וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכים עם הדור השלישי

ערן גבאי

28.10.2007 / 10:23

דור 4 בסלולר עשוי להתעכב בעוד כשנתיים: ספקיות התשתית משקיעות בפיתוח דור 3.75 בקצבים של 28 מגה

דור 4 בסלולר - רשת ה-LTE שהיא טכנולוגיית העתיד בתוואי הטכנולוגי של הדור השלישי (ה-UMTS), עשוי להתעכב בעוד כשנתיים. ספקיות התשתית הגדולות בעולם משקיעות בימים אלה בפיתוח דור 3.75 שיאפשר קצבי הורדת נתונים של 28 מגה ביט בשנייה.

בחברות הסלולר בישראל מביעים בכך עניין, שכן ההשקעה בהמשך הרחבת הרשת לדור 3.75 נמוכה בהרבה מההשקעה בהחלפת הרשת לדור 4.

תעשיית הסלולר העולמית למדה את הלקח מההשקעה החפוזה בדור 3, שאת חלקה היא לא תחזיר לעולם. על כן, הדרישה לפתרונות ביניים בהשקעות נמוכות יותר תוך שיפור חוויית משתמשי הסלולר, נהפכים לנדרשים יותר.

כך לדוגמה, גם טכנולוגיית Evolved Edge נהפכה לאטרקטיווית באזורים מסוימים והיא עשויה להכשיר טוב יותר את הקרקע לפרישת רשתות דור 4 בעתיד.

הרוב עדיין בדור 2

כיום, כ-70% מהשוק העולמי הוא עדיין בדור 2 (GSM ו-CDMA), ודור 3 נתקל לא פעם בבעיה לספק קצבי עבודה גבוהים בו זמנית למרבית המנויים. עם זאת, ברור לכל בכירי התעשייה כי השינוי הגדול בקצבי העבודה של רשתות הסלולר יגיע רק עם כניסת טכנולוגיית ה-LTE - דור 4.

אלא שלאור המאמץ של ספקי התשתית לענות על צרכי הביניים של חברות הסלולר בעולם, צפוי כי ניסויים ראשונים בטכנולוגיית ה-LTE לא יתאפשרו לפני 2010.

דריל אדוארדס, הנשיא הראשון של נורטל ישראל ב-2002-2000 וכיום נשיא נורטל EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), שהתראיין באחרונה ל-TheMarker, אמר כי "דור 3 אף פעם לא פותח כדי לתת מענה לווידיאו. המפעילות יודעות זאת, אך הן לא ייאמרו זאת אף פעם. גם דור 3.5 לא נותן וידיאו רציף. על כן תהיה רבולוציה בתחום שירותי הווידיאו על פי דרישה בכל מקום, אך דור 3 או 3.5 לא יאפשר זאת".

חשוב לזכור כי ככל שספקי התשתית ידעו להעניק לחברות הסלולר יותר פתרונות ביניים במתווה ההשקעות הנוכחיות שלהן, כך הן עשויות להקטין את סיכויי ההצלחה של הטכנולוגיה, המסתמנת כמתחרה הגדולה, טכנולוגיית ה-WiMax הנייד (WiMax-e).

הפוטנציאל המסחרי של טכנולוגיה זו יכול להגיע ל-15 מיליארד דולר. עם זאת, חברות הסלולר בעולם יתייצבו בשנים הקרובות בפני החלטה קשה אם להמשיך ולשדרג את רשת דור 3.5 לטכנולוגיה חדשה (LTE). הדבר יהיה כרוך בהשקעה גם בחומרה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים או בהשקעה ב-WiMax ככיסוי משלים לרשתות דור 3. ברור שאם הן כבר יפעלו במתווה של ה-LTE, ייקשה על ה-WiMax להצליח.

בינתיים, מבטלים בחברות הסלולר בישראל את האיום, ומביעים ספק רב באשר לאפשרות שמחירי ציודי הקצה ב-WiMax יהיו כאלה שיאפשרו לשחקנים חדשים להיכנס בעוצמה לשוק. "אם זה יקרה, זה לא יהיה לפני 2011-2010", אומר בכיר בשוק הסלולר.

הרשת החדשה של פלאפון

פלאפון דיווחה היום כי דירקטוריון בזק אישר לה את ההקמה של רשת דור 3.5 נוספת בהשקעה של מיליארד שקל על פני ארבע שנים. בפלאפון מציינים כי הרשת החדשה תחל לפעול כבר בתחילת 2009. ההשקעה תכלול מרכז רשת מתקדם מבוסס IP, ציוד רדיו חדיש, רשת דאטה רחבת פס, הקמה ושדרוג של אתרים והתאמת מערכות המחשוב.

גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, אמר היום, "אני מאמין, כי הקמת הרשת תקנה לנו יתרון תחרותי בשוק הסלולר ותאפשר לנו להציע ללקוחותינו מגוון נוסף של שירותים ותכנים. זוהי השקעה אסטרטגית, שתחזיר את פלאפון למובילות בענף הסלולר".

יו"ר בזק החדש, שלמה רודב, קיבל למעשה את ההכרעה הראשונה המשמעותית שלו בבזק. לדבריו, "בזק ובעלי המניות שלה רואים בהשקעה הנוכחית בפלאפון מנוע צמיחה חשוב ומרכזי לקבוצה. הדבר יסייע לבסס ולחזק את מעמדה של קבוצת בזק כקבוצת התקשורת המובילה בישראל ואת פלאפון כחברת הסלולר המובילה בישראל".

רשת ה-HSPA של פלאפון, שתפעל בנתיב ה-GSM/UMTS, תספק יכולת תקשורת בהעלאת הנתונים (Uplink) של עד 2 מגה ביט בשנייה וקצבים גבוהים בהורדות הנתונים (Download). הטכנולוגיה תאפשר בעתיד קצב העברת מידע של עד 5 מגה ביט בשנייה בהעלאת הנתונים ועד 14.4 מגה ביט בשנייה בהורדת הנתונים.

רשת ה-EVDO הנוכחית של פלאפון מציעה כיום בדור ה-3 קצב העלאת נתונים של 144 קילו ביט בשנייה וקצב יורד של עד 2.4 מגה ביט בשנייה. רשת ה-HSDPA הפועלת ב וב בדור 3.5 מאפשרת כיום קצב עולה של עד 384 קילו ביט בשנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully