וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

31.10.2007 / 13:30

הגרסה האליטיסטית של ויקיפדיה חוגגת שנה. זה הזמן להסתכל גם עליה וגם על אחותה העממית יותר

אתמול, ב-30 לאוקטובר 2007 חגג המיזם הפחות מוכר של [[לארי סנגר]] – סיטיזנדיום, שנה לקיומו. אם אין לכם מושג על מה אני מדבר, לא נורא – בכל זאת סנגר מוכר הרבה יותר בגלל מיזם אחר, אם כי דומה, ויקיפדיה שמו. סיטיזנדיום הוקם במטרה לשמש אלטרנטיבה לויקיפדיה, כאשר המאמרים מתפרסמים בו תחת שם אמיתי מלא, ואחת מדרשיות הבסיסיות ביותר מעורכי האתר היא קיומו של תואר אקדמי רלוונטי לתחום עליו הם אחראים. הפרוייקט הוא למעשה ניסיון להקים מחדש, תוך כדי הפקת לקחים, את המיזם האנצקלופדי הראשון של סנגר – [[נופדיה]], שלא הצליח לעורר עניין כה רב ובסופו של דבר נסגר על רקע הפופולאריות הרבה שהחלה לצבור הויקיפדיה.

אומנם התפוקה של סיטיזנדיום קטנה ביחס לתפוקה ולעושר של ויקיפדיה, אך ניתן לקרוא כי למעלה מ-2000 כותבים נרשמו למערכת ומעל 3000 ערכים נמצאים בשלבי כתיבה שונים. מאז סיום תקופת הפילוט של המיזם במרץ 2007, מספר המאמרים, כמו גם קצב יצירת המאמרים החדשים, שולשו. בהודעה על חגיגות השנה לפעילות האתר ניתן לקרוא על חידושים שהוכנסו לשימוש במיזם וכן דו"ח מצב על התקדמותו. בנוסף, גם סנגר עצמו התייחס לחגיגה וכינה את פני הדברים בשם "פתיחה חזקה ועתיד מזהיר". בהתייחסות שלו הוא מפריך מספר מיתוסים על המיזם וכן שוטח בפני הקוראים את התכוניות לעתיד הקרוב והרחוק בפיתוח.

מה מניע ויקיפדים?

בתוך כך מתייחס [[אנדי אורם]] למחקר חדש שנערך בקרב משתמשי ויקיפדיה פעילים, אשר נדרשו להשיב על שאלה אחת – מה מניע אותם לתרום לויקיפדיה ולעסוק בעריכה ויצירה של ערכים? ממצאי המחקר, אשר למרבה הצער אינו זמין באינטרנט נכון לרגע כתיבת שורות אלה, מראים כי הגורמים העיקריים המניעים גולשים לתרום לפיתוח והתרחבות ויקיפדיה הם אלטרואיזם ודאגה הומניטרית; תגובה לבקשות של חברים או ניסיון לקחת חלק בפעילות אשר זוכה להערכה מידי גולשים אחרים; מניעים אגואיסטיים והכמיהה להצגת הידע האישי לציבור הרחב, בשביל הכיף, מסיבות אידיאולוגיות או לצורך העלאת מודעות לבעיות אישיות העלולות להתעורר בקרב הציבור.

לדברי אורם, מדובר בקובץ סיבות נכבד ביחס לפעילות אשר אינה נותנת הרבה לעוסקים בה, ואינה מניבה תועלת בטווח הקצר. לדעתו, ויקיפדיה מהווה סביבה אינפורמטיבית מזן חדש – כזו שמורידה מן הערך של ספקי המידע הממוסדים, אשר לא יכולים להתחרות לאורך זמן בכל אדם שיכול למלא טופס באינטרנט או לשלוח דואר אלקטרוני.

שביתת המלצרים

להבדיל מן המקובל לחשוב, שביתה של עובדים בעבודות זמניות במחאה על תנאי ההעסקה שלהם לא רק שהצליחה להתקיים, אלא גם החלה לאיטה לחלחל אל הציבור. במקרה הזה מדובר על השביתה של מלצרים ברשת בתי הקפה "קופי טו גו".

נתאי החליט שהוא לא מתכוון לקנות ממוצרי הרשת טרם השביתה תסתיים והחליט להודיע על כך להנהלת הרשת באמצעות הדואר האלקטרוני. בתגובה קיבל נתאי מייל ממנכ"לית החברה ([[אילנה בדש-וייס]]) שפירטה את עמדת הרשת בנושא השביתה אותה יזמו המלצרים. את המכתב שהתקבל החליט לפרסם בבלוג ואת התגובות למכתב ולתגובה של בדש-וייס נשלחו אליה בחזרה. בסופו של דבר נוצר דיאלוג בין שני הצדדים באמצעות המייל והבלוג. ב-28 לאוקטובר אף פורסם בבלוג של נתאי סיכום ביניים של התכתובות – בבלוגים שמוגים לא מתכוונים להשאר אדישים לסיפור ומתכוונים להמשיך ולדווח על התפתחות האירועים מן החזית הבלוגוספרית.

סטטיסטיקה והתפלגות גילאים

בזמנו, כאשר [[יריב חבוט]] עוד ניהל בפועל את ישרא-בלוג, כל פעם בסמוך לראש השנה היינו מתעדכנים על הסטטיסטיקות של האתר. הסטטיסטיקות שתמיד עניינו את כולם היו בעיקר בתחום התפלגות הגילאים ומין הבלוגרים. הפעם מצאו הסטטיסטיקות את דרכם מ[[אילנה תמיר]] שמנהלת את פרוייקט ישרא-בלוג בנענע אל [[כרמל וייסמן]] המכונה לעיתים 'ד"ר בלוג', ועוסקת נכון לעכשיו בחקר הבלוגוספירה לצורך כתיבת דוקטורט.

נראה כי ישרא-בלוג הופך עם השנים לבמה שהיא יותר ויותר מטריארכלית, כאשר 75% מבין הבלוגרים שציינו את מינם הן נשים וכל השאר גברים. עם זאת, נדמה שהמגמה של השנים האחרונות, בהן הגיל הממוצע של המשתמשים ירד כל הזמן, נראה כי השנה דווקא חל גידול ניכר בכמות הבלוגרים מעל גיל 30. נראה שישרא-בלוג אשר באופן מסורתי נראה כאילו הוא פונה לאוכלוסיות הצעירות יותר התחיל תהליך של איזון, הן בהתפלגות הגילאים והן בתכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully