וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר האמיתי של בעלי הזכויות

דידי חנוך

24.10.2007 / 10:39

אם בעלי הזכויות רוצים לנצח את הפיראטים, הם חייבים להציע חוויית משתמש טובה יותר

בימים הראשונים בהם הוצע האלבום החדש של רדיוהד להורדה תמורת "כמה שהצרכן רוצה לשלם" (כלומר,חינם למי שרוצה), הורידו אותו מהאתר הרשמי כ-1.3 מיליון פעם. ברשתות שיתוף הקבצים, באותה התקופה, מעריכים שהורידו את האלבום כחצי מיליון איש.

מדוע ירצו אנשים כל כך רבים להוריד באופן "פיראטי" כשהאלבום זמין חינם באופן רשמי וחוקי ישירות מהלהקה? ובכן, התשובה פשוטה: חוויית משתמש. האתר של רדיוהד, במיוחד בימים הראשונים, היה איטי מאד עקב הביקוש הרב, מה שהפך את תהליך ההורדה למעט מייגע. צריך למלא את הסל, ואז לחכות בתור, ואז להירשם ורק אז אפשר להוריד.

לעומת זאת, כל גולש עם תוכנת ביטורנט יכול לגשת לאתר ההורדות החביב עליו ולהוריד את האלבום במהירות רבה. בלי הרשמה, בלי פרוצדורה. בקלות. וכשמדובר בקובץ פופולרי כל כך, מהירות ההורדה גבוהה מאד. ודאי גבוהה יותר מההורדה מהאתר הרשמי.

המקרה של רדיוהד הוא מקרה קיצוני. אחרי הכל, מדובר באלבום שלם של להקה מצליחה שניתן להורדה בחינם באופן רשמי וחוקי. בדרך כלל, הפער בחוויית המשתמש גדול בהרבה.

בעיה בצפיה

תכני וידאו פופולריים ניתנים לצפייה חינמית כיום ברשת במקומות רבים. אבל האם מדובר בחווייה נוחה? בדרך כלל, מדובר בצפייה שנופלת באיכותה מאיכות טלוויזיה, שלא עובדת בכל דפדפן ובכל מערכת הפעלה, ושעובדת רק עם חיבור פעיל - ומהיר - לרשת.

השוו זאת עם חוויית הצפייה בביטורנט או ביוזנט: מורידים את הקובץ, באיכות מעולה, ואז ניתן לצפות בו ב-DVD או במחשב או בנגן נייד. בחינם.

כדי להרוויח כסף מהמדיה המקוונת שלהם, יש לבעלי מדיה שני אפיקים אפשריים. הראשון הוא לכלול איתו פרסומות באופן זה או אחר. זה מובן, וכל עוד הפרסומות לא פוגעות בחוויית הצפיה זה גם לא מונע ממשתמשים לצפות. אבל זה חייב להיות החיסרון המשמעותי היחיד של הנגן הרשמי והחוקי לעומת הנגן הפירטי. כל עוד האמצעים הפירטיים נוחים יותר ומספקים איכות טובה יותר מהאמצעים החוקיים, יעברו יותר ויותר צרכני מדיה לאפיקים הפירטיים.

מוכרים בלבד?

הדרך השניה היא להרוויח מתוכן ברשת היא מכירתו בכסף, כפי שמתאפשר באמצעות שירותים דוגמת iTunes, אמזון ועוד. הפופולריות של השירותים האלה אמנם גדלה, אך עם הפיכתם של תכני אודיו ו וידאו לזמינים באופן "רשמי" מאתרים של בעלי הזכויות, יעמדו שירותי מכירה בכסף בפני מתחרים פירטיים וחוקיים כאחד.

משמעות הדבר היא שאתרי המכירה ייאלצו להשקיע עוד יותר בחוויית המשתמש. מעבר לנוחות התפעול, יהיה עליהם להציע ערך מוסף בדמות תוכן בונוס, הנחות להופעות, תכנים אינטראקטיביים ועוד. זה לא יהיה קל.

לצערי הרב, חברות המדיה רואות גם אפיק שלישי - תביעות. את הכסף שהן משקיעות בהליכים משפטיים, כדאי להן להשקיע במתן חוויית משתמש טובה יותר, כי על כל אתר שהן מפילות, קמים שניים אחרים - לפחות.

בשבוע הבא צפוי להיות מושק Hulu, מיזם הוידאו המקוון הגדול של רשתות פוקס ו-NBC. אנחנו נהיה שם ברגע שנקבל הזמנה לבטא הסגורה, ונדווח האם חוויית המשתמש החוקית והרשמית מתקרבת הפעם לגרסה הפירטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully