וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה: OLPC

בוריס בולטיאנסקי

28.10.2007 / 13:36

בוריס בולטיאנסקי קיבל לבדיקה את המחשב הנייד במאה דולר, וניסה להיכנס לנעליו של ילד אפריקאי בן 6

“It's an education project, not a laptop project.”
— Nicholas Negroponte

על פרוייקט ה-OLPC (One Laptop per Child) שמעתי לראשונה לפני קרוב לשנה. מדובר באחד הפרוייקטים השאפתניים ביותר מבית [[MIT]] – לתת לכל ילד בעולם את הכלים לחקור וללמוד, ללא תלות ברקע או במצב הכלכלי שלו. מטרת הפרוייקט היא ליצור מחשב נישא אשר, בייצור סדרתי, יעלה 100$ ליחידה. עם זאת, יוזמי הפרוייקט מדגישים כי הקו המנחה עבורם הוא דווקא הפן החינוכי שלו ויצירת ההזדמנויות החדשות עבור ילדים ממדינות מתפתחות.

המפגש הפיזי הראשון שלי עם ה-OLPC התקיים בכנס אוגוסט פינגווין 2007, עת [[צבי דביר]] הציג את המחשב לבאי הכנס. בתום ההרצאה על מאפייני המחשב והיתרונות שלו, גרף הלפטופ הקטן והירוק קהל רב סביבו. כל אחד מבאי הכנס רצה להצטלם במחיצתו ולהרגיש שהצעצוע הזה הוא מחשב לכל דבר. התעניינתי האם אוכל לקבל את המחשב למשך כמה ימים, על-מנת שאוכל לכתוב עליו סקירה, ונעניתי בחיוב. בסופו של דבר ה-OLPC היה בידי למשך שבוע שלם של התנסות מרתקת וניסיון להכנס לנעליו של ילד בן 6 אשר זהו הסיכוי היחיד שלו למחשב.

מבנה

ה-OLPC מיועד מראש לילדים ממדינות מתפתחות – משמע הדבר שהוא חייב להיות עמיד יותר מן המחשבים אליהם אנו רגילים ביום יום. למרות מימדיו הקטנים למדי (25x23x3.5 ס"מ) מדובר במחשב קשיח למדי השוקל קרוב לקילו וחצי. בחלקו האחורי ישנה ידית נשיאה מובנית, וכך במצב סגור, הוא נראה כמו תיק שטוח למדי.

המקלדת בנויה מסיליקון ירוק ועמיד למים, ונוסף אליה קיימים גם שלושה משטחי מגע – שלושתם מאפשרים כתיבה עליהם ומשמשים גם בתור TouchPad. בנוסף אליהם קיימים גם שני כפתורים בעלי ארבעה כיוונים, אשר מזכירים יותר את מקשי הבקרים של קונסולות.

הגימור של המחשב הוא חלק לגמרי, כמעט ללא פינות או זוויות חדות – במצב סגור, כל הפינות מעוגלות. ייתכן ובעתיד ייצאו גרסאות אחרות, אך עד כה, הצבעים השולטים במחשב הם לבן וירוק זוהר כאשר בדגמים חדשים יותר קיימת אופציה לפרסונליזציה באמצעות צבעים שונים.

מסך

פתיחת המסך מתבצעת באמצעות הרמת שני תופסנים בצידי המחשב (אשר משמשים גם בתור אנטנות ל-WiFi וגם מסתירים את שלוש יציאות ה-USB 2.0 וכן נקודת חיבור לאוזניות ומיקרופון. כאשר המחשב פתוח, מתגלה מסך מסתובב על ציר (בדומה למחשבי ה-Tablet). בלחיצה על בורר התאורה הופך המסך מצבעוני לשחור-לבן – דבר שמאפשר לחסוך בסוללה כשרק רוצים לקרוא מסמכים. כיוון שגם מדובר במסך מט, אפשר להשתמש בו גם בסביבה מוארת בלי שהאור יפריע.

עוד בצידי המסך ניתן למצוא זוג רמקולים שנותנים איכות קול סבירה, מיקרופון וכן מצלמת אינטרנט המאפשרת הצגה והקלטה של סרטים צבעוניים ברזולוציה של עד 640x480.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

סוללה

המחשב שקיבלתי לצורך הביקורת היה מסדרת הבטא השנייה – הסוללה המובנית מספיקה קרוב ל-3 שעות עבודה רצופות (כולל וידאו ואודיו בתאורה מלאה של המסך) כאשר ההטענה ממצב של סוללה ריקה למצב של סוללה מלאה לוקחת גם היא משהו כמו 3 שעות ומתבצעת באמצעות מטען ירוק גדול וקשיח. דגמים מאוחרים יותר אמורים לכלול גם סוג של יו-יו אשר הפעלתו תפיק חשמל לצורך טעינת המחשב. הרעיון אינו נראה מעשי במיוחד אך הוא תואם את הקונספט של המחשב הזול (כך לדוגמא, שימוש בתאים סולאריים היה מייקר את המחשב באופן משמעותי ובנוסף הוא יעיל רק בשעות האור).

קישוריות

אחד היתרונות הגדולים ביותר של ה-OLPC הוא היכולת שלו ליצור רשת עם כל OLPC אחד בטווח קליטת האנטנות ללא שימוש בנתב חיצוני – דבר המאפשר עבודה משותפת של מספר ילדים ושיתוף תוכן ללא צורך בהעברת קבצים פיזית בין מחשב למחשב. מעבר לזה, שימוש בשתי אנטנות WiFi בתקן 802.11g מגדיל את הטווח קליטה כך שלא הייתה לי כל בעיה להתחבר לשלל הנקודות החמות שהתגלו בקניון אליו לקחתי את המחשב לצורך הניסוי.

תוכנה

מערכת ההפעלה אותה מריץ המחשב היא גרסה מוקטנת של לינוקס Fedora, כאשר לצורך השימוש בידי ילדים נבנתה מעטפת גרפית בשם Sugar. המעטפת הזו פשוטה במיוחד ואינה דומה למערכות הגרפיות אליהן אנו רגילים בדרך כלל. מדובר במעטפת אינטואיטיבית שמיועדת לשימוש בידי ילדים להם זהו המפגש הראשון עם מחשב.

מאגר התוכנות ל-OLPC דל נכון להיום, ועם זאת כולל את רכיבי התוכנה העיקריים שילד עלול להזדקק להם – תוכנת ציור, מעבד תמלילים (טרם נצפתה תמיכה בעברית), דפדפן אינטרנט (המבוסס על Gecko של מוזילה), גלריית תמונות וקבצי וידאו, עורך אודיו וקורא RSS. בנוסף קיים גם כלי לזיהוי הרשתות האלחוטיות והמחשבים בטווח.

סיכום

קשה לסכם את חוויית המשתמש שלי ממחשב אשר אינו מגיע אפילו לרבע מהביצועים של מחשב סטנדרטי כיום. מצד שני, זוהי ללא ספק חוויה מדהימה עבור ילד שזהו המחשב הראשון שלו, וכנראה גם הסיכוי היחיד לקבל מחשב במהלך ילדותו. לא ניתן היה לשאוף למחיר כה נמוך למחשב לולא התכנון היה לבנות כמה עשרות מיליוני יחידות. עם זאת, ההוזלה המשמעותית מתבססת גם על התעלמות מפגמים מינוריים, אשר לא היו עוברים בקרת איכות של מחשב מודרני.

ואמנם, הפגמים הללו לא משפיעים כל כך על חווית השימוש עצמה, כך שניתן להתעלם מהם אם חושבים על המחשב הזה בתור כלי למטרה מסויימת, ולא בתור מחשב רגיל.

נתונים טכניים

מעבד: AMD Geode 500MHz (בבטא 2, 700 בבטא 4(
מסך: LCD 7.5'' 1200x900 (200 dpi)
כונן קשיח: זכרון פלאש 1024MB
משקל: 1.6 ק"ג
זמן סוללה: כ-3 שעות עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully