וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבועה החברתית

דידי חנוך

25.10.2007 / 13:28

הסכום ששילמה מיקרוסופט על פייסבוק אינו סביר, ומחזק את התחושה שבועה 2.0 נמצאת בעיצומה

הטענה שאנחנו נמצאים בסיבוב השני של בועת ההייטק היא טענה שאנחנו ואחרים השמענו כבר בעבר. כמו בבועה המקורית, גם הפעם מושקעים סכומי עתק ברכישת חברות שלא ברור איך המודל העסקי שלהם יתקרב אי פעם להערכות השווי המנופחות שלהן.

לפני קרוב לשנה, כשפייסבוק דחתה את הצעת הרכש של יאהו - 1.6 מיליארד - ההחלטה נראתה מעט יהירה ואופטימית. כיום, היא מכרה 1.6 אחוז למיקרוסופט בהערכת שווי של 15 מיליארד. זאת לחברה שהערכת הרווח שלה לשנת 2007 היא 30 מיליון דולרים.

פייסבוק היא אולי הדוגמה הקיצונית ביותר לבועתיות הנוכחית. גל הצמיחה הנוכחי שלה נובע במידה רבה מהפן היחצני של פתיחת הפלטפורמה למפתחים חיצוניים. אמנם יש מאחוריו גם צמיחה אמיתית במספר המשתמשים, אבל השוק החברתי הוא שוק מאד לא יציב. לפני זמן קצר, מייספייס היתה הדבר הלוהט ביותר באינטרנט. כיום מנסים לשכנע אותנו שמייספייס היא העבר ופייסבוק היא העתיד. האמת היא שפייסבוק היא ההווה. ברור שהיא תמשיך לצמוח בחודשים הקרובים, אבל אחרי זה? אין לדעת. מייספייס עשויה לחזור לדומיננטיות, אתר שעוד לא קם עשוי לפרוץ, וגם אחד מאינספור האתרים הקטנים יותר (BeBo הוא מועמד לא רע וגם לא באמת קטן) עשויים להפוך ליפת הנשף החברתי החדשה.

הטענות בתעשייה היו שמיקרוסופט וגוגל נמצאות במאבק לוהט על רכישת נתח קטן מפייסבוק. זכייתה של מיקרוסופט מעלה את התהיה האם גוגל - שבבעלותה רשת אוקרוט שלפי הערכות רבות מספר המשתמשים העולמי שלה עולה על זה של פייסבוק - היתה באמת מעוניינת בפייסבוק או רק רצתה להעלות את המחיר.

אוקרוט, אגב, היא דוגמה טובה לגודל נתפס לעומת גודל אמיתי בשוק הבועתי הנוכחי. הרשת אינה פופולרית במיוחד בארצות הברית, ולכן לא נתפסת שם כשחקן משמעותי בתחום החברתי. אך במדינות כמו ברזיל הפופולריות שלה עצומה, וכאמור יש הערכות על פיהן יש לרשת מספר משתמשים עולמי רב יותר משל פייסבוק. פייסבוק, לעומת זאת, פופולרית בארצות הברית במידה לא פרופורציונלית לפופולריות שלה בשאר העולם. אבל בשוק האמריקאי מה שנראה בעין הוא מה שחם. כל מי שכל האנשים בעמק הסיליקון מכירים מחובר לפייסבוק עכשיו. לכן, פייסבוק היא הדבר החם. לכן יש לה ערך שוק חסר כל פרופורציה לסכומים שהיא צפיה להרוויח.

אלה הם מאפיינים של בועה. רכישה על בסיס הייפ ולא על בסיס תוכנית עסקית ברורה. הערכות שווי חסרות כל קשר למציאות. סכומים עצומים שמתגלגלים ללא כיסוי. בועה 2.0 בהחלט איתנו. השאלה היא מתי היא תתפוצץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully