וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: Quake Wars

יונתן ברוורמן

23.10.2007 / 11:49

ההמשך של Enemy Territory החינמי הוא כותר לא רע בכלל, אך האם התוספות שלו שוות את השדרוג למשחק בתשלום?

ב-2003 יצא לאוויר העולם משחק מרובה משתתפים חינמי בשם Enemy Territory. במקור משחק זה היה אמור להיות חבילת הרחבה לכותר מצליח של חברת iD -Return to Castle Wolfenstein, אך לבסוף הוחלט לשחרר את החלק מרובה-המשתתפים בלי לבקש עליו תשלום. אבל חייבים להבין שהמטרה לא הייתה אלטרואיסטית. עם שחרור הכותר החינמי סימנה חברת iD, ביחד עם מפתחת המשחק Splash Damage, את כוונותיה להיכנס בצורה חזקה אל שוק משחקי הפעולה באינטרנט – ולהתחרות ראש בראש נגד השחקנים החזקים בזירה.

מאז ש-ET הושק, כולם היו צריכים להתחשב בשחקן החדש בזירה, שחולק בצורה חופשית וכלל מערכת משחק אינטואיטיבית מאד, על אף מורכבות לכאורה. אבל הזמן עבר, משחקי הפעולה מרובי-המשתתפים השתכללו, והגיע הזמן לשדרוג גם בזירת ה-ET.

פלישת חוטפי הגופות מהכוכב Strogg

גם החברות המפתחות חשבו כך, ולכן החליטו לקחת את העולם של ET צעד אחד הלאה – למשחק בתשלום. בשביל להצדיק את התשלום הזה, הם הוסיפו פיצ'רים ואופציות שלטענתם מצדיקות את המחיר.

מבחינה עלילתית, כבר לא מדובר בנאצים ושדים. העולם שלEnemy Territory: Quake Wars מבוסס על סדרת Quake (בעיקר על הכותר ה-2 וה-4 בסדרה). כוחות האופל והרשע בדמות חייזרי ה-Strogg מנסים להשמיד את כדור הארץ לצורכיהם האישיים והמרושעים, הכוללים בין היתר השמדה של כל צורות החיים על פני כדור הארץ כדי לעבד אותם למשאב יקר ערך. אלא שבני האדם לא נשארים פראיירים, ומקימים צבא מאוחד שילחם כנגד הפלישה החוצנית המרושעת. שמו הוא Global Defense Force, הידוע במהלך המשחק בתור ה-GDF.

לוחמה עתידנית

אלא שבכך, פחות או יותר, מסתיימת העלילה. ET:QW הוא משחק מרובה משתתפים בלבד. יש בו אמנם מערכה לשחקן יחיד,אבל מדובר בלא יותר מקרבות על גבי המפות של משחק מרובה המשתתפים, עם אויבים וחברים לקבוצה שנשלטים על ידי המחשב. דבר זה אומר שכבר מההתחלה, כל מי שמחפש עלילות עמוקות וחוויה אישית בלתי נשכחת בצורה של סיפור מעניין - יתאכזב לגלות כי אין כאן אפשרות כזו.

אך אין זה אומר שהמשחק אינו מספק רגעים מדהימים. בניגוד למשחקים שנפוצים כיום בשוק, בהם ההבדלים בין האויבים הם לא יותר מאשר קוסמטיים – ב-ET:QW החייזרים באמת זרים לחלוטין ושונים מבני האדם: החל מהעובדה כי הם משתמשים בנשקים שפועלים בצורה שונה, וכלה בכלי הרכב המיוחדים שלהם, שמעוצבים על פי תבניות מוזרות. ההבדלים הללו עמוקים מספיק כדי להותיר רושם, אבל הם לא מהותיים עד כדי בלבול שחקנים חדשים לגבי המשחקיות.

שכלולים ושדרוגים

בניגוד ל-ET, שכלל במקור 6 מפות בלבד והציב את אחת הקבוצות בצורה קבועה בהגנה (הגרמנים) וקבוצה אחרת בהתקפה (האמריקאים) בכל המפות מלבד אחת, ET:QW מגיע עם 12 מפות מקוריות, בהן פעם בני האדם נדרשים להגן – ופעם הסטרוגג. גיוון זה מנסה למנוע מהשחקן להשתעמם באותו תפקיד הגנתי בכל פעם, ולסייע במניעתה של תחושת תסכול לאחר שהתקפה אחר התקפה נכשלת בניסיון להשלים את המשימה. הבעיה היא שאם עד כאן המכניקה של המשחק דומה מאד לזו שהפכה את ET למשחק אהוב ונפוץ גם שנים לאחר יציאתו לשוק, מפתחי ET:QW חשו צורך להוסיף חידושים נוספים ושכלולים שמשנים אותה לחלוטין.

השינויים העיקריים שהכניסו ב-ET:QW כוללים בין היתר את פיזור יכולות ביצוע המשימה למספר מקצועות בהם יכול השחקן לבחור, בניגוד לריכוזם אצל מקצוע אחד במשחק הראשון בסדרה. אם ב-ET המקורי היה ברור לכולם כי הקבוצה אינה יכולה לנצח בלי מהנדס שידע לבצע את המשימה – היעדים ב-Quake Wars דורשים לפעמים חייל שיטמין פצצה על גנרטור, קצין סיור שיידע לפרוץ למחשב הראשי של האויב ואז חובש שיוכל לגנוב את המעבד הביוטכנולוגי של ה-Strogg אל מחוץ לאזור הסכנה. גיוון זה דורש שיתוף פעולה רחב בין כל חברי הקבוצה – והופך את המשחק ב-Quake Wars למתסכל מאד כאשר אין בשרת מספיק שחקנים "משימתיים" שמנסים להשלים את היעדים, אבל מתגמל בצורה יוצאת דופן כאשר מצליחים לגרום לדברים לעבוד כמו שצריך.

שינוי נוסף הוא תוספת של כלי רכב בהם ניתן לנהוג ברחבי המפות. כיוון שמפות המשחק גדולות בצורה ניכרת מאשר ב-ET, נוספו לצדן כלי רכב באמצעותם ניתן להוביל את חברי הקבוצה במהירות אל היעד הבא. בפועל, מהניסיון הקצר שהיה לי בשהייה בשרתים, ייקח ככל הנראה עוד הרבה זמן עד אשר נראה טקטיקות משולבות של תקיפת חי"ר משוריין הפורק מתוך נגמ"ש ומחסל בסיס שלם של חיילי אויב בכל שרת.

אותן בעיות האופפות את Battlefield – התנהגות אנושית נלוזה בכלל, ושחקנים מהקבוצה שלכם שיורים בכם כדי להגיע לטנק קודם בפרט – קיימות גם כאן, והן הופכות את אחד מהאלמנטים הייחודיים של המשחק לחוויה מאד חמקמקה. מדי פעם, בשיתוף פעולה נכון, כלי הרכב יכריעו קרבות ללא מאמץ מיוחד, אך לרוב תבלו יותר זמן בהמתנה להופעתם על שדה הקרב מאשר בשהייה בהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לסיכום

אם נצטט בהשאלה קמפיין פרסומות שמשודר כיום בטלוויזיה, Quake Wars הוא משחק טוב, ואפילו טוב מאד – אבל לא מצוין. השינויים שהוכנסו מהכותר הראשון בסדרה הופכים אותו לגרסה מופשטת של Battlefield, עם מפות מגוונות ומבוססות יעדים, שמבטיחות שעות של משחק ללא הפרעה ומכריחות את השחקנים לשתף פעולה כדי לנצח.

הבעיות העיקריות שקיימות כיום במשחק נובעות מהעדר השרתים הישראליים – מה שהופך את חווית המשחק לבעייתית מאט עבור שחקני ארץ הקודש שנאלצים להתחבר לשרתים אירופאיים בעלי קצב תגובה גבוה יחסית – ומהקהילה הצעירה שלו, שעוד לא למדה את כל רזי המשחק. אלא שמרגע ששתי סוגיות אלו יפתרו, ET:QW יהפוך ליורש לגיטימי ל-ET הוותיק, ויספק שעות של הנאה לכל מי שיקנה אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully