וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

17.10.2007 / 21:43

הבלוגרים השבוע מסתכלים החוצה, אל אתרי קהילות שנמצאים במשבר ורשת חברתית אחת שאולי מזיקה לכלכלה

בשבוע האחרון אפשר היה לחשוב שדבר אינו מתרחש באינטרנט מלבד הדיבור הבלתי פוסק על ספק ההייפ הפופולארי ביותר בזמן האחרון - הרשת החברתית Facebook. המוני גולשים נוהרים לאתר, בחלקם אוחז הרצון לברר האם מחלקים שם כסף (או טישרטים), ואם לא אז למה כל-כך הרבה משתמשים (מספר הישראלים הרשומים באתר מתקרב בצעדי ענק אל עבר קו המאה אלף) אחרים נגררים בלית ברירה בעקבות ההזמנות להצטרף כחבר של מישהו אחר שכבר יש לו פייסבוק.

[[גיא חבקין]] ב[[מבט צהוב על הדברים]] מנתח את הרגלי השימוש של הישראלים ברשת החברתית הזו. בפוסט שלו הוא מגיע לממצאים אשר מציגים תמונה עגומה על הנזק הכלכלי שההתעסקות בפסייבוק גוררת אחריה רק בישראל. חבקין אומד את סכום הנזק ב-3.5 מיליארד שקלים בשנה. לדבריו גם אם הסכום הזה אינו מחושב נכון, ואפילו רק כמחצית ממנו תואמת את המציאות, עדיין נשאלת השאלה האם ייתכן ויש לכסף הזה שימוש טוב יותר.

לאחר תקופה של סירוב להרשם לאתר, ובעקבות הדיונים בבלוגוספירה (וכפי כל הנראה גם עקב הפצרות החברים שכבר נרשמו) לקחו [[שרון גפן]] ו[[יהונתן קלינגר]] את פייסבוק לנסיעת מבחן. היום בבוקר, לאחר מספר ימים של התנסות במערכת, ערכו השניים cross-posting והעלו את ממצאי הבדיקה שערכו לבלוגים שלהם.

וורדקמפ ישראל 2007

לא אחת נכתב בטור הזה על וורדפרס – הפלטפורמה הפופולארית ביותר ישראל ובעולם לניהול בלוג עצמאי. החל משנה שעברה מתקיים בארצות הברית כנס של משתמשי ומפתחי וורדפרס. לפני כחודשיים שאל [[צפריר ריהן]] מדוע שלא נקיים כנס דומה גם בישראל – במקום שבו קיימת קהילת וורדפרס הולכת וגדלה אשר מתחילה להתפשט מחוץ לתחום הבלוגינג הפרטי (הבלוג של [[טיב טעם]], אשר נבנה ע"י חברת [[בלינק]], הוא הדוגמא הבולטת ביותר לבלוג עסקי המבוסס על מערכת וורדפרס). השאלה של ריהן לא נשארה תלויה באוויר – קבוצה של בלוגרים בראשות [[טל גלילי]] הרימה את הכפפה והתחילה לעבוד על הפיכת הרעיון התיאורטי למציאות ועובדה מוגמרת.

ביום חמישי הבא, ה-25 לאוקטובר, יתקיים ב[[מכללת אפקה]] בתל אביב כנס וורדקמפ ישראל 2007. הכנס מורכב משני חלקים – החלק הראשון יעסוק בהיבטים החברתיים והעיסקיים של ניהול והפעלת בלוגים (בלוגים בכלל ומבוססי וורדפרס בפרט) ואילו החלק השני יקנה למשתתפים את הידע הבסיסי להקמת בלוג וורדפרס והתאמתו לצרכי המשתמש. בכנס ישאו דברים בלוגרים בולטים מישראל וכן [[לורל ואנפוסן]] – מן הבלוגריות הוותיקות ביותר באינטרנט ואחת הפעילות המרכזיות בקהילת הוורדפרס והבלוגינג העולמית.

גילוי נאות: כותב שורות אלה לוקח חלק פעיל בארגון הכנס.

רשימות אחרונות?

הבעיה בפרוייקטים התנדבותיים היא בכך שהם התנדבותיים – ברוב המקרים הם מתקיימים על פירורי הזמן הפנוי של אנשים עסוקים ועובדים. לא תמיד יעמדו לרשותם של אנשים אלה האמצעים הדרושים לקיום הפרוייקטים הנ"ל לאורך זמן. שני אירועים חשובים ולא משמחים במיוחד אירעו בימים האחרונים ברשת הישראלית.

זה התחיל באמצע השבוע שעבר כאשר [[יובל דרור]] הודיע בגלוב שלו על סגירת אתר [[שמה!]] לאחר פחות משנה של פעילות (האתר עלה לאוויר ב-1 לינואר 2007). הפרוייקט שהוקם לצורך קידום תוכן מקורי באינטרנט העברית התבסס על המסירות והזמן הפנוי של הצוות שלו. דרור כותב שאחת הסיבות העיקריות לכשלונו של הפרוייקט בעיניו היא התבססותו על מערכת אנושית לאיסוף התוכן – מערכת שהייתה מורכבת מהרבה אנשים עסוקים שנטלו חלק בפרוייקט בהתנדבות.

יומיים לאחר מהן, הודיעו [[אורי ברוכין]], [[ירדן לוינסקי]] ו[[אילן גליני]], מקימי אתר [[רשימות]] על המשבר שפקד את האתר – משבר שנבע מן ההצלחה הגדולה שלו והדרישות שהלכו וגדלו בד בבד עם ההצלחה מחד גיסא והעובדה שהאתר מנוהל בהתנדבות וללא כל רווח כספי מאידך גיסא. בתגובות ו פרסומים השונים ניתן לראות כי הגולשים הישראלים לא נשארו אדישים נוכח המצב שנוצר – כמות הפוסטים שנכתבו בנושא מאפשרת להעריך שלא הכל דיבורים ודברים אכן התחילו לזוז לעבר מחוזות שמחים יותר.

[[צביקה בשור]] כתב פוסט שבו הוא סוקר את התנהלות רשימות מרגע לידת האתר ועד להיום. בפוסט שלו הוא מנסה להציג גישה אלטרנטיבית שיכולה לעזור לברוכין, לוינסקי וגליני בהצלת רשימות, בראייה הכוללת יותר מסתם מציאת מקום אחסון חדש. בשור מסב את תשומת לב הקוראים לנקודה החשובה ביותר ממנה התעלמו מפעילי האתר – בידיהם קהילה, אשר בעיקר מקבלת שירות ואינה פועלת לרווחתה והתנהלותה האישית. הגישה הזו ניכרת גם במכתב הפתוח של המנהלים – אשר מצביע יותר על גישה של דו"ח מצב מאשרעל דיון בקהילה.

יהיה חבל מאוד אם האתר לא יצליח להתגבר על הקשיים שפקדו אותו. כולי תקווה לראות את קרן האור בוקעת מבעד לעננים השחורים שפקדו לאחרונה את רשימות, וכפי שמוכיח המקרה של שמה!, אין זה הפרוייקט ההתנדבותי היחיד המצוי בקשיים. בלוגים שמוגים ימשיך ויעקוב אחר ההתפתחויות.

בקצרה

שושנה פורבס עברה מספר שבועות מדאיגים בעקבות המחלה שפקדה את זורה, החתולה שלה. מבלוג טכני בעיקרו הפך הבלוג שלה לעדכונים מחזית המחלה עד לפוסט שבו הודיעה על שיפור ניכר במצב של זורה. במהלך הטיפול גילתה פורבס כי קיים מיעוט מידע בתחום בשפה העברית והחליטה לסכם את פרטי המחלה והטיפול עבור גולשים נוספים שחיות המחמד שלהם סובלים מאותה המחלה.

[[יובל דרור]] מציע לגולשי ה[[גלוב]] לקחת חלק בתחרות חדשה ומשחררת - תחרות התוכנה השנואה. לדבריו ברוב המקרים מדובר ברכיב תוכנה חיוני אשר ברוב המקרים אין לו תחליף וקשה להסתדר בלעדיו. עד כה בחירת הגולשים נוטה באופן גורף לעבר ה-iTunes של אפל.ומה איתכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully