחלל

בשביל שחברת יס תוכל להגיע לכל בית בישראל בלי להקים מערך מסובך של אנטנות לכיסוי כל השטח של המדינה, או כבלים פיזיים הטמונים בקרקע, היא משתמשת בתחנת ממסר אחת קטנה, עם ייתרון גדול. הייתרון הזה הוא שהתחנה נמצאת כ-36,000 קילומטרים מעל לקרקע, מה שמאפשר לה "לראות" חלק גדול מכדור הארץ, ולשדר את האות שלה לכל מקום אותו היא רואה. כך שיס צריכה משדר אחד חזק שיעלה את האות ללווין, אשר משדר אותו לשטח עצום בו הוא יכול להיקלט על ידי אנטנות קטנות למדי.

כיוון שהלווין נמצא במסלול גיאוסינכרוני – מסלול בו הוא זז בסנכרון עם כדור הארץ, מה שגורם לו להיראות כעומד במקום כשמסתכלים עליו מהקרקע, לא צריך אנטנה מסובכת שעוקבת אחר תנועת הלווין, אלא אנטנה פשוטה ונייחת שרק מכוונת היטב. זו גם אחת הבעיות עם השידור בחורף – הרוחות החזקות מזיזות את האנטנה וגורמות לשיבושי קליטה

אבל בימים כתיקונם מה שקורה זה שהצלחת המכוונת ללווין אוספת את האות כמו זכוכית מגדלת ושולחת אותו לחלק האלקטרוני של האנטנה (LNB), אשר מסנן את הרעשים ומגביר את האות כדי שניתן יהיה לראות שידורים באיכות גבוהה יחסית.

משפחה בהפרעה

עם זאת, הצלחת אוספת מידע ממקורות שונים – היא לא יכולה להפריד רק את האות הלוויני. כשמדובר באותות בעלי עוצמה נמוכה, המסנן יכול להתמודד איתם בלי בעיה. אבל כשיש הפרעה חזקה יחסית, שהרבה ממנה "נאסף" על ידי הצלחת, היא כן יכולה לשבש את קליטת אות השידור, או לשתק אותו לחלוטין במקרה מאוד קיצוני. בגלל שהאות שנאסף מהלווין חלש מדי, ויש צורך להגביר אותו, לא נדרש מכשור בעוצמה יותר מדי גבוהה בשביל לגרום לשיבושים האלה, אם כי בכל זאת לא מדובר בציוד שיש אצל אנשים פרטיים

זה מה שקורה עם ההפרעות לשידורי יס – מקור כלשהו, שעל פי הדיווחים האחרונים הינו ספינה של יוניפיל, מפעיל כנראה מכשור שמפריע לשידור. זה לא חייב להיות משהו זדוני או אנטישמי, יש סיכוי גבוה כי מדובר במכשיר שמשדר בתדר שונה לגמרי שבעקבות תופעות טבעיות שולח "גרורות" גם לתדרים אחרים, ואחד מהם מפריע לקליטת שידורי הלווין.

ספינת מטרד

ביס הצביעו כבר לפני שבועות על כך שהאות החוסם מגיע מכיוון הים, אבל הבעיה היא שמדובר באזור מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. גם עכשיו, כשהמקור כנראה אותר, צריך גם לגרום לו להפסיק את השידור. במקרה והספינה שייכת למדינה זרה, ואף לכוח של יוניפיל, יידרש כנראה מאמץ דיפלומטי בשביל להפסיק את ההפרעה.

מי שאחראי על הנושא, כמו גם על כך שתדרי השידור בארץ יהיו נקיים מהפרעות, הוא משרד התקשורת. המשרד צריך להיות מתואם מול כל הגורמים באזור, גם אלה הלא-ישראליים. האם השר אטיאס יוכל למחוק את ההפרעות מהשידורים של יס? את זה נראה בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully